| |
| |
|
Ravens respond to unfamiliar corvid alarm calls
DAVÍDKOVÁ, Marika
Tato práce zahrnuje výzkum v oblasti chování krkavce velkého (Corvus corax). Testovali jsme reakce krkavce na heterospecifické varovné hlasy různých ptačích druhů, které se vůči krkavcům liší taxonomickou příbuzností a známostí. Byly prezentovány varovné hlasy dvou sojek jako zástupců krkavcovitých a dvou racků jako zástupců z jiné čeledi. Krkavcům byly pouštěny nahrávky jednoho známého (evropského) racka a jednoho pro ně neznámého (amerického) racka a stejně tak jedné známé (evropské) sojky a jedné pro krkavce neznámé (americké) sojky. Výsledky naznačují, že známost hlasů není tak důležitá jako náležitost do stejné čeledi (Corvidae).
|
| |
| |
| |
|
Bryologicky zaměřená exkurze na území Dolského mlýna pro žáky ZŠ
Davídková, Markéta ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce bylo provést analýzu učebnic pro základní školy s ohledem na mechorosty a kapradiny a připravit bryologicky zaměřenou exkurzi, včetně zmapování terénu, na území Dolského mlýna. Šestá kapitola obsahuje analýzu devíti učebnic z různých nakladatelství. Porovnávala jsem je z hlediska stránkové dotace věnované mechorostům a kapradinám, z hlediska používaných obrazových materiálů doplňující text k mechorostům a kapradinám, z hlediska počtu uvedených zástupců mechorostů a kapradin, zda mají učebnice k dispozici pracovní sešity, metodické příručky pro učitele a materiály, které mohou doplňovat výuku přírodopisu. Práce v sedmé kapitole podává popis lokality. Zmapování terénu pro připravovanou exkurzi proběhlo v září 2012. Vybrala jsem čtrnáct vhodných stanovišť, která jsou dobře dostupná. Osmá kapitola obsahuje metodické pokyny pro učitele k exkurzi, pracovní listy a klíč k určování vybraných druhů mechorostů. Praktické ověření mé práce proběhlo v dubnu 2013, kdy proběhla exkurze s žáky sedmých ročníků základní školy v Děčíně. Laboratorní cvičení, které je nedílnou součástí exkurze, bylo provedeno již v březnu kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám. Žáci určovali mechy rodu měřík podle mikroskopických znaků. K dispozici měli klíč, který jsem v rámci práce také vypracovala. Podrobný rozbor...
|
| |
| |
| |