|
Nástěnná výzdoba Rytířského sálu zámku Nelahozeves
Junková, Radka ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
1 RESUMÉ Ve své bakalářské práci se zabývám nástěnnými malbami a štuky v Rytířském sálu zámku Nelahozeves. Snažím se o ucelené shrnutí dostupných pramenů. Práce se zaměřuje především na štukové reliéfy. Malby vzhledem k nedostatku pramenů pouze popisuji a dávám do souvislosti s hlavními štukovými náměty. Kapitola věnovaná štukové výzdobě je rozdělena do deseti menších celků. Hlavní důraz kladu na figurální náměty. Pět nelahozevských štukových polí v klenbě sálu námětově odpovídá stejným štukům v letohrádku Hvězda. Jejich podobnost není náhodná. Štuky reprezentativní místnosti v Nelahozevsi jsou přímo odvozeny od kvalitnějších štukových zpracováních ve Hvězdě. Proto při hledání jejich vzorů pracuji s literaturou směřovanou k pražskému letohrádku. Figurálním štukovým reliéfům v klenbě sálu se věnuji z pohledu hledání jejich předloh jak výtvarných, tak laterálních. Základním inspiračním zdrojem námětů bylo zpracování římských dějin podle Tita Livia. Vzhledem k starověkému pojetí dějepisectví krátce nastiňuji vždy u každého námětu mytologický rámec daného hrdinského činu. V Nelahozevsi nalezneme jednoho ze zakladatelů římského národa Aenea při útěku z hořící Tróje, Curtia vrhajícího se do propasti, Kimóna zachraňovaného Peronou, Mucia Scaevolu kladoucího ruku do ohně a konsula Regula mučeného v sudu pobitém...
|
|
NÁMĚTY ANTICKÝCH A KŘESŤANSKÝCH CNOSTÍ JAKO SOUČÁST ŠTUKOVÉ VÝZDOBY ČESKÝCH A MORAVSKÝCH RENESANČNÍCH SÍDEL
Junková, Radka ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Radka Junková: Náměty antických a křesťanských ctností jako součást štukové výzdoby českých a moravských renesančních sídel Anotace Diplomová práce se soustřeďuje na vývoj renesančních štukatur v rámci českých a moravských šlechtických sídel, která patřila povětšinou významným politickým hráčům domácí scény. Konkrétně pak sleduje motivy antických a křesťanských ctností ve smyslu humanistického vnímání dané doby. Mezi jednotlivými sídly lze najít určité spojitosti zapříčiněné italskými inspiračními vzory. Zároveň je možné pozorovat typickou záalpskou svébytnost a silný vliv pražského dvorského prostředí. Snahou textu je vytvořit možnost vzájemného porovnání štukových námětů v obecných souvislostech. Proto se nezaměřuje pouze na jednu konkrétní stavbu a její charakteristický program nástěnných dekorací, ale předkládá téměř chronologicky pojatý vývoj proměny vnímání námětů ctností a štukové techniky. To vše práce uvádí na pozadí osobností jednotlivých objednavatelů. Klíčová slova Nelahozeves, Kratochvíle, Bechyně, Bučovice, ctnosti, štuková výzdoba, Titus Livius, Antonio Brocco, Antonio Melana, Hans Mont
|
|
Nástěnná výzdoba Rytířského sálu zámku Nelahozeves
Junková, Radka ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
1 RESUMÉ Ve své bakalářské práci se zabývám nástěnnými malbami a štuky v Rytířském sálu zámku Nelahozeves. Snažím se o ucelené shrnutí dostupných pramenů. Práce se zaměřuje především na štukové reliéfy. Malby vzhledem k nedostatku pramenů pouze popisuji a dávám do souvislosti s hlavními štukovými náměty. Kapitola věnovaná štukové výzdobě je rozdělena do deseti menších celků. Hlavní důraz kladu na figurální náměty. Pět nelahozevských štukových polí v klenbě sálu námětově odpovídá stejným štukům v letohrádku Hvězda. Jejich podobnost není náhodná. Štuky reprezentativní místnosti v Nelahozevsi jsou přímo odvozeny od kvalitnějších štukových zpracováních ve Hvězdě. Proto při hledání jejich vzorů pracuji s literaturou směřovanou k pražskému letohrádku. Figurálním štukovým reliéfům v klenbě sálu se věnuji z pohledu hledání jejich předloh jak výtvarných, tak laterálních. Základním inspiračním zdrojem námětů bylo zpracování římských dějin podle Tita Livia. Vzhledem k starověkému pojetí dějepisectví krátce nastiňuji vždy u každého námětu mytologický rámec daného hrdinského činu. V Nelahozevsi nalezneme jednoho ze zakladatelů římského národa Aenea při útěku z hořící Tróje, Curtia vrhajícího se do propasti, Kimóna zachraňovaného Peronou, Mucia Scaevolu kladoucího ruku do ohně a konsula Regula mučeného v sudu pobitém...
|