| |
|
Neumovaný misál XIV D 12. Inventarizace pramene a sonda do repertoáru alleluiatických veršů
Vergosová, Eva ; Eben, David (vedoucí práce) ; Hlávková, Lenka (oponent)
Předmětem předkládané bakalářské práce je neumovaný misál XIV D 12. Ačkoli se jedná o výjimečně cenný pramen pro studium vývoje mešního repertoáru v Evropě i v českých zemích, dosud se mu v odborné vědecké literatuře dostalo pouze částečné pozornosti. Dosavadní dílčí výsledky vědeckého bádání zasazovaly vznik rukopisu do různých období a míst. Jedním z cílů této práce je přispění k problematice datace a provenience pramene, zejména na základě zpracování a rozboru jeho hudebně-liturgického obsahu. Neméně důležitou výpovědní hodnotu misálu tvoří analýza vybraných částí repertoáru, díky níž lze blíže vymezit okruh evropských tradic, z nichž rukopis vychází, a upřesnit vývoj tradice zachycené v domácích pramenech. Klíčová slova: gregoriánský chorál, středověk, hudební rukopisy, misál, mše, mešní proprium, vyšehradská kapitula, alleluia
|
| |
|
Představa interpretační tradice v České filharmonii: Příklad Dvořákovy "Novosvětské" symfonie
Mišejková, Magdaléna ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Hlávková, Lenka (oponent)
V této práci se snažím najít a popsat konkrétní znaky interpretační tradice Novosvětské symfonie v podání České filharmonie. K tomu jsem zvolila kombinaci dvou metod - metody polostrukturovaných rozhovorů spolu s analýzou notového a zvukového materiálu. Polo-strukturované rozhovory jsem vedla celkem s dvanácti hráči filharmonie, kteří jsou různé věkové kategorie od dvaceti do sto let, různého nástrojového obsazení. Největší váhu v mé práci mají samotné výsledky z rozhovorů a společného poslechu s respondenty. Z rozhovorů pak vyplývají obecné rysy, kterými filharmonici svou interpretaci popisují, a které na ní, podle nich, mají vliv. Analýza odkrývá konkrétní místa v symfonii, která ve spojení s výpověďmi respondentů potvrzují jejich, tj. česko-filharmonické tradiční zpracování. Ačkoli se v rozhovorech setkávám s rozpolceným pohledem na interpretační tradici, výsledky ukazují na pozitivní zjištění, že určité rysy v interpretaci Novosvětské symfonie stále mezi filharmoniky platí a díky nim byli schopni z řady nahrávek poznat právě svou. Skrze jaké znaky filharmonici poznali právě svou nahrávku, se snažím v práci zjistit a na konkrétních případech demonstrovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Officium sv. Scholastiky v notovaných pramenech kláštera sv. Jiří v Praze
Sojková, Barbora ; Eben, David (vedoucí práce) ; Hlávková, Lenka (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá offciem sv. Scholastiky ve středověkých pramenech ženského benediktinského kláštera sv. Jiří na Pražském hradě.V notovaných i nenotovaných rukopisech se v období 2. polovina 12. století - 1. poloviny 15. století nacházejí dvě offcia pro svátek světice - starší offcium Quadam vero die a mladší offcium Regnum celi. Hlavním cílem této práce je zařazení těchto offcií do kontextu repertoáru pro liturgii svátku sv. Scholastiky v evropských liturgických rukopisech, dále pak určení datace a provenience zpěvů obou offcií. V první kapitole této práce se zabývám obecně zpěvy pro svátek sv. Scholastiky v evropských pramenech. Jako výchozí bod pro bádání jsem využila internetových textových databází latinských duchovních zpěvů Cantus - Database for Latin Ecclesiastical Chant - a LMLO - Latin Medieval Liturgical Offces. Z důvodu absence srovnávacího materiálu zejména pro starší offcium Quadam vero die jsem musela prostudovat obrovské množství dalších pramenů, kterým se v této kapitole také věnuji. Následující kapitoly se zabývají chorálním repertoárem ke sv. Scholastice v pramenech kláštera sv. Jiří na Pražském hradě. Druhá kapitola přináší všeobecný přehled o použitých svatojiřských rukopisech, dále pak obraz úcty ke světici v liturgických kalendářích užívaných u sv. Jiří....
