Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Řeč filmových snů
Hasalík, Petr ; DAŇHEL, Jan (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
Předmětnou náplní této práce je řeč filmových snů, tedy výrazové prostředky používané filmaři při vytváření stylizovaných snových scén či sekvencí od dob Georgese Mélièse až do současnosti. Každá kapitola se zaměřuje na jednu dekádu a obsahuje analýzy originálních snových scén či sekvencí ze dvou filmů z daného období. U všech analyzovaných filmů je uvedena i stručná synopse, aby bylo možné si snové scény či sekvence zařadit do kontextu, a každou snovou scénu či sekvenci reprezentují dva obrázky z filmu. Na konci každé kapitoly jsou uvedeny další filmy se stylizovanými snovými scénami či sekvencemi z daného období, a rovněž filmy, které s žádnou stylizací snů nepracují. Cílem této práce je nabídnout stručný historický přehled filmů se snovými scénami či sekvencemi s důrazem na výrazové prostředky používané tvůrci v průběhu dějin filmu.
Stavba gagu v tvorbě skupiny Monty Python
Sláma, Matěj ; DUFEK, Jiří (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
Cílem této práce je analýza montypythonovské komiky. Rozebírám funkčnost komiky této skupiny jak po stránce dramaturgické, tak formální, která se mírně liší v jejich televizní a filmové tvorbě. Zaměřil jsem se na strukturu jejich gagů, v čemž navazují na tradici němé grotesky a kde se naopak projevuje specifické uchopení tohoto komediálního tvaru. Gag můžeme označit za její nejmenší skladebnou buňku. V první části práce analyzuji principy fungování gagu obecně, ve druhé části pak porovnávám, jakým způsobem s ním pracuje tato britská humoristická skupina a to demostruji na ukázkách jak z televizního seriálu, tak hraného filmu. Analýzou jsem došel k zjištění, že to, co tvoří montypythonovský gag originálním, není absence pointy, ale zcizování, které pracuje s divákovým očekáváním a jeho chytrým narušováním.
Paralelní narace: případové studie filmů
Djikanović, Luka ; JECH, Pavel (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
Hlavním zdrojem diplomové práce je kniha "The 21st Century Screenplay" autorky Lindy Aronson. V první kapitole bude popsáno šest rozdílných paralelních narativů, zbytek práce bude pak pojednávat o Tandem naraci, kterou se pokusím vysvětlit za pomocí případové studie tří filmů: Traffic(Steven Soderbergh, 2000), Crimes and Misdemeanors ( Woody Allen, 1989) and Man is not a bird (Dusan Makavejev, 1965).
Sběrači času v dokumentárním a experimentálním filmu
Malá, Ilona ; DOLENSKÝ, Martin (vedoucí práce) ; DAŇHEL, Jan (oponent)
Analýza užití časosběrné metody v dokumentárním a experimentálním filmu. Srovnání autorských přístupů Jana Calábka, Godfrey Reggia, Oskara Fischingera a Heleny Třeštíkové.
Narativní trhliny a jejich kompenzace
Hoffmann Polenský, Tomáš ; DOLENSKÝ, Martin (vedoucí práce) ; ČIHÁK, Martin (oponent)
Narativní trhliny jsou dramaturgické chyby, které narušují divákovo vnímání příběhu a fikčního světa filmu. Na příkladu divácky nejúspěšnějších českých filmů z let 2000-2010 práce analyzuje konkrétní narativní trhliny a zamýšlí se nad otázkou, jak mohou být tyto filmy úspěšné, přestože vykazují významné nedostatky ve vyprávění příběhu. Práce hledá odpověď na tuto otázku z pohledu diváka i tvůrce. Na základě kognitivistických filmových teorií popisuje autokompenzační procesy, které divák při sledování filmu aplikuje, a popisuje také mechanismy atrakce, jimiž tvůrce narativní trhliny zakrývá.
Filmová báseň všednosti
Hálová, Nicole ; Brdečková, Tereza (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
"Všechna díla vycházejí ze scénáře, který umělec promítá do kultury, považované za rámec příběhu - a tento příběh zase sam dál donekonečna promítá další možné nové scénáře." Tato práce se soustředí na dobové přijetí filmu "Brief Encounter" (1945) režiséra Davida Leana, a na možnosti filmového vyprávění a přístupy k filmovému vyprávění jako takovému, které chci analyzovat porovnáním různých zpracování jednoaktové divadelní hry "Still life", která byla pro tento film předlohou. Referenčním rámcem dobového přijetí jsou reakce na uvedení filmu v poválečném Československu, kde se filmem dopodrobna zabývala tehdejší filmová kritika. Její přijetí tohoto filmu se v době, kdy se volalo po větší "filmovosti" kinematografie velice lišilo od recepce pražského obecenstva. Porovnáváním dostupných dobových zdrojů týkajících se filmu a jejich zasazením do kulturně dobového kontextu bych chtěla dojít k pochopení uvažování nejen tehdejší odborné filmové kritiky u nás, ale i divákům, jejich vztahu k této kritice a k filmu vůbec. Ráda bych použila zejména kritiky Jiřího Brdečky, který komplexně reflektoval filmy a dobové dění v období zestátnění kinematografie. Nezaměřím se přitom na příběh sám, ale na kulturní a dobovou podmíněnost jeho vyprávění, která se navíc odráží ve způsobu transformace příběhu do filmové řeči. Porovnáním divadelní předlohy a filmového scénáře se pokusím rozebrat konkrétní postupy vdramaturgii a celkové stavbě příběhu, se zaměřením na práci s vnitřním monologem, který je zásadním vyprávěcím prostředkem v Leanově ztvárnění. Dále se věnuji srovnání filmu Davida Leana a remakeu "Brief encounter" režiséra Alana Bridgese. Takováto analýza by měla přispět kpochopení toho, jak byl film vdobě uvedení přijat a měla by rozkrýt, co vlastně diváci a odborná kritika od zahraničního filmu v této době očekávala - ať už jde o formální zpracování, volbu výrazových prostředků, aktérů i samotného tématu. Hlavním cílem tehdnších filmových novinářů bylo, aby divák porozuměl filmu. Cílem mé práce je porozumět kromě toho i jim a divákům, kterým byly tyto kritiky adresované a měly je "vychovávat".
