Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Alfred Jarry a Maurice Maeterlinck: dva aspekty symbolistického divadla
Jelenová, Lenka ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Konec 19. století byl ve francouzském divadelním kontextu charakterizován snahou o reformu stávajících hodnot. Vůči oficiálnímu konvenčnímu divadlu bulvárních scén se již od 80. let vyhranila francouzská bohéma v prostředí kabaretů. V druhé polovině 80. let se k těmto snahám přidalo také naturalistické a symbolistické hnutí. Druhé jmenované našlo inspiraci v generaci prokletých básníků, zejména v myšlence souvztažností a analogie. Symbolisté dále obdivovali koncept Gesamtkunstwerk Richarda Wagnera jakožto koncepci souborného uměleckého díla spojujícího všechna umění. Symbolismus dále vycházel z mysticismu a okultních věd. Vrcholným obdobím symbolistického dramatu se stala 90. léta, kdy vznikly hlavní divadelní spolky a hry. V tomto krátkém období plném neúspěchů a selhání se při snaze převést symbolistické principy do divadelní praxe prosadili především dva autoři - Maurice Maeterlinck a Alfred Jarry. První ze jmenovaných se stal ztělesněním symbolistických snah, druhý pak historii symbolistického divadla dovršil a naznačil budoucí směr, jakým se bude moderní divadlo ubírat. Jedná se tak o osobnosti symbolicky ohraničující jedno období francouzského dramatu.
Biblická témata v Legendě věků od Victora Huga
JELENOVÁ, Lenka
Tato diplomová práce se zabývá biblickými tématy v básnické skladbě Legenda věků Victora Huga. První kapitola pojednává o některých výrazných aspektech sbírky, které se určitým způsobem vztahují k titulnímu tématu (humanismus, charakteristika postav, pojetí času a dějin). Cílem druhé části práce je zasadit sbírku do literárního kontextu doby, autorova života a myšlení. Pozornost je soustředěna především na styčné plochy Legendy věků s dobovými literárními směry (romantismus, symbolismus) a na autorova filozoficko-náboženská východiska. Dále je o sbírce pojednáno z hlediska jejího vztahu k mýtu a psychoanalýze, jenž nabízí zajímavé interpretační možnosti. Těžiště práce je soustředěno do třetí kapitoly věnované analýzám vybraných básní Legendy věků. Ty jsou roztříděny podle způsobu, jakým Hugo uchopil biblickou tematiku. První typ je zastoupen úvodní básní "La Vision d'ou est sorti ce livre", v níž Hugo využívá biblické tematiky jako referenčního rámce, k němuž odkazuje různými literárními postupy. V druhém typu básní je biblická látka aktualizována přímo. Konečně třetím typem jsou básně, v nichž Hugo propojuje svá vlastní ideová přesvědčení s biblickou tematikou. Cílem práce je objevení těchto nových mýtů, které Hugo buduje na biblických základech.

Viz též: podobná jména autorů
2 JELENOVÁ, Lenka
1 Jelenová, Lucie
1 Jelenová, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.