Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mýty české hudební alternativy osmdesátých let
Jonssonová, Pavla ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Horský, Jan (oponent) ; Maderová, Blanka (oponent)
Dizertační práce "Mýty české hudební alternativy osmdesátých let" představuje antropologický pohled na fenomén paralelní kultury v limitující situaci. Na základě životopisných vyprávění, doplňujících rozhovorů a dat získaných z jiných typů pramenů jsou konstruovány "mýty" o sedmi významných postavách české alternativní scény. Jde o insiderskou etnomuzikologickou intepretaci, založenou na konceptech mýtu Mircea Eliadeho a Bronislawa Malinowského jako opakujícího se a příkladného vzorce jednání. Popsané osobnosti, Jazzová sekce (Prométheus), Miroslav Wanek ("cesta hrdiny") Karel Babuljak ("hledání ztraceného ráje"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("rebel"), Oldřich Janota (Hermés) a Marka Míková (Psýché), představují některé hlavní trendy tvůrčích procesů české hudební alternativní scény osmdesátých let pomocí mýtu jako metafory. Metafora je zde chápána jednak v pojetí Timothyho Rice, tedy jako organizační princip našeho myšlení, a jednak jako osvětlující obraz.
Mýty české hudební alternativy osmdesátých let
Jonssonová, Pavla ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Horský, Jan (oponent) ; Maderová, Blanka (oponent)
Dizertační práce "Mýty české hudební alternativy osmdesátých let" představuje antropologický pohled na fenomén paralelní kultury v limitující situaci. Na základě životopisných vyprávění, doplňujících rozhovorů a dat získaných z jiných typů pramenů jsou konstruovány "mýty" o sedmi významných postavách české alternativní scény. Jde o insiderskou etnomuzikologickou intepretaci, založenou na konceptech mýtu Mircea Eliadeho a Bronislawa Malinowského jako opakujícího se a příkladného vzorce jednání. Popsané osobnosti, Jazzová sekce (Prométheus), Miroslav Wanek ("cesta hrdiny") Karel Babuljak ("hledání ztraceného ráje"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("rebel"), Oldřich Janota (Hermés) a Marka Míková (Psýché), představují některé hlavní trendy tvůrčích procesů české hudební alternativní scény osmdesátých let pomocí mýtu jako metafory. Metafora je zde chápána jednak v pojetí Timothyho Rice, tedy jako organizační princip našeho myšlení, a jednak jako osvětlující obraz.
Raperky a jejich pozice v rámci české hip hopové subkultury
Oravcová, Anna ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Jonssonová, Pavla (oponent)
Raperky a jejich pozice v rámci české hip hopové subkultury Tématem této práce je postavení raperek v české hip hopové subkultuře. Teoretická část obsahuje přehled vývoje pojmu subkultura, přičemž zdůrazňuje genderové hledisko a zabývá se rolemi, které ženy v hudebních subkulturách zastávají. Dále se teoretická část věnuje vzniku a vývoji hip hopu jakožto uměleckého a kulturního hnutí. Práce vychází zejména z amerických studií věnovaných specifickému postavení žen v hip hopové subkultuře. Empirie se skládá ze dvou částí. První z nich je založena na kvalitativní analýze rozhovorů s českými raperkami. Cílem této analýzy bylo zjistit, co tyto ženy motivovalo začít rapovat; jaká kritéria musí podle jejich názoru ženy splňovat pro dosažení úspěchu v mainstreamovém rapu; jakým způsobem konstruují vlastní pozici raperky či jak se vztahují k označení "ženský" rap. Textová analýza vybrané tvorby raperek tvořící druhou část empirie, zkoumá způsob, jakým dané interpretky konstruují vlastní autenticitu a specifickou genderovou identitu jakožto raperky. Klíčová slova: subkultura, gender, feminismus, rap, hip hop, autenticita, subkulturní kapitál, mainstream, underground

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.