Úskalí filmu vyprávěného z pohledu první osoby
Jankovec, Kryštof ; DOLENSKÝ, Martin (vedoucí práce) ; ČIHÁK, Martin (oponent)
V posledních letech můžeme sledovat nebývalý rozmach POV filmů. Tento jev lze přičítat hlavně technologickému rozvoji. Díky home videu a internetovému obsahu máme přístup k velkému množství materiálu, který pracuje s ruční, "hand-held" kamerou. Filmaři rozmachu této snímací metody využívají z několika důvodů. Umožňuje jim pracovat neotřelým způsobem s vyprávěcí technikou, která může působit velice autenticky. Video, kde je kamera v rukou aktéra nepovažujeme za profesionální hraný film a současně v nás vzbuzuje dojem, že sledujeme "realitu". Natáčení takového filmu přirozeně vyžaduje menší finanční prostředky, protože okázalé svícení, záběrování i obsazení známými herci by tuto autenticitu záznamu narušilo a působilo by kontraproduktivně. Kamera z pohledu první osoby nás zdánlivě usazuje přímo do těla hlavní postavy, což je pro diváka nová zkušenost, která mu umožňuje si situace projít "na vlastní kůži" a opravdu si je prožít. Tato metoda ale s sebou přináší celou řadu omezení tradičních vyjadřovacích postupů ve filmu, na které jsme už přes sto let navyklí, ať už jde o režii, práci s kamerou, zvuk i střihovou skladbu, a které zásadně omezují vyjadřovací schopnosti autora. V této práci bych se chtěl pokusit o rozkrytí těchto nedostatků, zároveň bych ale chtěl zkusit nalézt způsoby, kterými by se tato omezení dala kompenzovat.
Vlaky ve filmu Noir
Veljanoski, Antonio ; DOMINKOVÁ, Petra (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
V této bakalářské práci se budu věnovat specifickému využití vlaku a nádraží ve film noir. Kladu si za cíl vyzkoumat nejrůznější aspekty použití vlaku ve filmu noir, částečně i jeho předchůdců. Vlastně tato bakalářská práce bude taky zaměřená na dramaturgicky využití filmového jazyka od zvukové dramaturgie po práci s mizanscénou. Musím připomenout že se zaměřím jenom na několik filmů, které se zásadně liší od ostatních a máji své vlastné rysy které jsou autentické. Zkoumat každý film noir ve kterém se objevuje vlak není můj cíl. Spíš budu vyšetřovat jeho funkci v různých případech. Některé filmy budou jenom pojmenovány a bude vysvětleno, proč se v této práce objevuji. Tak chci ukázat co nejvíc z tematiky, která mě hrozně moc láká.
Vlogy jako součást tvorby české youtuberské komunity
Beran, Matěj ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
V práci se zaměřuji na české vlogy tvořené pro server YouTube, jejich autory a diváky. V rámci toho jsem tato videa a dění v youtuberské komunitě sledoval po dobu několika měsíců, dotazoval autory ohledně jejich motivací a také dotazoval diváky, proč tato videa sledují. České vlogy a příslušnou youtuberskou tvorbu, která je s nimi v souvislosti, jsem kategorizoval a analyzoval. Na to celé jsem se snažil vytvořit vlastní náhled i za pomocí textů různých sociologů a dalších teoretiků. Ukázalo se, že youtubeři se svými vlogy mohou mít veliký vliv na myšlení svých diváků, kterých je nepřeberný počet a kteří jsou mnohokrát dětmi. Práce by měla pomoci vytvořit ucelený pohled na danou tematiku.
Fenomén vyprázdněné narace
Böhm, Michal ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
Vyprázdněná narace je v současnosti filmovou veřejností hojně užívaný pojem, který ovšem není příliš teoreticky ukotven v literatuře a je s ním tedy mezi uživateli nakládáno velice různorodě a volně. Vyprázdněná narace není pouze specifickým druhem filmové narace, ale zároveň jde o pojmenování výrazného stylu v současné hrané artové kinematografii. Moje práce usiluje o teoretické zpřesnění tohoto pojmu. Vychází proto z jediného článku, který byl u nás dosud o vyprázdněné naraci napsán, a jejíž definici prohlubuje a částečně i rozšiřuje. Hlavní část práce se věnuje hledání výrazových prostředků a filmových postupů, které jsou pro filmy vyprázdněné narace společné a které jsou pak hlouběji zkoumány - zejména pak jejich možný účinek na diváka. Pro filmy vyprázdněné narace je příznačné to, že ačkoli jsou narativní, příběh upozaďují a do centra zájmu se dostává samotná filmová forma. Pro mnoho diváků může být zhlédnutí těchto filmů útrpným zážitkem, ale naopak pro náročnějšího diváka mohou být tyto filmy velice intenzivní kinematografickou zkušeností.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.