Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
"To, co mi vyjde naproti z vrat mého domu." Jiftách a jeho slib v pohledu židovských a křesťanských interpretací
Baudiš, Adam ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Šedinová, Jiřina (oponent) ; Prudký, Martin (oponent)
"To, co mi vyjde naproti z vrat mého domu." Jiftách a jeho slib v pohledu židovských a křesťanských interpretací Mgr. Adam Baudiš Abstrakt Tématem práce je příběh soudce Jiftácha nacházející se v Sd 10:6-12:7 a jeho interpretacemi. Práce je rozdělena na čtyři hlavní části. První část se zabývá příběhem Jiftácha v Bibli a primárně z pohledu biblistiky. Druhá kapitola je zaměřena na výzkum rabínské literatury k tomuto tématu a třetí kapitola zasazuje celý příběh do kontextu Předního Východu a dalších textů Tanachu, které se týkají lidské oběti. Čtvrtá kapitola se pak věnuje historickému přehledu biblických komentářů a v nich obsažených interpretačních přístupů. Jako hlavní rozdíly v přístupu judaismu a křesťanství k tomuto biblickému místu se ukázaly především hodnocení Jiftácha jako postavy, zaměření komentářů a celkové vyznění komentáře. Naopak se ve valné většině shodují v příklonu k obětní interpretaci. Tyto rozdíly přímo vycházejí z principiálně rozdílných zaměření obou těchto náboženství a jejich přístupu k biblickému textu.
Perspektivy feministické teologie v biblistice: Hagar
Kajová, Katarína ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Rückl, Jan (oponent)
Kajová, Katarína Abstrakt Táto práca ponúka sondu do exegetického bádania dvoch výrazných feministických biblistík, ktoré sa v posledných desaťročiach rozvíjajú ako súčasť rôznych podôb feministického hnutia. Na príklade konkrétneho textu záverečná práca ukazuje, že rôzne kontexty dokážu čitateľa, vykladača, a teda aj výklad, učiniť citlivejším pre určité spoločenské javy, ktoré nachádzajú aj v texte, aj vo vlastnom svete. Zvoleným biblickým textom je príbeh Hagar z pasáží Gen 16, 1-16 a Gen 21, 9-21, ktorého exegézu podávajú vybrané feministické biblistiky Phyllis Trible a Dora Rudo Mbuwayesango. Obe autorky pochádzajú z odlišných prostredí a práca ukazuje, ako sa tieto prostredia premietajú do ich porozumenia feminizmu aj do vlastnej exegetickej práce. Podobne ako feministické hnutie, tak aj feministické biblistiky v sebe obsahujú množstvo smerov a podôb. Ich výber dôrazov a citlivosť na špecifické témy závisia od ich vlastného kontextu a prostredia.
Muž Boží, starý prorok a Slovo Hospodinovo proti oltáři v Bét-elu
Chaloupka, Libor ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Ber, Viktor (oponent) ; Chalupa, Petr (oponent)
Disertační práce se zabývá výkladem 1 Kr 13, "zvláštního oddílu Písma" v jeho bezprostředním i širším literárním kontextu a to z hlediska jeho hlavního tématu, jímž je volání muže Božího z Judska "Slovem Hospodinovým" proti oltáři v Bét-elu, který učinil Jaroebám. V této souvislosti je v práci přinesen nový pohled na identitu tohoto oltáře, totiž jako na novostavbu, kterou vrcholila Jarobeámova kultická inovace a zřízení nového kultu. Tato skutečnost je zhodnocena v závěru příběhu tohoto volání proti oltáři v 2 Kr 23,15-20. Ve světle hlavního tématu jsou zpracováni a vyhodnoceni další aktéři příběhu a jejich role: muž Boží z Judska a starý prorok z Bét-elu. Jejich postavy a prorocká konfrontace jsou zkoumány z hlediska platnosti (nevratnosti) a dynamiky provolaného Slova Hospodinova proti oltáři. Práce reflektuje vztah mezi adresátem volání Slova Hospodinova (oltář) a tím, kdo proti oltáři Slovem Hospodinovým volá (muž Boží). Muž Boží, který poslušně vyřídil Slovo Hospodinovo oltáři, ale nedostál témuž Slovu ohledně způsobu jeho vyřízení, se dostal pod soud Slova Hospodinova jako oltář v Bét-elu. Příběh tak demonstruje, že ve službě Slova Hospodinova platí především přesná poslušnost Slova Hospodinova, a přináší exemplární svědectví, co znamená být služebníkem Slova, který jedná a mluví "Slovem...
