Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 177 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Možnosti využití prvků waldorfské a montessori pedagogiky ve výuce zeměpisu na běžných školách
Frančíková, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Jelen, Jakub (oponent)
Bakalářská práce zkoumá, které prvky waldorfské a montessori pedagogiky využívají učitelé zeměpisu při výuce na běžných školách, a dále identifikuje případné bariéry pro využívání těchto prvků. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve věnuje definici alternativní školy. Stručně se zabývá vznikem a vývojem alternativních škol, jejich vlastnostmi, funkcemi a typologií. Tato část obsahuje také především informace o dvou vybraných typech alternativních škol - waldorfské a montessori. Pozornost je věnována charakteristice hlavních znaků těchto škol, jejich vývoji, rozšíření a organizaci výuky. Jsou vylíčeny hlavní prvky a principy, které by mohly přinést obohacení do tradiční výuky zeměpisu. V praktické části je provedeno šetření pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru s vybranými učiteli. Získané informace jsou analyzovány s cílem identifikovat bariéry, které brání začleňování waldorfských a montessori prvků do výuky zeměpisu na běžných školách, a zároveň je zjištěno, které prvky učitelé používají. Klíčová slova: Waldorf, montessori, alternativní škola, tradiční škola, geografické vzdělávání, integrace alternativních prvků
Badatelsky orientovaná výuka zaměřená na hlukové znečištění způsobené dopravou
Gonzálezová, Natálie ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na výuku problematiky vlivu dopravy na gymnáziích. Konkrétně se zaobírá jedním z předních negativních vlivů, a to hlukovým znečištěním, které je s rostoucím objemem dopravy stále větším problémem. Cílem práce je vytvořit a realizovat lekci na toto téma formou badatelsky orientované výuky. Žáci se naučí přibližné hodnoty hluku měřit, zjistí, jaké má dopady a vymyslí, jaké kroky podniknout ke zlepšení situace. Lekce bude pilotně ověřena žáky Střední průmyslové školy zeměměřické a Geografického gymnázia Praha. Teoretická část podrobněji vysvětluje problematiku hlukového znečištění, popis badatelsky orientované výuky a její zasazení do vyučování. V praktické části jsou připraveny podklady k výuce a důkladná metodologie, která slouží jako návod učitelům, kteří by lekci chtěli aplikovat ve svých hodinách. Následně je popsán průběh lekce na Geografickém gymnáziu a reflexe výuky z pohledu učitele i žáků. Na základě ověření znalostí žáků před a po výuce se ukázalo, že mají o problematice větší přehled, ve zpětných vazbách žáci ocenili hlavně práci v terénu, vytváření a ověřování hypotéz a závěrečnou diskuzi, ze které bylo patrné, že si žáci důsledky hluku uvědomují a mají motivaci přispívat ke zlepšení situace. Klíčová slova badatelsky orientovaná výuka, Geografické gymnázium,...
Zhodnocení potenciálu krajiny Novohradských hor pro terénní výuku geografie
Ježek, Zdeněk ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce zkoumá potenciál Novohradských hor k terénní výuce geografie a lokality, ve kterých by bylo vhodné demonstrovat vybrané geografické jevy a procesy. V teoretické části se nejdříve zabývá tématem krajinné interpretace a konceptu "sense of place". Následuje literární rešerše, která zpracovává obecnou charakteristiku Novohradských hor. Na základě charakteristiky jsou vybrány hlavní fenomény tohoto území, podle kterých jsou následně vybrány lokality vhodné k výuce. Cílem je zhodnotit, jaký má oblast potenciál k provádění terénní výuky.
