Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aspekty vzdělávání jedinců v období přechodu z produktivního do postproduktivního období života
Melicharová, Romana ; Šnýdrová, Ivana (oponent) ; Beneš, Milan (vedoucí práce)
Práce obsahuje shrnutí základních vědeckých náhledů na vzdělávání osob starších 50 let, kteří jsou stále ještě zaměstnáni. Úvodní kapitola je věnována demografickému rozboru, kapitoly další pak obsahují charakteristiky tohoto životního období z hlediska psychologického, sociálního a neurobiologického a uvedená fakta uvádějí do souvislostí s možnostmi a postoji cílové skupiny ke vzdělávání. Argumentace je vedena se záměrem obhájit smysluplnost kontinuálního vzdělávání této generace a vyvrácení určitých myšlenkových stereotypů, které se vyskytují jak u samotných starších dospělých, tak celé společnosti. Ve druhé části jsou blíže rozebrány současné oficiální postoje České republiky vůči vzdělávání této věkové kategorie, vyjádřené v dokumentech Ministerstva školství a Ministerstva práce a sociálních věcí. Závěr práce hodnotí zavádění uvedených postojů do praxe, zasazuje situaci v České republice do kontextu Evropské unie a prezentuje také vlastní zmapování současné nabídky vzdělávacích kurzů v tržním prostředí a to jak jazykových, počítačových a manažerských.
Motivace starších dospělých k účasti na celoživotním učení
Melicharová, Romana ; Šnýdrová, Ivana (oponent) ; Beneš, Milan (vedoucí práce)
Práce je primárně zaměřená na zkoumání aspektů motivace starších dospělých k účasti na vzdělávání, přičemž staršími dospělými je míněna generace starší 50 let, která je stále ještě ekonomicky aktivní. První část práce obsahuje základní shrnutí dostupných vědeckých pohledů na starší dospělé. Cílová skupina je zde charakterizována z hlediska psychologického, neurobiologického, sociologického a profesního. Význam v jednotlivých oblastech je kladen na schopnosti učit se nové věci. Další část shrnuje současné společenské požadavky na nutnost vzdělávání této generace, vyjádřené v oficiálních politických dokumentech, přičemž důraz je kladen na české prostředí a na zhodnocení situace, zda je cílová skupina vnímána jako specifickou i v těchto dokumentech. Ve druhé polovině diplomové práce popisuji současné pohledy jak na motivaci z obecně psychologického úhlu pohledu, tak na motivaci ve vzdělávání. Uvádím také srovnání s jinými zeměmi, které své starší dospělé dokáží stimulovat konkrétními programy, a uvádím též návrhy, které by eventuelně mohly být realizovatelné i v naší zemi. Téma motivace ve vzdělávání je nutné vnímat i z pohledu bariér, které populaci brání se vzdělávat. Proto se jimi v další části a v návaznosti na motivaci také zabývám. V závěru popisuji vlastní, rozsahem malé, kvalitativní šetření, provedené...

Viz též: podobná jména autorů
2 Melicharová, Radka
3 Melicharová, Růžena
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.