Méšova stéla: Překlad a analýza epigrafického textu
Klimešová, Michaela ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
Úkolem této diplomové práce je zpracovat téma Méšovy stély v českém jazyce. Největší důraz je kladen na překlad a výklad původního textu. Překlad využívá přepisy několika autorů, přičemž stěžejním je text Gibsonův. Předlohou pro rozdělení překladu do jednotlivých částí byla Smelikova verze. Při literární analýze se snažím nejen o rozbor jednotlivých výrazů, ale i o srovnání jednotlivých částí textu či rekonstrukci některých slov, v úvahu jsou brány i dobové zvyklosti. Důležitý je také samotný jazyk a srovnání s jinými nápisy, které vznikly v podobném období. Samostatnou kapitolou je poměrně složitě uchopitelný místopis. Pro lepší orientaci čtenáře poslouží alespoň přibližné srovnání starověkých sídlišť s novodobými místy, k čemuž přispívají i přiložené mapy. Velmi důležitou součástí práce je porovnání Méšovy stély s biblickým textem 2 Kr 3, který odkazuje na moábského panovníka Méšu, se kterým se pustila do boje koalice králů Izraele, Judska a Edómu, a jemuž je ve Starém zákoně věnována značně rozsáhlá kapitola. Pro úplnost jsou uvedeny i podrobnosti nálezu stély, které jsou velmi bizarní, jelikož stéla nebyla nalezena při řízených archeologických vykopávkách. Dokonce došlo k jejímu poničení a cesta k její obnově byla velmi složitá. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
"Ohavnost" služby jiným božstvům
Hurtová, Debora ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
V první části se práce snaží o důkladné zpracování termínu "ohavnost". Věnuje se danému termínu nejprve obecně - z jakého slovesa je výraz odvozen, kde se vyskytuje a v jakých významech. Potom se věnuje výskytu a významu termínu v jednotlivých částech Starého zákona, nejprve v Deuteronomiu, potom konkrétně v 13. kapitole, v deuteronomistické literatuře, u proroků a nakonec v knize Přísloví. Druhá část je zaměřena na exegezi 13. kapitoly. Práce postupuje klasickým exegetickým způsobem. Exegeze začíná vlastním pracovním překladem 13. kapitoly, zpracováním kritického aparátu a různočtením. Dále práce obsahuje synopsi celé kapitoly a jazykový rozbor textu. Další části exegeze obsahují určení literární formy a druhu textu. Potom následuje zařazení textu do historického, literárního a kanonického kontextu a popis funkce této kapitoly v širším literárním kontextu. Následuje výklad po jednotlivých verších a vytěžení z komentářů. V závěrečné části je ještě zpracováno srovnání oddílu Dt 13 a Dt 17,2-7. Práce je uzavřena závěrem, ve kterém jsou shrnuty výsledky bádání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Johannes Hempel in his works till 1945
Kovács, Kristián ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
V této práci se pokouším shrnout teologickou činnost Johannese Hempela do roku 1945 zaobírající se speciálními otázkami etiky ve starém Izraeli a problematikou prorocké literatury. Při svém zkoumání jsem se pokusil vsadit život a dílo Johannese Hempela do kontextu jeho doby a teologických směrů a tak vymezit jeho dílo vůči soudobým teologům Starého zákona. Vycházeje z politické situace tehdejší doby v Německu (Národní Socialismus), považuji za nutné nastínit Hempelovy politické názory a jeho politické angažmá. V závěru mé práce jsem se pokusil podle požadavků nejnovějšího bádání posoudit platnost a použitelnost Hempelových tezí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Interpretační rámec pojmenování Boha v Ex 3
Kramolišová, Emilie ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
Tato diplomová práce se táže po vzájemném vztahu nápadně častého označení/pojmenování Boha v narativním textu Ex 3, jehož výčet se soustředí do tzv. "sebepředstavující se formule" v.15. Tradičně přitažlivé téma této formule, interpretace tetragramu hwhy, přihlíží k podobně neprůhlednému obratu hyha rva hyha v.14a. Gramaticky zdůvodněná interpretace obou slovních hříček přesahuje rámec inkluse v.13-15 vymezené užitím pojmu ~v nazpět do ujištění &m[ hyha-yk ve v.12. Tato práce pátrá po významu vykladači opomíjené formule "Boha otců" sloučené s formulí triády otců bq[yw qxcy ~hrba yhla položené do těsné blízkosti tetragramu hwhy ve v.15. Ve prospěch nezastupitelného interpretačního potenciálu obou formulí uvedených ve v.15 pro celek narativního vyprávění Ex 3 mluví jejich rozpoznaný formálně a obsahově soudržný význam v knize Genesis. Přímou konfrontací tradičního interpretačního přístupu založeného na gramaticky zdůvodněných indiciích obsahu jména hwhy s interpretací vedenou v intenci formule "Boha otců" je interpretován význam Božího jména. Klíčová slova Genesis, Bůh otců, Boží jméno, Tetragram
