National Repository of Grey Literature 6 records found  Search took 0.00 seconds. 
Image of Roma in Tony Gatlif's cinematography
Steklá, Radka ; Červenka, Jan (advisor) ; Marková, Taťána (referee)
Realita je unikátní, jakékoliv její zobrazení či popis není ničím víc než pouhým jejím obrazem, více či méně nepřesným. S trochou nadsázky se dá říci, kolik lidí na světě, nejméně tolik způsobů popisů reality. Mezi množstvím individuálních chápání existují však taková, jež jsou sdílená na obecnější úrovni. Takové verze světa vytváří masová média1, předkládají je publiku a vtahují ho do vlastního chápání skutečnosti (srov. Raichová, 2001). Kromě osobní empirie tak mají i média značný vliv na to, jak jednotlivec vnímá svět kolem sebe. Výběrem mediálních obsahů a způsobem nakládání s fakty nepřímo diktují obraz reality, jejím neustálým opakováním a neměnností úhlu pohledu vytvářejí pouhou její iluzi. V tématech, v nichž ve větší míře chybí individuální zkušenost, mají média obzvlášť silný vliv. Jednak se stávají těmi, kteří disponují mocí nad výběrem témat, a tudíž určují, o čem budou lidé přemýšlet, jednak mohou ovlivňovat samotný charakter obrazu reality, čímž nabízejí a omezují škálu interpretací.2 Právě v tomto bodě spatřuji úskalí práce s některými mediálními tématy a jejich zranitelnost, zvláště těch společensky citlivých, kam kromě jiného bezpochyby patří i Romové. Stávají se tak pasivními objekty mediálního a posléze společenského diskurzu, aniž by byl lidmi obecně chápán rozdíl mezi skutečností a...
"Romani Accented Movies": Current Situation of Romani Cinema and Its future Perspective
Dvorská, Františka ; Červenka, Jan (advisor) ; Marková, Taťána (referee)
Summary: "Romani Accented Movies": Current situation of Romani Cinema and Its future Perspective The main theoretical approach that underpins this work is based on the concept of an accented cinema formulated by the Iranian film scholar Hamid Naficy. On the basis of his methodological tools the author examines some elements of the "accented style" as they assert themselves in the Roma cinema, and comes to the conclusion that already on a small sample of ten Romani filmmakers we can see certain components that are more or less common to all featured artists. Foremost there is shared existence in the "interspace", which is moreover in some aspects different from the exile or other diaspora filmmakers' "boundary" existence, given by the specific status of the Roma minority in society. Roma cinema is characterized by autobiographical approach and author's self-inscription into the story. From the production point of view these films are mostly alternative, low-budget or art-house ones. Romani cinema is most often supported by public broadcasters, subsidies from the state, nonprofit organizations or small production companies. Staffs are often formed on friendship or family ties, the filmmakers usually work with the similar team of people, hold multiple positions themselves and also are present at different...
Image of Roma in Tony Gatlif's cinematography
Steklá, Radka ; Marková, Taťána (referee) ; Červenka, Jan (advisor)
Realita je unikátní, jakékoliv její zobrazení či popis není ničím víc než pouhým jejím obrazem, více či méně nepřesným. S trochou nadsázky se dá říci, kolik lidí na světě, nejméně tolik způsobů popisů reality. Mezi množstvím individuálních chápání existují však taková, jež jsou sdílená na obecnější úrovni. Takové verze světa vytváří masová média1, předkládají je publiku a vtahují ho do vlastního chápání skutečnosti (srov. Raichová, 2001). Kromě osobní empirie tak mají i média značný vliv na to, jak jednotlivec vnímá svět kolem sebe. Výběrem mediálních obsahů a způsobem nakládání s fakty nepřímo diktují obraz reality, jejím neustálým opakováním a neměnností úhlu pohledu vytvářejí pouhou její iluzi. V tématech, v nichž ve větší míře chybí individuální zkušenost, mají média obzvlášť silný vliv. Jednak se stávají těmi, kteří disponují mocí nad výběrem témat, a tudíž určují, o čem budou lidé přemýšlet, jednak mohou ovlivňovat samotný charakter obrazu reality, čímž nabízejí a omezují škálu interpretací.2 Právě v tomto bodě spatřuji úskalí práce s některými mediálními tématy a jejich zranitelnost, zvláště těch společensky citlivých, kam kromě jiného bezpochyby patří i Romové. Stávají se tak pasivními objekty mediálního a posléze společenského diskurzu, aniž by byl lidmi obecně chápán rozdíl mezi skutečností a...
Transformation of Little Red Riding Hood
Kunst, Jiří ; Marková, Taťána (advisor) ; Blaževič, Jasmina (referee)
This diploma work deals with the historical progress of the literary pattern and the mutual differences of its film adaptations.
Incidence of fairy tales on spirit development of children
Grimmová, Denisa ; Marková, Taťana (advisor) ; Kubíček, Jiří (referee)
In my Bachelor theory work "Incidence of fairy tales on psychology development of children" I dwelled on common signs of classic tales. I summarized the specifications of child beholder and his reflection of fairy stories. I tried to explain concepts of language and signs of fairy tales, which are remodelling nowadays. We talk about today´s paradigms: mismatch of positive and negative roles and heroes, re-interpretation of folk-tales and subjective hybridism of disparate styles into post-modern collages. Fairy tales spoken by our parents and grand-parents were always independent of politics and weren´t just dormitives for children. Tales could improve child´s imagination and sense of distinction of good and evil. Today when information overtook autogenous progress of mankind and science grew into religion and faith of modern period, the child imagination is particularly important. Science findings has became the model of Truth for a long time, but together with Einstein I ask: ?What is more important knowledge of facts or the imagination?
Czech fairy tall under the thumb of time period and political situation
Pauer, Jaroslav ; Marková, Taťana (advisor) ; Mravcová, Marie (referee)
Czech fairy tale and itś change under the thumb of time and political situation

See also: similar author names
25 MARKOVÁ, Tereza
2 Marková, Tanja
25 Marková, Tereza
2 Marková, Terezie
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.