Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války zemí Visegrádské skupiny ve filmu
Blümel, Tomáš ; Klimeš, Ivan (oponent) ; Kopal, Petr (oponent)
rigorózní práci se zabývám ozbrojeným neorganizovaným odporem proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války v historickém filmu. Analyzuji vybrané filmy reflektující odboj ve čtyřech státech Visegrádské skupiny (Polsko, Česká , Slovensko a Maďarsko), které byly vytvořeny od začátku 21. století až do současnosti. V hlavní části práce popisuji, za jakých podmínek film vznikl, a rozmanitý přístup filmových tvůrců k tématu. U jednotlivých snímků analyzuji okolnosti realizace, dějovou strukturu, umělecké kvality, nedostatky, a samotné zobrazení historických skutečností. Následně se soustředím na otázku, jaký divácký ohlas vyvolal historický film, přičemž se zaměřuji na reakce odborníků a veřejnosti.
Kosmas a jeho svět. Obraz politického národa v nejstarší české kronice
Kopal, Petr ; Hošna, Jiří (vedoucí práce) ; Bláhová, Marie (oponent) ; Téra, Michal (oponent)
Kosmas a jeho svět. Obraz politického národa v nejstarší české kronice Tato práce se zaměřuje na obraz politického národa v nejstarší české kronice, tedy na literární a ideologický konstrukt, který vytvořil Kosmas - pokládaný za "prvního českého historika", ale i za "jednoho z nejvýznamnějších autorů středověku" (Robert Bartlett, Univerzita St Andrews). Kosmova kronika (Kroniku Čechů) náleží do kontextu "národních dějin". Kosmas napsal učené, zábavné, ale také politicky angažované dílo, předkládající jakýsi "národní program". Nejde přitom o žádnou českou výjimku. Pokud si totiž představíme Evropu 11.-12. století, spatříme zahradu pučících nových národů, středověké "jaro národů". A první národní státy, které již nejsou pouhými svazky osob, nýbrž teritoriálně vymezenými institucionálními útvary, dostávají své dějepisce. Podstata nacionalismu 11. a 12. století spočívá právě ve vzniku "politických lidů" zdůvodňovaných dějinami. Vytvářené obrazy minulosti odpovídají aktuálním potřebám současného nacionalismu. V minulosti je hledána optimální podoba vztahu panovníka a šlechty. Národ má být jejich jednotou, zároveň však dochází k jejich pozvolnému oddělování a uzavírání do vlastních institucí, k procesu, v němž významná úloha připadne národním světcům a který skončí tím, že panovník přestane být...
Ikony na hladině
Hrdinová, Veronika ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Kopal, Petr (vedoucí práce) ; Dufek, Jiří (oponent)
Teoretická bakalářská práce Ikony na hladině zkoumá filmový obraz lidského těla ve středověké kultuře. Její snahou je postihnout nejen schopnost tvůrců vyobrazit středověk a jeho tělesnost, ale zároveň analyzovat, co rozmanité přístupy k tomuto tématu vypovídají o kinematografii i kultuře současnosti. Kromě analýz několika konkrétních, z hlediska dějin kinematografie klíčových snímků se středověkou tematikou věnuje svou pozornost i samotné tematice těla ve smyslu základního stavebního materiálu filmového vyprávění a vztahu mezi tělem filmovým, tělem tvůrce a tělem diváka. Zároveň zkoumá problematiku filmového uchopení historie a pohnutky, jež vedou tvůrce k znovuoživení minulosti na plátně. Obraz středověkého těla, tedy těla naplněného symbolickými významy i těla oscilujícího mezi krajními póly lidské existence, nahlíží jako filmařskou výzvu. Výzvu, v níž by mohl tvůrce vybízet diváky v kontrastu k mainstreamové produkci k větší senzitivitě a k účasti na takových prožitcích, jež by reagovaly na obrazy v jejich základní estetické a symbolické kvalitě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.