|
Nepočujúcí v slovenskej pantomíme
Radzová, Valéria ; CAPKO, Štefan (vedoucí práce) ; MIKOTOVÁ, Zoja (oponent)
Bakalárska práca s názvom Nepočujúci v slovenskej pantomíme, s podtitulom
Divadlo Tiché Iskry pojednáva o využití pantomímy v dramatickej výchove
nepočujúcich ale aj ich tvorbe, ktorú reprezentujú umelci Divadla Tiché Iskry.
Podstatnou časťou bakalárskej práce je pohľad na pedagogickú činnosť a využitie
pantomímy ako vzdelávacej metódy dramatoterapeutov, a vychovávateľov.
Na základe zhliadnutí predstavení a rozhovorov s nepočujúcimi hercami, som
získala možnosť porovnať ponímanie a využitie pantomímy v súčastnosti.
Nachádzanie spoločných a odlišných znakov vo vyjadrovaní sa tichým umením je
obohacujúcim poznatkom pre počujúcich i nepočujúcich hercov. V pátraní po
týchto znakoch mi ochotne pomáhal umelecký riaditeľ divadla Tiché Iskry, Peter
Vrťo. V práci sa nachádza mnoho citácii zo zmienených rozhovorov, ktoré mi
poskytli členovia divadla Tiché Iskry. Prehľad a opis tvorby jediného
profesionálneho divadla nepočujúcich na Slovensku, očami profesionálneho míma
a nezainteresovaného diváka, tvorí druhú časť bakalárskej práce. Rozhovory a
stretnutia s nepočujúcimi hercami boli pre mňa, ako autorku bakalárskej práce
obrovských obohatením nielen po profesionálnej ale i osobnostnej stránke.
|
|
Mít tělo, být tělem, výzkumný, inscenačn í a integrační projekt
Jungová, Kateřina ; MIKOTOVÁ, Zoja (vedoucí práce) ; PILÁTOVÁ, Jana (oponent)
Magisterská práce se zabývá reflexí projektu Mít tělo, být tělem, který probíhal v letech 2009 ? 2012. Jeho tématem bylo lidské tělo a to, jak k tělesnosti v současné době přistupujeme a jaký k ní máme vztah. Zahrnoval zkušenosti lidí, kteří žijí s různými druhy zdravotních či sociálních handicapů a také lidí, jejichž vztah k tělu ovlivnila profese. První, výzkumná část obsahovala šest sérií workshopů s následujícími skupinami: lidé s mentálním postižením, chlapci z výchovného ústavu, senioři, lidé s tělesným postižením, IT experti a lékaři. Lektoři vedoucí workshopy pracovali prostřednictvím různých pohybových konceptů, metod a přístupů (např. Feldenkraisova metoda, moderní tanec, rytmika, taneční a pohybová terapie, dramaterapie, fyzioterapie, neutrální maska?) s jednotným cílem přivést účastníky k sebevyjádření a sebepoznání skrze vlastní tělo a autentický pohyb. V druhé inscenační části vzniklo autorské divadelní představení (veřejně uváděné v letech 2010 ? 2012), na němž se jako tvůrci a zároveň i účinkující podíleli lidé ze jmenovaných workshopových skupin. Projekt měl inkluzivní a integrační rysy. Předkládaná práce nabízí vhled do projektu na základě jeho zásadních témat prostřednictvím tematických průřezů ? obsahuje např. kapitoly Lektoři, vedoucí a jejich práce ve skupinách, Skupinová dynamika, Asistence a její proměny v průběhu projektu, Integrace, inkluze, resocializace a projekt, aj. Vychází mimo jiné z bohaté dokumentace pořizované neustále v průběhu celého projektu. Obsahuje citace deníkových záznamů, rozhovorů s lektory, asistenty, účastníky a kurátory workshopových skupin a z dotazníků pro účastníky a tvůrce projektu. Práce je doplněna videopřílohami a bohatou fotodokumentací.
|
|
Hledání místa pro divadlo
Štourač, Pavel ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Hančil, Jan (oponent) ; Mikotová, Zoja (oponent)
Předkládaná disertační práce je pokusem o teoretické uchopení, analýzu a následné zařazení do souvislostí práce nezávislé divadelní skupiny Divadlo Continuo, s níž je moje praktická činnost téměř výhradně spojena.Pro potřeby disertace jsem se zaměřil zejména na tu část mé divadelní činnosti, která je spojena s tvorbou ve specifickém nedivadelním prostoru. Tedy divadelní tvorbě vznikající v těsném spojení s vybraným místem, které není primárně určeno pro divadelní činnost, jako jsou staré továrny, industriální prostory, krajina, hladina rybníku či jedoucí vlak. V této souvislosti se zabývám úvahami nad tím, co znamená divadelní? a ?nedivadelní? prostor, jak práce v takovém prostoru ovlivňuje volbu divadelních prostředků, jaké nároky klade na herce, i nad tím, jak se liší vnímání asdílení diváků oproti tradičnímu divadelnímu prostředí
|
|
Dramatická výchova jako prostředek k pochopení kultury neslyšících
Woláková, Kateřina ; Mikotová, Zoja (vedoucí práce) ; Provazník, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá možnostmi dramatické výchovy ve vzdělávání neslyšících. Vychází z postoje, který chápe neslyšící jako kulturní a jazykovou menšinu. Možnou cestou pro dramatickou výchovu neslyšících je její propojení s multikulturní výchovou. Cílem práce je formulovat, jakou podobu by měla takto zaměřená multikulturní výchova mít, a dále pak navrhnout možné postupy při práci s dětmi v hodinách dramatické výchovy. V úvodní kapitole jsou nastíněny dva různé postoje, které tuto menšinu provázely celým historickým vývojem a které se odrážely ve způsobech vzdělávání sluchově postižených dětí. Dále se práce zaměřuje na definice kultury neslyšících a její aspekty. S ohledem ke specifičnosti situace neslyšících dětí a jejich kulturní identity se v dalších kapitolách práce pokouší postihnout východiska a cíle multikulturní výchovy. Dále jsou pojmenovány dva hlavní proudy multikulturní výchovy a jejich konkretizace v různých projektech. V propojení multikulturní a dramatické výchově jsou hledány možné výhody pro obě oblasti. V námětech na práci s neslyšícími dětmi se vychází ze čtyř zdrojových oblastí kultury neslyšících. V poslední kapitole jsou uvedeny ukázky hodin, jež vycházejí ze stanovených premis.
|
|
Význam pantomimy v dramatické výchově
Ebelová, Lenka ; Mikotová, Zoja (vedoucí práce) ; Polzerová, Eva (oponent)
V této práci se pokusím osvětlit důvody, proč by měla mít pantomima své místo v dramatickovýchovných aktivitách. Co pedagogům a jejich žákům nabízí, jaké dovednosti rozvíjí a jakých cílů lze skrze pantomimu dosáhnout. Nabízím možný metodický postup v práci s pantomimicko-pohybovými technikami (mnou vytvořený) a zároveň předkládám také např. metodické postupy, se kterými jsem se setkala na studijní stáži v School of Arts v holandském Utrechtu.
|
| |