|
Využití obrazového materiálu v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy
Kotyzová, Pavla ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
v předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...
|