Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Haunted by the New Woman
Farniková, Hana ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Horová, Miroslava (oponent)
(CZ) Proměny genderu jsou jedním ze základních témat pozdně Viktoriánského gotického románu. Dřívější gotické romány zobrazovaly ženu buďto jako oběť nebo monstrum, ale poté, co se objevil žurnalistický fenomén Nové ženy, který se stal proto-feministickým ideálem a konzervativní noční můrou, se osud monstrózních žen prahnoucích po nezávislosti stal zdrojem sympatií. Tím, že Gotický román mění pravidla přežití, trestá ty, kteří se zprotiví morálním, sociálním a politickým normám své doby. Nereaguje tak jenom na kulturní ideály a anti-ideály, ale vyvolává také ve čtenáři emocionální odezvu a poskytuje jim tak příležitost přehodnotit vlastní stanoviska. Magisterská práce se zabývá vztahem ženské monstrosity a genderových ideálů, které dominovaly genderové krizi odehrávající se na konci 19. století. Spojuje tedy upírství s vlastnostmi běžně připisovaným Novým ženám, jako je promiskuitní chování, nenávist k dětem, a touha osvobodit se z pout patriarchální společnosti. I když jsou tyto zrůdné ženy přeměněny v ideál mrtvé ženy, která ztrácí kontrolu nad svým příběhem, vrací se pak jako duchové. I nadále tak zaměňují typicky ženské a mužské rysy. Posednutá žena se tak chová jako muž a muž pod mučivým vlivem duchů propadá ženské hysterii. V těchto podmínkách je přežití nemožné. Gotický román 19. století...
The Doubles That Lost Their Faces: The Role of Physiognomy in the Literature of Doubles in the 19th Century
Farniková, Hana ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
Tématem bakalářské práce je dvojnictví v anglofonní literatuře 19. století ve spojení s fyziognomií, tj. vědou, která se zabývá propojením vzhledu člověka s jeho charakterem. Vědu znovuobjevil švýcarský pastor Johann Caspar Lavater, čímž ovlivnil literaturu 18. i 19. století. Práce se soustředí především na vztah tváří dvojníků a jejich protějšků. Důraz je kladen na "ztracení tváře" a to jak v doslovném, tak v přeneseném významu. Proto bylo potřeba stanovit funkce, které by tvář měla splňovat v rámci literárního díla. Francouzský filozof Gilles Deleuze stanovil role tváře (odlišovací, sociální, vztahová), které práce pro svou analýzu přebírá. Role zaručují jedinečnost tváře, sociální roli nositele a jeho schopnost komunikovat jak s ostatními, tak sám se sebou (zaručují tedy i to, že by si jednotlivé složky charakteru a vzhledu měly navzájem odpovídat.) Cílem bakalářské práce je zodpovědět otázku: co se stane s tváří a identitou, pokud jsou sdíleny s dvojníkem? Hlavní náplní práce je analýza tří stěžejních děl, které se zabývají tématem dvojnictví: Vyznání ospravedlněného hříšníka od Jamese Hogga, Podivný případ Dr. Jekylla a pana Hyda od Roberta Louise Stevensona, Obraz Doriana Graye od Oscara Wilda. Každé z těchto děl přistupuje k dané tématice jinak: Hoggův román se zabývá ďábelským zlodějem...

Viz též: podobná jména autorů
3 FARNÍKOVÁ, Hana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.