Nástin číselných funkcí v Tenachu
Klíma, Lukáš ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent)
Název této práce "Nástin číselných funkcí v Tenachu" vypovídá o tom, že v ní půjde o základní představení a ilustraci různých rolí, které hrají v rámci kanonického textu Tóry, Proroků a Spisů čísla. Nepůjde ovšem jen o explicitní číselné údaje, které se v textu přímo vyskytují, ale také o možnosti číselných průmětů do textu skrze gematrii a skrze formální výstavbu či tvar textů. Celá práce tak chce být příspěvkem k hermeneutice biblických čísel, kterou nepojímám pouze tradičním způsobem pojednávání o číselné symbolice, ale pokusím se o komplexnější pohled na způsoby, kterými číslo mohlo ovlivnit podobu masoretského textu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Víra inspirovaná živým stvořením podle Žalmu 104
Čmelík, Pavel ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent)
Práce se zabývá strukturou Žalmu 104 a rozdílnými variantami jeho dělení v podáních různých autorů. Kromě toho je zaměřena i na komparaci překladů vybraných míst, jež se týkají živého stvoření. Zaměřuje se i na překladové varianty vybraných hebrejských, řeckých a latinských názvů zvířat do češtiny (kozorožec, daman). Kromě toho porovnává Žalm 104 s egyptským Achnatonovým Chvalozpěvem na Slunce i s podobnými texty Starého zákona, jež se zaměřují na stvoření. Ve Starém zákoně jde především o porovnání se zprávou o stvoření v Gn 1, dále s některými dalšími tzv. stvořitelskými žalmy (Ž 8, Ž 19 a Ž 146) a s kapitolami Jb 38-41. Kromě mnoha tematických podobností v uspořádání těchto textů jsou v práci zmíněny také významné rozdíly v jejich žánrech. Zatímco Žalm 104 je chválou v osobním vztahu člověk - Bůh, zpráva o stvoření v Gn 1 je neosobním vyprávěním o Bohu a v případě Jb 38-41 jde o napomínající řeč Boha k člověku. Při hlubším zamyšlení nad Žalmem 104 a srovnávanými texty včetně dalších, které zde nebyly podrobně rozebírány, se jeví jako nápadná souvislost Žalmu 104 se zprávou o potopě v Gn 7-9 a se stvořitelskými mýty z Mezopotámie. Práce se dále věnuje otázce mýtického, metaforického a reálně zoologického pojetí živých tvorů v žalmech. V této souvislosti se podrobněji zabývá livjátanem, lvem a...
Hospodin je král - starozákonní metafora ve světle kognitivní lingvistiky. Kognitivněsémantické a translatologické interpretace.
Procházková, Ivana ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent) ; Karlík, Petr (oponent)
Práce využívá metod kognitivní a kulturně orientované lingvistiky k popisu významu starozákonní metafory Hospodina-krále. Navazuje na práce G. Lakoffa, J. Johnsona M. Turnera, G. Fauconiera a práce českých kognitivních lingvistů (zejména I.Vaňkové. Na starozákonní hebrejský text aplikuje teorii konceptuální metafory, teorii mentálních prostorů, teorii konceptuální integrace a některé teorie kognitivní sémantiky (např. teorii prototypu/stereotypu). V žalmech popisuje autorka práce význam metafory Hospodina- pastýře, Hospodina-válečníka, Hospodina-lva a Hospodina-orla jako dílčích poloh metafory krále. Význam je mj. popsán prostřednictvím tzv. generických příběhových struktur (GPS). Jsou to abstraktních narativních struktury, které autorka izolovala v textech, konstituují se ze zdrojových domén (pastevectví, válka, lev a orel) a opakovaně se podílí na strukturaci metaforických vyjádření. Metody kognitivní a kulturně orientované lingvistiky jsou dále využity k analýzám a interpretacím žalmu 44, žalmu 76 a oddílu Pláč 3,1-24. Na provedené analýzy a interpretace navazují v poslední části práce funkcionalisticky pojaté překlady. Autorka tak v překladu starozákonních hebrejských textů uplatňuje funkcionalistické teorie překladu (Ch. Nordová, P. Kußmaul aj.) a zejména tzv. principy didaktického modelu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Prudký, Milan
3 Prudký, Miroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.