|
Ekonomika Jižní Koreje: vnitřní a vnější souvislosti
Vojtíšková, Markéta ; Cihelková, Eva (vedoucí práce) ; Šípková, Martina (oponent)
První kapitola zachycuje hospodářský vývoj Korejské republiky od konce druhé světové války do devadesátých let, a to s ohledem na vnitřní i vnější aspekty. Druhá kapitola analyzuje současnou vnitřní ekonomickou situaci. Zabývá se korejským zemědělstvím, průmyslem a službami. Dotýká se dopadů asijské krize z roku 1997 a finanční krize z roku 2008. V třetí kapitole jsou shrnuty vnější vztahy Korejské republiky. Je zde mj. zachycena korejská obchodní politika, zahraniční obchod, členství v mezinárodních organizacích a vztahy s vybranými zeměmi.
|
|
Vybrané aspekty podnikatelského prostředí, kulturní specifika a formování mezinárodní institucionální komparativní výhody Jižní Koreje - vzájemné souvislosti
Šípková, Martina ; Zamykalová, Miroslava (vedoucí práce) ; Kalínská, Emílie (oponent) ; Lehmannová, Zuzana (oponent) ; Horák, Tomáš (oponent)
Jako základními zkoumanými problémy se práce zabývá historicko-socio-kulturním kontextem korejské politické ekonomie a jeho formujícím vlivem a dopady na podstatné aspekty korejského podnikatelského prostředí. Práce věnuje značný prostor specifickým korejským podnikatelským organizačním strukturám -- čäbolům - a uplatnění paradigmatu korejské formy racionality při reinterpretaci reformy korejské ekonomiky následující po Asijské měnové krizi v roce 1997. Stěžejní část práce představuje rozbor korejské politické ekonomie z pohledu formování její mezinárodní institucionální komparativní výhody, prostřednictvím níž jsou kulturní vlivy dovedeny až do způsobu, jímž se spolupodílejí na formování komoditní struktury korejského mezinárodního obchodu a korejského patentového specializačního profilu. Těžiště a rovněž významný přínos práce spočívá zejména v hledání vzájemných vazeb a souvislostí mezi zmiňovanými jevy. Výsledky práce dokumentují, že korejská socio-kulturní specifika stále významně ovlivňují podobu korejského podnikatelského prostředí a místní formy kapitalismu. Přetrvávající existence a úspěšnost čäbolů v současné korejské ekonomice dokazuje, že socio-ekonomicko-kulturní zdroje jejich existence se dosud nevyčerpaly, přestože od postkrizové reformy se v korejském prostředí jako novodobý fenomén stále více prosazují velké organizace podobného typu, jejichž firemní řízení je však založeno na obvyklých západních principech. Aplikace východní formy racionality na postkrizovou reformu ukazuje, že tato reforma byla založena na západním paradigmatu zohledňujícím ideální liberální formu anglo-amerického kapitalismu a řízení krize tak bylo etnocentrické. Z pohledu institucionální komparativní výhody práce konstatuje, že Jižní Koreu lze charakterizoval jako skupinově koordinovanou tržní ekonomiku, v níž hrají zásadní úlohu vazby mezi jednotlivými aktéry politické ekonomie, s prvky liberálně koordinovaných tržních ekonomik, přičemž hlavní koordinační mechanismus korejské politické ekonomie představují husté sítě socio-ekonomických vztahů vysoce partikularistické povahy vycházející z korejských socio-kulturních specifik. Toto uspořádání vybavuje korejské firmy lépe pro inkrementálně-inovační produkční strategie, avšak tzv. korejská "mobilizační kultura" a další specifické organizační principy a rysy firemní kultury rovněž dávají korejským firmám výhodu v některých radikálně-inovativních oborech.
|
|
Specifikace obchodu a podnikání v JV Asii
Dittrichová, Petra ; Sztogrynová, Miroslava (vedoucí práce) ; Šípková, Martina (oponent)
Přiblížení oblasti jihovýchodní Asie a zaměření na pět zemí této oblasti-Myanmar, Vietnam, Laos, Kambodža, Thajsko. Ukázat, jak se pomalu tyto země otevírají světu a jak se rozšiřuje vzájemný obchod mezi zeměmi v rámci organizace ASEAN. Připomenutí snahy zemí o liberalizaci obchodu a tím tedy o zlepšení podmínek pro podnikání a a to především o zpřístupnění podnikání pro zahraniční investory. Nelze zapomenout na nesmírně důležitý vliv ekonomického, kulturního giganta, kterým je Čína.
|
| |
|
Peru - Podnikateľské prostredie, obchodné zvyklosti a kultúrne špecifiká
Pauličková, Katarína ; Sztogrynová, Miroslava (vedoucí práce) ; Šípková, Martina (oponent)
Peru je z kultúrneho aj politického hľadiska veľmi bohatá krajina. Taktiež z ekonomického hľadiska dosahuje za posledné roky výborné výsledky. V súčasnosti priťahuje zahraničné investície a potenciálni obchodní partneri sa začínajú obzerať po príležitostiach uplatnenia sa na peruánskom trhu. Cieľom tejto práce je podať celistvý obraz o Peru a o možnostiach exportu a importu. Okrem charakteristiky peruánskeho trhu sú tu spomenuté aj dôležité zásady a administratívne postupy pri vstupe na trh. Záver práce je venovaný vzťahom medzi Českou republikou a Peru.
|
| |
| |
|
Podnikatelské prostředí, obchodní zvyklosti a kulturní specifika Rumunska
Zilvarová, Zuzana ; Sztogrynová, Miroslava (vedoucí práce) ; Šípková, Martina (oponent)
Bakalářská práce obsahuje souhrnné informace o Rumunsku. Charakterizuje zdejší podnikatelské a investiční prostředí, včetně jeho silných a slabých stránek a také jeho příležitostí pro exportéry a investory. Je zde zachycen vývoj integrace Rumunska do EU a jsou zde popsány kulturní zvláštnosti Rumunska a způsoby tamního obchodního jednání. Část práce se věnuje obchodním a politickým vztahům mezi Českou republikou a Rumunskem a také nejvýznamnějším českým subjektům působícím na rumunském trhu.
|
|
Etiketa a kultura japonského podnikání
Andronic, Valerie ; Sztogrynová, Miroslava (vedoucí práce) ; Šípková, Martina (oponent)
Vzhledem k faktu, že je kultura Japonska velmi málo ovlivněná Evropou a západem, stává se běžná konverzace téměř uměním, které jako cizinci můžeme pochopit jen velice těžko. Cílem mé práce je přiblížit čtenáři zemi, jenž nám je vzdálená jak zeměpisně tak z hlediska kulturních zvyklostí a prostřednictvím této práci bych chtěla svým podílem přispět k analýze japonské kultury, specifiky jednaní s Japonci a dalších problémů, se kterými se můžeme setkat při osobním kontaktu v japonském prostředí. Představitele země vycházejícího slunce, jak svoji zemi sami hrdě nazývají, můžeme často vidět v našem hlavním městě, přijíždějí jako turisté, aby poznali naši kulturu, náš národ a naše památky. Co však víme mi o nich?
|
| |