Zhodnocení potenciálu krajiny středního Polabí pro terénní výuku geografie
Hartmanová, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Rubáš, Dominik (oponent)
Bakalářská práce identifikuje hlavní geografická témata, kterými lze charakterizovat vymezené území ve Středním Polabí. Další fáze práce se zabývá vytipováním konkrétních výjimečných lokalit, na kterých lze tato témata nejlépe demonstrovat. Nakonec jsou vybrány lokality vhodné pro terénní výuku zeměpisu. Teoretická část se nejprve věnuje definici terénní výuky a zapojení terénní výuky do studia zeměpisu. Následně jsou vysvětleny koncepty krajinné interpretace a Sense of place, které jsou využívány ve výzkumné části. V další kapitole je provedena pomocí map charakteristika vymezeného území středního Polabí z hlediska reliéfu, klimatu, vodstva, vegetace, ochrany přírody a osídlení. V praktické části jsou provedeny obsahové analýzy učebnic zeměpisu, portálu mapy.cz a Vlastivědného zpravodaje Polabí za účelem zjištění hlavních geografických témat i konkrétních lokalit. Získané informace jsou analyzovány za účelem selekce nejvýznamnějších témat i lokalit. Následně jsou lokality analyzovány za pomocí kritérií dopravní dostupnosti a přístupu cest, jestli jsou vhodné pro terénní výuku. Klíčová slova: krajinná interpretace, Sense of place, střední Polabí, terénní výuka, obsahová analýza
Geografické zákonitosti rozšíření plazů v Česku
Borský, Václav ; Romportl, Dušan (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce Geografické zákonitosti rozšíření plazů v Česku se zabývá srovnáváním aktuálního a potenciálního rozšíření plazích druhů, kteří se vyskytují ve volné přírodě na území Česka. Tato taxonomická skupina bývá často zanedbávána, přitom se jedná o skupinu s nejmenší diverzitou ve srovnání s ostatními skupinami obratlovců. Úvodní část práce představuje plazí druhy a rešerši metod, které se používají při tzv. modelování potenciální distribuce druhů. Praktickou část představuje ono modelování potenciální distribuce za použití nálezových dat z období od roku 2000 do roku 2023. Pro toto modelování byla použita metoda MaxEnt. Byly nalezeny lokality s podobnými fyzickogeografickými vlastnostmi, v nichž se sledované druhy nacházejí a mohou nacházet. Klíčová slova: plazi, realizovaná nika, potenciální distribuce, habitatové modelování
Světelné znečištění v okolí Vlašimi
Černíková, Veronika ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kocourek, David (oponent)
Tato práce je zaměřena na měření světelného znečištění v blízkém okolí středočeského města Vlašim. Rešeršní část se věnuje seznámení s problematikou světelného znečištění. Jsou diskutovány různé typy umělých zdrojů světla, zmíněn dopad na člověka a ekosystémy. Pomocí Sky Quality Meteru byl naměřen jas oblohy na 11 stanovištích v okolí Vlašimi. Měření na každém stanovišti bylo provedeno do 8 světových stran a ve třech různých výškách nad obzorem. Výsledky měření byly zkombinovány s vizuálním pozorováním a byly identifikovány největší zdroje světelného znečištění v oblasti, mezi které patří průmyslový areál na jihovýchodě města, prodejna zbraní Sellier & Bellot, a.s. a prodejna dveří Sapeli. Klíčová slova Světelné znečištění, jas oblohy, rušivé světlo, veřejné osvětlení, Vlašim
Hodnocení výkonu žáků v hodinách zeměpisu na čtyřletých gymnáziích
Weiner, Adam ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá hlubším porozuměním profesního přesvědčení učitelů zeměpisu v oblasti hodnocení výkonů žáků ve výuce zeměpisu. Na základě kvalitativního šetření byly hledány odpovědi na dvě výzkumné otázky: (1) Jak gymnaziální učitelé zeměpisu mají osvojenou způsobilost hodnotit žáky ve své výuce? (2) Které faktory ovlivňují učitelův způsob hodnocení žáků? Struktura práce má tradiční uspořádání. První část rámuje vybranou problematiku a následný výzkum do obecnějších souvislostí. Kromě vysvětlení podstaty výchozí teorie, tj. teorie šíření informací jsou zde obsahově vymezeny klíčové koncepty-profesní přesvědčení a samotná způsobilost (kompetence) hodnocení. V praktické části se práce zaměřuje na výsledky polostrukturovaných rozhovorů s 10 učiteli vyučujícími geografii na čtyřletých gymnáziích. Odpovědi respondentů byly analyzovány (kódovány a kategorizovány) za účelem zodpovězení výzkumných otázek. Za bod zlomu v teorii šíření inovací byly považovány dovednosti v oblasti hodnocení požadované u absolventů vysokoškolského učitelského studia v Kompetenčním rámci absolventa učitelství (MŠMT 2023). Z provedené obsahové analýzy rozhovorů vyplývá, že učitelé bodu zlomu v obecné teorii šíření inovací z hlediska oblasti hodnocení nedosáhli. Pro učitele je stále těžce uchopitelná práce s popisnými...
