Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Česká tvorba pro dětský sbor
Louženský, Petr ; CHVÁLA, Jiří (vedoucí práce) ; FIALA, Petr (oponent)
Cílem této distertační práce je zmapovat soudobou českou tvorbu psanou pro dětský sbor z několika hledisek. V úvodní časti se zabývám definicí a charakteristikou fenoménu dětského sboru, problematikou kategorizace skladeb, specifickými rysy, zvukovou charakteristikou apod. V dalších rozsáhlejších kapitolách pak analýzou vybraných aspektů skladeb, psaných pro dětský sbor z pera českých autorů v posledních 70ti letech, se zřetelem na jejich formu, styl, kompoziční postupy, chápaní disonance a konsonance, aj. Záměrem práce bylo nejen analyticky ukázat vývoj a stav současné české tvorby pro dětský sbor, ale zároveň nastínit a snad i pobídnout jeho další vývoj.
Polyfonie v dílech J. B. Foerstra a jeho současníků
Židek, Tomáš ; KOUTNÍK, Tomáš (vedoucí práce) ; CHVÁLA, Jiří (oponent)
Josef Bohuslav Foerster (1859 - 1951) byl předním českým skladatelem pozdního romantismu, podobně jako například Josef Suk (1875 - 1935), Vítězslav Novák (1870 - 1949) a Otakar Ostrčil (1879 - 1935). Tato epocha je obvykle označována jako "První generace české moderny", ale hudební jazyk těchto skladatelů přímo navazuje na tvorbu hlavních českých skladatelů devatenáctého století - Smetany, Dvořáka i Fibicha. Foerstrova hudební řeč je mystická, lyrická a emocionální, často naplněna bohatou harmonií a zejména pak specifickým pojetím kontrapunktu. Foerster nebyl jen pozoruhodným hudebníkem, ale také myslitelem, spisovatelem a malířem. Jeho veliké skladatelské dílo nebylo dodnes doceněno a je jen zřídka provozováno. Tato práce pojednává zejména o specifické vlastnosti skladatelova hudebního jazyka, o polyfonii, která je zde často rozdílná od pojetí Bacha, Beethovena či Smetany. Můžeme v této souvislosti hovořit o příznačné volné polyfonii a také o hudebním myšlení, závislém na mnoha obsahových a myšlenkových aspektech. Tyto i jiné okolnosti pak přinášejí řadu problémů jak pro interprety, tak pro posluchače. Disertace zahrnuje rovněž mnoho analýz vybraných Foerstrových skladeb, jež jsou často porovnávány s tvorbou jiných Foerstrových současníků, zejména Suka a Mahlera (1860 - 1911), kteří byli mj. Foerstrovi blízkými přáteli. V oblasti církevní hudby vytváří Foerster ojedinělý a osobitý projev "Ceciliánského reformního hnutí", které v českém prostředí kulminuje během skladatelova života. Rozsáhlé sborové dílo je vytvořeno rovněž ve specifickém hudebně - básnickém stylu. Symfonické skladby, zejména pětice symfonií, představují jakousi vlastní autobiografii, a opery v realistickém pojetí můžeme srovnávat s dramaty Leoše Janáčka (1854 - 1928). Práce dále čerpá především z vlastní autorovy interpretační práce a také velkého množství literatury, dílem od samotného J. B. Foerstra. Autor disertace se snaží řešit interpretační problémy této hudby jako dirigent, sbormistr, pedagog a propagátor.
Historie a současnost Pěveckého sboru Čerchovan
Vorlíček, Marek ; Brych, Jaroslav (vedoucí práce) ; Brych, Jaroslav (vedoucí práce) ; Chvála, Jiří (oponent)
Předložená práce se snaží zmapovat historii a současnost domažlického pěveckého sboru Čerchovan. Všímám si v ní počátků organizovaného sborového zpěvu v Domažlicích , ale především osobností, které se vystřídaly na pozici sbormistra a jako takové během jeho více než stoleté existenxe výrazně ovlivnily a formovaly činnost sboru. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány sbormistrům a dirigentům Čerchovanu, k nimž patřili lidé, přesahující svým profesním významem rámec regionu - ať se jednalo o Václava Fiegla, Boženu Hezkou, Jana Závackého nebo Václav Cibulku. Současnost sboru je pak představena především přehledem činnosti za posledních 13 let. Čerchovan má za sebou dlouhou historii a dnes patří k amatérským sborům, dosahujícím rozhodně kvalitních výsledků.
J. B. Foerster: Ze Shakespeara
Vasilek, Lukáš ; Eliška, Radomil (vedoucí práce) ; Eliška, Radomil (vedoucí práce) ; Chvála, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá jedním z vrcholných děl Josefa Bohuslava Foestera ( 1859 - 1951) , suitou Ze Shakespeara op. 76. Její první oddíl sestavuje na základě dostupných pramenů a literatury obraz vzniku a existence skladby- Věnuje se mj. i jejímu koncertnímu provozování, nahrávkám a zabývá se problematikou názvu. Druhý oddíl je analytický a vedle samotné hudební analýzy přináší také vhled do mimohudebního obsahu suity. Třetí oddíl je pak zaměřen na některé otázky její interpretace, přičemž vychází ze zkušeností získaných v praxi. K textu je připojena řada příloh, které mj. publikují části některých významných rukopisných a tištěných pramenů.
Práce s amaterským a profesionálním sborem
Vasilek, Lukáš ; Koutník, Tomáš (vedoucí práce) ; Chvála, Jiří (oponent)
Diplomová práce nazvaná "Práce s amatérským a profesionálním sborem" přináší několik obecně-teoretických zamyšlení nad problematikou profese sbormistra. Autor při jejím psaní nečerpal z žádné existující literatury, ale vycházel pouze ze své vlastní sbormistrovské praxe v profesionálních i amatérských sborech (Pražský filharmonický sbor, operní sbor Národního divadla v Praze, Foerstrovo komorní pěvecké sdružení). Práce je uspořádána do čtyř tématických oddílů: Osobnost sbormistra, Výběr zpěváků, Hlasová výchova, Studium repertoáru.

Viz též: podobná jména autorů
4 Chvála, Jan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.