|
|
Vztah hudby a textu v písňových skladbách 15. století
Jakoubková, Petra ; Hlávková, Lenka (vedoucí práce) ; Baťa, Jan (oponent)
Písňovými skladbami v českých hudebních pramenech v 15. století se již v 80. letech zabývala Dagmar Vanišová a později její práci částečně zrevidovala Jitka Petrusová. S ohledem na nové poznatky je pravděpodobné, že mnoho skladeb považovaných dříve za latinské cantiones může být světského původu. Má práce si klade za cíl zrevidovat vybrané skladby z Kodexu Speciálník s přihlédnutím k problematice vztahu slova a hudby. Součástí bude jejich transkripce, analýza a rovněž zasazení do dobového kontextu.
|
|
Officium svatého Vojtěcha v českých pramenech
Pušová, Renata ; Eben, David (vedoucí práce) ; Hlávková, Lenka (oponent)
Přednostně se v této práci zabývám svatovojtěšským officiem, které bylo tradováno v českých zemích a které nacházíme v pramenech na území Čech ze 14.- 16. století. Následně bych chtěla toto české officium konfrontovat s dalšími svatovojtěšskými officii, která nalézáme v pramenech na území Evropy, konkrétně v Německu, Polsku a Maďarsku - tedy v oblastech, kde byl kult tohoto světce pěstován záhy po jeho smrti. Chtěla bych zde poukázat na některé zajímavé spojitosti mezi těmito různými verzemi officia k témuž světci, které, jak se pokusím prokázat, nevznikaly zcela izolovaně a bez znalosti ostatních svatovojtěšských officií. V analýze se pak snažím odhalit některé specifické znaky českého officia, které by mohly vést k alespoň přibližnému zodpovězení nesnadné otázky datace kompletního svatovojtěšského officia a naznačit proces jeho vzniku. Součástí této práce je rovněž edice české verze svatovojtěšského officia, která byla vzhledem k významu tohoto světce pro české země a vzhledem k existenci obdobné edice polského svatovojtěšského officia již dlouho žádána.
|
|
Oral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts
Kodýtek, Pavel ; Hlávková, Lenka (vedoucí práce) ; Baťa, Jan (oponent)
Ústní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech Abstrakt Prameny dochované v českých zemích nabízejí rozsáhlý soubor cantiones, tj. latinských jednohlasých nebo vícehlasých duchovních písní, které poskytují bohatou základnu pro výzkum jejich tradice a transmise v pozdním středověku. Ačkoli jsou předmětem vědeckého studia již půldruhého století, velkou část literatury limituje použitý přístup, ať už jde o filologickou metodu, která v dochovaných pramenech cantia spatřovala prostředek k nalezení jeho archetypu a ve variantách zápisu pouze chyby k emendaci (Mužík, Černý), nebo o nacionalistickou předpojatost (Nejedlý). V případě chorálu badatelé ukázalo, že tradice středověké hudby byla silně ovlivněna ústní transmisí (Treitler, Hucke), a proto by se na ni mělo nahlížet z perspektivy jiné, blízké etnomuzikologii (Jeffery). Ačkoli některé práce z poslední doby tento přístup reflektují (Gancarczyk), nebyl dosud ověřen na větším souboru písní ani nebyly systematicky nastíněny jeho důsledky. Má studie několika desítek písní zaznamenaných kolem roku 1410 v rukopisu CZ- VB 42, které, jak dokládám na vybraných pramenech, přežily a vzkvétaly i v následujícím století, ukazuje rozmanitost žánru a také to, že navzdory nástupu polyfonie nadále převládaly jednohlasé skladby. A co je...
|
|
Podíl profesionálních pražských písařských dílen na šíření vokální polyfonie v českých zemích na přelomu 16. a 17. století
Krátká, Natálie ; Baťa, Jan (vedoucí práce) ; Hlávková, Lenka (oponent)
Teze o Praze jako předním hudebním centru českého království je v muzikologickém diskurzu všeobecně přijímána. Stejně tak není zpochybňována klíčová role profesionálních pražských písařských dílen při šíření jednohlasého zpěvu. V oblasti distribuce vokální polyfonie však panuje mnoho nejasností. Dosud jedinou známou dílnou, která vytvářela i primárně vícehlasé rukopisy, je novoměstská dílna Jana Kantora Starého (†1582). Množství dalších dochovaných rukopisů však svědčí o tom, že takových dílen bylo v Praze na přelomu 16. a 17. století více. Cílem diplomové práce je proto odhalení další možné dílny na základě detailního paleografického a kodikologického výzkumu vybrané skupiny polyfonních pramenů, které obsahují prokazatelně společné písařské ruce. Klíčová slova hudební paleografie, kodikologie, vokální polyfonie, Praha
|
| |