|
Potenciál záchytných parkovišť u železničních stanic pro dojížďku do Prahy
Malátek, David ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Haas, Václav (oponent)
Metropole jako Praha jsou v důsledku rostoucí individuální automobilové dopravy stále více zatěžovány jejími negativními aspekty. Největší zátěž pravděpodobně přináší pravidelná dojížďka za zaměstnáním z širšího zázemí Prahy do hlavního města. Možnosti veřejné hromadné příměstské dopravy jsou omezené a existují různé důvody, proč se lidé nechtějí nebo nemohou používání vlastního dopravního prostředku vzdát. Podstatným důvodem je omezená dopravní dostupnost v místě bydliště. Naproti tomu v Praze je dopravní dostupnost zpravidla na vysoké úrovni. Proto pro odlehčení silniční sítě v centrální části Prahy vznikají záchytná parkoviště (P+R) u železničních stanic nebo stanic metra na okraji hlavního města. V širším zázemí Prahy na území Středočeského kraje však parkovišť tohoto typu zatím příliš není. Tato práce bude zkoumat potenciál záchytných parkovišť u železničních stanic v Pražské metropolitní oblasti pro příměstskou dopravu, a to se zaměřením na dojížďku do zaměstnání a škol. Problematika bude vysvětlena na základě zdrojů odborné literatury a statistických zdrojů. Poté bude provedena analýza výhodnosti využití parkovišť P+R při dojížďce do zaměstnání nebo škol pro jednotlivé obce zkoumaného území a budou vymezena vhodná místa pro vznik těchto parkovišť. Výsledky analýzy pak budou porovnány s...
|
|
Dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Korejskou republikou - úspěch, či promarněná příležitost?
Haas, Václav ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Tato práce se zabývá Dohodou o volném obchodu mezi Evropskou unií a Korejskou republikou, která pro EU představuje první případ tzv. nové generace dohod o volném obchodu. Nejprve je problematika zasazena do teoretického rámce tvořeného teorií mezinárodních režimů a teorií neoliberálního institucionalismu, což umožňuje její adekvátní uchopení v mezinárodně politickém kontextu. Práce poté představuje vývoj legislativního prostředí týkajícího se společné obchodní politiky a proměnu strategického uvažování v této oblasti. Dále definuje rozsah ekonomických interakcí obou aktérů a jejich společné zájmy vedoucí k uzavření dohody. Následně práce provádí rozbor již existujících smluvních vztahů obou aktérů a vymezuje hlavní aspekty nově přijaté dohody. V poslední části je analyzován dosavadní efekt účinnosti dohody na obchod se zbožím a službami.
|
|
Vliv konstruktivního vyjádření nedůvěry na stabilitu vlád v postkomunistických zemích
Haas, Václav ; Lebeda, Tomáš (vedoucí práce) ; Švec, Radek (oponent)
Tématem práce je analýza vlivu konstruktivního vyjádření nedůvěry na stabilitu vlád v postkomunistických zemích. Studie je rozdělena na šest kapitol. První tři části se v obecné rovině zabývají významem vládní stability pro fungování politického režimu, principy racionalizovaného parlamentarismu a specifickými rysy konstruktivního vyjádření nedůvěry. V následujících dvou kapitolách je věnována pozornost politickým systémům Německa, Maďarska, Polska a Slovinska, přičemž je kladen důraz na proces přijetí ústavního textu, na odlišné právní úpravy konstruktivního vyjádření nedůvěry a na momenty politického vývoje, ve kterých sehrál tento institucionální prvek významnou roli. Opomenut nezůstává ani vládní návrh ústavního zákona, jehož přijetí by znamenalo implementaci konstruktivního vyjádření nedůvěry do ústavně-politického systému České republiky. V závěrečné části jsou na základě čtyř přejatých odborných studií analyzovány dopady konstruktivního vyjádření nedůvěry a z toho vyplývající rozdíly mezi vybranými postkomunistickými zeměmi, z nichž některé mají tento institut zakotven ve svém ústavním pořádku a jiné nikoliv.
|
|
Reflexe britského postoje ke členství v ES/EU za vlády Harolda Macmillana a Davida Camerona
Haas, Václav ; Kolman, Ondřej (vedoucí práce) ; Štěpánek, Pavel (oponent)
Tématem práce je reflexe britského postoje ke členství v Evropských společenstvích respektive v Evropské unii za vlády Harolda Macmillana a Davida Camerona. V teoretické části práce jsou definovány základní pojmy související s tímto tématem a představeny možné teoretické přístupy. Bližší pozornost je věnována racionálnímu institucionalismu, na jehož základě jsou definovány kategorie nákladů a výnosů a zdroje preferencí, které determinují vládní rozhodnutí o přístupu k evropskému integračnímu procesu. V praktické části jsou nastíněny britské postoje k jednotlivým fázím a milníkům evropské integrace počínaje druhou světovou válkou a konče podáním oficiální žádosti o přistoupení k Evropskému hospodářskému společenství. Dále jsou identifikovány jednotlivé faktory, které v případě Macmillanovy a Cameronovy vlády vstupují do rozhodovacího procesu o redefinici evropské politiky. Hlavním zjištěním je skutečnost, že zkoumané vlády přisuzují jednotlivým typům nákladů a výnosů rozdílnou míru důležitosti a při rozhodování upřednostňují různá hlediska, což přirozeně vede i k odlišným závěrům.
|
|
Analýza regionální železniční trati
Baroch, Michal ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Haas, Václav (oponent)
Práce pojednává o regionální železniční trati č. 173 Praha-Smíchov - Rudná u Prahy - Beroun se zaměřením na úsek Praha-Smíchov - Nučice. Cílem práce bylo zjištění kvality tratě a možnost eventuálních zřízení nových železničních zástávek. Hypotéza se potvrdila. Pro trať by bylo přínosné, kdyby vznikly nové železniční zastávky. Nicméně realizace je poněkud složitější, než potvrzená hypotéza.
|