Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Minářová Výborná, Terezie (oponent)
Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu Autorka: Markéta Gabrielová Resumé Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu se zabývá tématem liturgické hudby. V první části práce je vysvětlen pojem hudba, duchovní hudba a liturgická hudba, jsou zde popsány funkce hudby, vliv hudby (zejména duchovní) na člověka. Dále je nastíněn vývoj duchovní hudby od doby Starého a Nového zákona přes duchovní hudbu starověku, středověku, renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po dobu 20. století a současnosti. Je zde popsána podoba duchovní hudby v jednotlivých obdobích a uvedeni nejvýznamnější skladatelé a jejich díla. V dalších kapitolách je předložen ideální obraz liturgické hudby, jak je uveden v oficiálních dokumentech magisteria. Pojednání o liturgické hudbě obsahuje Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium v šesté kapitole, článek 112-121. Práce uvádí fakta, kterými se jednotlivé články zabývají. V nich je vyzdvižena posvátnost liturgické hudby, zmíněna aktivní účast lidu, latina i národní jazyky, péče o kvalitu liturgické hudby, zřizování sborů a vzdělávacích zařízení, význam gregoriánského chorálu a lidového náboženského zpěvu. Uvedeny jsou také tradice národů, používání hudebních nástrojů při bohoslužbě, zvláště varhan,...
Slovo a hudba ve spirituálu aneb spirituály v současné podobě s ohledem na jejich textovou složku, interpretaci a pedagogické využití
Minářová Výborná, Terezie ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bezděk, Jiří (oponent)
DISERTAČNÍ PRÁCE Jméno a příjmení autorky: Terezie Minářová Výborná Instituce: Katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze Název práce: Slovo a hudba ve spirituálu aneb Spirituály v současné podobě s ohledem na jejich textovou složku, interpretaci a pedagogické využití Školitel: Prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. Počet znaků: 512 671 Počet příloh: 5 notových + 5 zvukových (na 1 přiloženém CD) Počet titulů použité literatury: 91 Klíčová slova: spirituály, afroamerická duchovní hudba, gospely, interpretace, pedagogické využití, otrok, křesťanství Disertační práce se zabývá tématem afroamerických duchovních písní, zejména spirituálů. Úvodní část se věnuje evaluaci dostupné české i zahraniční literatury a zaujímá k ní kritický postoj. Následující oddíl pojednává o vývojových milnících afroamerické duchovní hudby, součástí je i definice pojmů, vykreslení okolností a podmínek vývoje těchto písní a jejich proměny. Zdůrazňuje se i jejich vliv na další hudební typy a žánry. V neposlední řadě se věnuje pozornost významným osobnostem, které se o jejich vývoj i současnou podobu zasloužily. Také se pokouší o typologické vymezení afroamerických duchovních písní. Jedním z cílů je vytvořit komplexní obraz o spirituálech. Hlavní těžiště této práce však spočívá v zaměření se na krásu těchto...
Slovo a hudba ve spirituálu aneb spirituály v současné podobě s ohledem na jejich textovou složku, interpretaci a pedagogické využití
Minářová Výborná, Terezie ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bezděk, Jiří (oponent) ; Kuhn, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá tématem afroamerických duchovních písní, zejména spirituálů, a to hned z několika úhlů pohledu. Úvodní část se věnuje evaluaci dostupné české i zahraniční literatury a zaujímá k ní kritický postoj. Následující oddíl pojednává o vývojových milnících afroamerické duchovní hudby, součástí je i definice pojmů, vykreslení okolností a podmínek vývoje těchto písní a jejich proměny. Zmiňuje se také o problémech, kterým museli černoši čelit a které tyto písně reflektují. Zdůrazňuje se i jejich vliv na další hudební typy a žánry. V neposlední řadě se věnuje pozornost významným osobnostem, které se o jejich vývoj i současnou podobu zasloužily. Hlavní těžiště této práce však spočívá v zaměření se na krásu těchto písní vyvstávající především z komplexní analýzy. Podrobně pojednává zejména o jejich textové složce, z níž ostatní, tedy melodická, rytmická i harmonická složka, vycházejí. Texty těchto duchovních lidových písní působí na první pohled jednoduše, nekomplikovaně, ale při hlubším ponoru v nich vyvstává především biblický základ, hloubka víry afroamerických černochů i nezničitelná naděje v lepší budoucnost. Samozřejmě také odrážejí strašlivý úděl otroka a jeho touhu po svobodě. Poetika těchto textů je velmi specifická, často užívají bohatství symbolů a jiných obrazů, ne však příliš...
Slovo a hudba ve spirituálu aneb spirituály v současné podobě s ohledem na jejich textovou složku, interpretaci a pedagogické využití
Minářová Výborná, Terezie ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bezděk, Jiří (oponent)
DISERTAČNÍ PRÁCE Jméno a příjmení autorky: Terezie Minářová Výborná Instituce: Katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze Název práce: Slovo a hudba ve spirituálu aneb Spirituály v současné podobě s ohledem na jejich textovou složku, interpretaci a pedagogické využití Školitel: Prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. Počet znaků: 512 671 Počet příloh: 5 notových + 5 zvukových (na 1 přiloženém CD) Počet titulů použité literatury: 91 Klíčová slova: spirituály, afroamerická duchovní hudba, gospely, interpretace, pedagogické využití, otrok, křesťanství Disertační práce se zabývá tématem afroamerických duchovních písní, zejména spirituálů. Úvodní část se věnuje evaluaci dostupné české i zahraniční literatury a zaujímá k ní kritický postoj. Následující oddíl pojednává o vývojových milnících afroamerické duchovní hudby, součástí je i definice pojmů, vykreslení okolností a podmínek vývoje těchto písní a jejich proměny. Zdůrazňuje se i jejich vliv na další hudební typy a žánry. V neposlední řadě se věnuje pozornost významným osobnostem, které se o jejich vývoj i současnou podobu zasloužily. Také se pokouší o typologické vymezení afroamerických duchovních písní. Jedním z cílů je vytvořit komplexní obraz o spirituálech. Hlavní těžiště této práce však spočívá v zaměření se na krásu těchto...
Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Fridricha Händela
Podéšťová, Martina ; Minářová Výborná, Terezie (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Martina Podéšťová, bc práce Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Friedricha Händela Počet znaků (včetně mezer): 87.009 Anotace V úvodu bakalářské práce na téma Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Friedricha Händela je analyzována obecná tendence chápat dílo Mesiáš jako "radostné oratorium", které přináší radostnou zprávu. Proč je často spojováno především s oslavou vánočních svátků. V další kratší kapitole je připomenut Händelův životopis, který je důležitý kvůli zařazení Mesiáše do autorova obsáhlého díla. Libreto oratoria se sestává z úryvků z Písma ze Starého i Nového zákona. Händel si libreto pro zhudebnění vybral proto, že ho nějakým způsobem oslovilo. Kapitola s rozborem jednotlivých částí libreta chce poukázat na to, jak se mesianismus odráží skrze Jennensovo libreto v celkovém zaměření oratoria. Závěr práce shrnuje a hodnotí význam díla, které je celosvětově uznávané a proto je lze s úspěchem plně využít pro pastorační účely. Klíčová slova Mesiáš, oratorium, Händel, teologický vhled, Jennens
Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Minářová Výborná, Terezie (oponent)
Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu Autorka: Markéta Gabrielová Resumé Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu se zabývá tématem liturgické hudby. V první části práce je vysvětlen pojem hudba, duchovní hudba a liturgická hudba, jsou zde popsány funkce hudby, vliv hudby (zejména duchovní) na člověka. Dále je nastíněn vývoj duchovní hudby od doby Starého a Nového zákona přes duchovní hudbu starověku, středověku, renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po dobu 20. století a současnosti. Je zde popsána podoba duchovní hudby v jednotlivých obdobích a uvedeni nejvýznamnější skladatelé a jejich díla. V dalších kapitolách je předložen ideální obraz liturgické hudby, jak je uveden v oficiálních dokumentech magisteria. Pojednání o liturgické hudbě obsahuje Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium v šesté kapitole, článek 112-121. Práce uvádí fakta, kterými se jednotlivé články zabývají. V nich je vyzdvižena posvátnost liturgické hudby, zmíněna aktivní účast lidu, latina i národní jazyky, péče o kvalitu liturgické hudby, zřizování sborů a vzdělávacích zařízení, význam gregoriánského chorálu a lidového náboženského zpěvu. Uvedeny jsou také tradice národů, používání hudebních nástrojů při bohoslužbě, zvláště varhan,...
Možnosti uplatnění moderní hudby v liturgii
Jurák, Pavel ; Minářová Výborná, Terezie (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce se zabývá možností uplatnění moderní hudby v liturgii. Úvodní část je věnována definicím základních pojmů souvisejících s posvátnou hudbou. Následující část pojednává o vývoji liturgické hudby od Poslední večeře Páně. Ukazuje, jak tato hudba byla ve své historii ovlivňována světskými prvky. Zároveň si všímá, jak církev proti vnikání těchto prvků do liturgie zasahuje. Třetí část práce blíže popisuje vlastnosti liturgické hudby a jak je tato hudba tradičně využívána při mši svaté a u ostatních liturgických útvarů. Patřičná pozornost je věnována pojmu participatio actuosa a jeho významu pro liturgický zpěv. Hlavní část práce se zaměřuje na možnosti uplatnění moderní hudby v liturgii. Jako vzor pro začleňování této hudby do liturgie je uvedena artificiální hudba Petra Ebena. Práce pak věnuje pozornost moderní nonartificiální hudbě a nastiňuje možnosti uplatnění této hudby při bohoslužbách. Také připomíná odpovědnost církevní hierarchie v oblasti hudebního vzdělání křesťanské mládeže. Tato práce moderní nonartificiální hudbu pro užití v liturgii neodmítá. Jen se snaží jí dát své místo. Moderní hudba k liturgii by měla vycházet z hudební tradice církve a uměleckými prostředky na ni navazovat. Jedině tak se pak může stát její součástí.
Hudba jazzového okruhu ve světle hudebních činností
Beránek, Jiří ; Minářová Výborná, Terezie (oponent) ; Nedělka, Michal (vedoucí práce)
Předkládaná diplomní práce Hudba jazzového okruhu ve svede hudebních činností je z okruhu prací historicko-srovnávacích, resp. teoreticko-deskriptivních, nikoliv z okruhu prací empiricko-výzkumných, čemuž odpovídá i její metodologie. 1 když čerpá do značné míry z poznatků již v literatuře publikovaných, tyto poznatky ale novým způsobem slučuje a organizuje, a přidává k nim i některé postřehy vlastní, včetně výběru i zpracování notových a zvukových ukázek a výběru extraktů z krásné literatury. Cíl práce - představit hudbu jazzového okruhu v komplexu hudebních činností - byl, myslím, splněn a je již na posuzovatelích, aby zhodnotili, jak kvalitně se tak stalo. Vedle tohoto hlavního cíle práce ovšem obsahuje i řadu cílů drobnějších či dílčích, vždy ale podřazených celkovému záměru díla a jeho vyznění. Všimněme si zde alespoň některých z nich. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.