Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Cmíral, Jaroslav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Tématem práce je kvantitativní analýza obsahu vybrané ucelené řady dějepisných atlasů pro základní školy a víceletá gymnázia, z hlediska frekvence výskytu křesťanských souvislostí. Téma je zadáno k řešení Katedrou pastorálních oborů a právních věd na KTF UK Praha. V řešení je postupováno následujícími kroky: 1) Hledání východisek mnohovrstevnatých vztahů mezi kulturou a křesťanstvím v dějinném pohybu. Otázky smyslu dění. Poznámky k východiskům osvětlují možnosti a meze zachycení a zaznamenání skutečného přínosu křesťanství pro evropskou kulturu, potažmo problém poznávání a transformace kulturních obsahů do učebnic dějepisu, a v samotné výuce. 2) Smysl výuky dějepisu ve světle kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty udávají tvar celé koncepci současného vzdělávání a významně ovlivňují tvorbu učebnic. Dotkneme se v této souvislosti též smyslu výuky dějepisu pro křesťanství, církev. 3) Zkoumání procesu tvorby učebnic. Smyslem je získat ucelenější obraz o transformaci kulturních obsahů do výuky dějin. a to z hlediska nároků a požadavků, jaké jsou dnes na tvorbu učebnic kladeny. Co je od nich očekáváno, jaké kladou důrazy, jaký historický obraz mají žákům zprostředkovávat. Jaké dějinné povědomí mají pomáhat utvářet v procesu pedagogické komunikace. 4) Učebnice jako edukační médium. Orientace...
Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Cmíral, Jaroslav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Tématem práce je kvantitativní analýza obsahu vybrané ucelené řady dějepisných atlasů pro základní školy a víceletá gymnázia, z hlediska frekvence výskytu křesťanských souvislostí. Téma je zadáno k řešení Katedrou pastorálních oborů a právních věd na KTF UK Praha. V řešení je postupováno následujícími kroky: 1) Hledání východisek mnohovrstevnatých vztahů mezi kulturou a křesťanstvím v dějinném pohybu. Otázky smyslu dění. Poznámky k východiskům osvětlují možnosti a meze zachycení a zaznamenání skutečného přínosu křesťanství pro evropskou kulturu, potažmo problém poznávání a transformace kulturních obsahů do učebnic dějepisu, a v samotné výuce. 2) Smysl výuky dějepisu ve světle kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty udávají tvar celé koncepci současného vzdělávání a významně ovlivňují tvorbu učebnic. Dotkneme se v této souvislosti též smyslu výuky dějepisu pro křesťanství, církev. 3) Zkoumání procesu tvorby učebnic. Smyslem je získat ucelenější obraz o transformaci kulturních obsahů do výuky dějin. a to z hlediska nároků a požadavků, jaké jsou dnes na tvorbu učebnic kladeny. Co je od nich očekáváno, jaké kladou důrazy, jaký historický obraz mají žákům zprostředkovávat. Jaké dějinné povědomí mají pomáhat utvářet v procesu pedagogické komunikace. 4) Učebnice jako edukační médium. Orientace...
Trinitární obraz Boží v člověku v současné katechetické praxi
Cmíral, Jaroslav ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Resumé Tato práce se zabývá dle jejího názvu: trinitárním obrazem Božím v člověku v současné katechetické praxi. Tedy pojednání se skládá ze dvou bloků zhruba stejného rozsahu, přičemž v prvním je hledáno naukové východisko, co se týče tématu Božího obrazu v trinitárním rozměru. V druhém pak analýza zastoupení tématu v současných církevní dokumentech, které orientují katechizaci. V prvním bloku je využito textů Písma svatého Starého a Nového zákona, a dále jeho reflexe v teologické tradici. Práce se zde zaobírá pojmem osoba v teologickém kontextu, dále prvky nauky o Nejsvětější Trojici, zejména trinitárními teoriemi. Tak, aby bylo možno si na základě Písma svatého a tradice vytvořit představu o Nejsvětější Trojici, a potažmo o jejím obrazu člověku, lidstvu. Následně se tedy pojednání obrací k člověku a hledá různé aspekty nauky o Božím obrazu. V druhém bloku byly analyzovány z uvedeného naukového hlediska některé důležité katechetické dokumenty Katolické církve s celocírkevním dosahem (Evangelii Nuntiandi, Catechesi Tradendae, Všeobecné Direktorium pro Katechizaci, Katechismus Katolické Církve), i na místní úrovni (Katechetické směrnice České biskupské konference, dokument Francouzské biskupské konference O směřování katecheze v dnešní době). Pokus o zhodnocení a souhrn se nachází v části závěr.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.