Retence vody v povodí Úhlavky
Lukášová, Karolína ; Janský, Bohumír (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Retence vody v krajině je v dnešní době velmi aktuálním tématem. Díky oteplujícímu se klimatu se musíme potýkat s hydrologickými extrémy, erozí nebo zrychleným odtokem vody z území. Pokud se rozhodneme zlepšit retenční schopnost krajiny, můžeme tím pomoci s transformací povodňových vln, zpomalením odtoku a zmírněním odnosu půdy vodní erozí. V zemědělské krajině řešíme zmíněné problémy kombinací přírodě blízkých opatření a technických opatření. Tato diplomová práce se zaměřuje na retenci vody v povodí Úhlavky, které se nachází v západních Čechách a tvoří přítok řeky Mže. V teoretické části jsou charakterizovány fyzickogeografické vlastnosti zájmového území a srážko-odtokové poměry. Provedena je také literární rešerše týkající se retence, jejích složek a faktorů, které ji ovlivňují. Dále jsou také uvedené jednotlivé typy a druhy opatření, jimiž lze stav retence v krajině zlepšit. Praktická část nabízí postup při výběru konkrétního území pro návrhy v povodí Úhlavky. Vybráno bylo povodí Olešné, kde většinu krajinného pokryvu tvoří zemědělské pozemky a také se díky svým geomorfologickým vlastnostem zařadilo na seznam kritických ploch. Navržené zde byly tři pásy zatravnění, zasakovací průleh a obsevový pás. Klíčová slova: povodí Úhlavky, retence vody, krajina, využití ploch, retenční opatření
Použitelnost didaktické hry pro výuku kartografie na základních školách
Zýma, Marek ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Předkládaná práce se zabývá uživatelským testováním použitelnosti didaktické hry Mapa ideálního ostrova pro výuku kartografie, která byla vytvořena stejným autorem v roce 2020 s tím, že je v práci i stručně představen herní koncept včetně popisu jednotlivých komponentů a jejich funkcí. Pro lepší přehlednost je práce uvedena skrze rešerši odborné literatury zabývající se aktivizujícími výukovými metodami, a to především didaktickými hrami, a společně s tím je představena problematika použitelnosti, její význam a aplikace na testování produktů. Výzkumná část si poté klade za cíl podrobit didaktickou hru testování použitelnosti, čímž zkoumá pohled žáků a učitelů na její užívání, a zároveň tak odhalit a následně odstranit nejzásadnější nedostatky hry. Výzkum probíhal skrze dvě nejběžnější metody, které se užívají v obecném produktovém testování výrobků, jimiž je dotazníkové šetření a interview s uživateli. Výsledky výzkumu ukázaly, že je hra vítaným doplňkem výuky, který je svými pravidly pro žáky i učitele srozumitelný a vzbuzuje v nich příjemné pocity a přes svůj herní charakter si zachovává patrný didaktický cíl. V některých případech se ale ukázal problém především s řešením různých úkolů, které žáci vzhledem k jejich věku nebyli schopni správně dokončit. Jak ale bylo uvedeno, v práci je samostatná...
Nedostatek vody ve světě a v Česku
Krištof, Petr ; Janský, Bohumír (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Teoretická část práce je rešeršního a kompilačního charakteru s použitím řady zahraničních zdrojů. Problematika nedostatku vody je v době změny klimatu velmi aktuálním tématem. Přesto mu z mého pohledu není ve veřejném prostoru přisuzována adekvátní pozornost. Práce sumarizuje příčiny a důsledky nedostatku vody, poukazuje na způsoby neefektivního zacházení s vodními zdroji, včetně možných způsobů řešení. Cílem je popularizovat téma sucha a nedostatku vody a prostřednictvím pracovního listu přispět k implementaci těchto atraktivních témat do výuky na školách. Kapitola o nedostatku vody v Česku je zaměřena především na sucho a opatření na jeho eliminaci. Poukazuje na skutečnost, že vodní blahobyt, v němž žijeme není samozřejmostí. Častější výskyt epizod sucha se v současnosti týká i střední Evropy. Součástí práce je návrh jednodenní výuky na téma "Nedostatek vody a hydrometeorologické extrémy" pro žáky 8. až 9. třídy základní školy. Klíčová slova: změna klimatu, nedostatek vody ve světě, spotřeba vody, důsledky nedostatku vody, nedostatek vody v Česku, sucho, opatření

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 177 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.