|
Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Jirátová, Pavlína ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce se zabývá zprostředkováním emoční gramotnosti skrze práci s literárním textem očima žáků a učitelů 1. stupně základní školy. Pro účel práce bylo vytvořeno pět lekcí založených na principu třífázového modelu učení E-U-R a zaměřených na práci s emocemi, které byly následně realizovány a reflektovány. K evaluaci lekcí byla využita autoevaluace a formativní evaluace, která zajišťovala kvalitativními přístupy zpětnou vazbu od hospitujícího pedagoga i od žáků (a to jak metodou rozhovoru, tak obsahové analýzy jejich produktů). Jednalo se o polostrukturované skupinové rozhovory se žáky a individuální rozhovory s učitelem. Lekce byly realizovány, reflektovány a evaluovány na základní škole ve 3. ročníku o 22 žácích (10 dívek, 12 chlapců) v průběhu září/října 2023. Čtenářské lekce orientované na rozvoj emoční gramotnosti zlepšily schopnost žáků vyjadřovat své pocity, ovlivnily jejich postoje a myšlení a podpořily vzájemný respekt k různorodosti. Tyto lekce mohou být zdrojem inspirace pro další pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA emoce, emoční gramotnost, emoční inteligence, 1. stupeň ZŠ
|