National Repository of Grey Literature 7 records found  Search took 0.01 seconds. 
Use of natural resources in elementary school education
KLIMEŠOVÁ, Hana
This diploma thesis "The use of natural materials in teaching at the 1st stage of primary school" deals with the use of natural material in primary school and science, their use in interdisciplinary relationships. The work is conducted not only as worksheets for students, but also interesting didactic sheets for teachers to diversify teaching and support activites for students during the acquisition. Thanks to its easy availability, natural material is a popular material for research and use in teaching. Pupils like to experiment, find out and get to know the material. They learn nonviolently and form a positive relationship with nature. Experimentation and research can take place in the form of project-based teaching, which also develops relationships between students and supports independent thinking. The activities and activities contained in the work can be used by teachers in project or group teaching, they can bet the basis for projects focused on the use of natural materials in science and elementary school lessons. The activities are designed to take advantage of interdisciplinary relationships and are based on the expected outputs of the Framework Educational Program for Basic Education. The diploma thesis consists of two parts. The first part deals with theoretical knowledge, the second part is devoted to the practical part.
Teachers' approach to pupils with atypical gender
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Pavlas Martanová, Veronika (referee)
Moje diplomová práce se věnuje tomu, jakým způsobem přistupují vyučující na druhém stupni základních škol k dívkám a chlapcům, kteří jsou genderově atypičtí. Tedy k dětem, kteří nesplňují představu "správné" dívky či "správného" chlapce z hlediska genderového řádu společnosti a nějakým způsobem se těmto představám vymykají (v rovině osobnostní, vzhledové či behaviorální). Ve výzkumu se zajímám o zkušenost vyučujících s těmito dětmi, o charakteristiky, jenž jsou podle nich genderově atypické, jak tyto děti podle nich přijímá kolektiv či učitelský sbor, apod., avšak podstatou mého zkoumání je zjistit, jaký postoj vůči těmto dětem učitelé a učitelky zaujímají a co jej ovlivňuje. Z výsledků výzkumu pak vyplývá, že existuje určitá typologie postojů vyučujících k genderově atypickým dětem, přičemž jednotlivé postoje vyučujících jsou ovlivňovány mnoha faktory. Faktor, který se ukázal jako nejdůležitější, protože významně ovlivňuje to, zda se bude jedna spíše o pozitivní či negativní přijetí dítěte, je to, zda projevy atypického dítěte narušují či znesnadňují vyučování a práci vyučujícího, nikoliv pouhá skutečnost, že je dítě genderově atypické. Tato práce je tvořena dvěma částmi: teoretickou a empirickou. V teoretické části se zabývám informacemi, které jsou základem pro můj výzkum a v rámci celé práce z...
Unmasculine Boys in School Peer Groups
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Kadlecová, Eva (referee)
My Bachelor Thesis deals with the status in a student group of boys who possess unmasculine behaviours, apperace and characteristics. I studied how pupils, both girls and boys and teachers behave towards unmasculine boys, how these boys are accepted, or not, into groups, and how boys with unmasculine characteristics experience their status in a group of pupils. Outcomes of my research are (1) groups of pupils set aside unmasculine boys because male and female pupils judge boys with unmasculine chracteristics in accord with the gender order, and also with the pupil's group norms, and (2) unmasculine boys doesn't feel happy and aren't satisfied with their status in the group of pupils. My thesis consists of two parts: firstly a theoretical part and secondly, empirical. The theoretical part provides information concerning gender issues. In the first chapter I present fundamental terms such as gender order, masculinity and femininity, and the development of a gender's identity. In the second chapter I deal with gender role violation of boys, and with the possible reactions of society as a consequence of this violation. In the third chapter I occupy with a pupil's group as a social group, and with school's influence on both male and female pupils. In the empirical part I deal with my research which is...
Teachers' approach to pupils with atypical gender
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Pavlas Martanová, Veronika (referee)
Moje diplomová práce se věnuje tomu, jakým způsobem přistupují vyučující na druhém stupni základních škol k dívkám a chlapcům, kteří jsou genderově atypičtí. Tedy k dětem, kteří nesplňují představu "správné" dívky či "správného" chlapce z hlediska genderového řádu společnosti a nějakým způsobem se těmto představám vymykají (v rovině osobnostní, vzhledové či behaviorální). Ve výzkumu se zajímám o zkušenost vyučujících s těmito dětmi, o charakteristiky, jenž jsou podle nich genderově atypické, jak tyto děti podle nich přijímá kolektiv či učitelský sbor, apod., avšak podstatou mého zkoumání je zjistit, jaký postoj vůči těmto dětem učitelé a učitelky zaujímají a co jej ovlivňuje. Z výsledků výzkumu pak vyplývá, že existuje určitá typologie postojů vyučujících k genderově atypickým dětem, přičemž jednotlivé postoje vyučujících jsou ovlivňovány mnoha faktory. Faktor, který se ukázal jako nejdůležitější, protože významně ovlivňuje to, zda se bude jedna spíše o pozitivní či negativní přijetí dítěte, je to, zda projevy atypického dítěte narušují či znesnadňují vyučování a práci vyučujícího, nikoliv pouhá skutečnost, že je dítě genderově atypické. Tato práce je tvořena dvěma částmi: teoretickou a empirickou. V teoretické části se zabývám informacemi, které jsou základem pro můj výzkum a v rámci celé práce z...
Social identity, value orientation and life preferences of young Kosovo Albanians (KA) and Kosovo Serbs (KS) from mono - ethnic and multi-ethnic regions.
Klimešová, Hana ; Horáková Hoskovcová, Simona (advisor) ; Boukalová, Hedvika (referee) ; Kolman, Luděk (referee)
This doctoral thesis deals with the problem of post-conflict socialization of young Kosovo Albanians and Kosovo Serbs into the pre-conflict and conflict narratives and images about each other, which are reflected in expressed ethnic distance between the groups; in expressed relative importance of different aspects of identity; in their assumptions about their own and in their mutual projections about the other's markers of adulthood. Also, we look into personal values as expression of what does not differ between the groups. In the theoretical part we first examine the constructs of citizenship, nationalism, and socialization; we provide a historical overview of the development of citizen identity in Kosovo which allows for an understanding of the context of our study. We continue with an overview of important studies and theories describing developmental specifics - including identity development - of growing up in conflict and/or post-conflict areas; with our main focus on adolescents. We pay special attention to processes of reconciliation from a psychological point of view: the role of intergenerational and possibly transgenerational transmission of trauma, image theory, duplex theory of hatred, contact hypothesis. The study itself is a comparative study based on 499 respondents from the two...
Unmasculine Boys in School Peer Groups
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Kadlecová, Eva (referee)
My Bachelor Thesis deals with the status in a student group of boys who possess unmasculine behaviours, apperace and characteristics. I studied how pupils, both girls and boys and teachers behave towards unmasculine boys, how these boys are accepted, or not, into groups, and how boys with unmasculine characteristics experience their status in a group of pupils. Outcomes of my research are (1) groups of pupils set aside unmasculine boys because male and female pupils judge boys with unmasculine chracteristics in accord with the gender order, and also with the pupil's group norms, and (2) unmasculine boys doesn't feel happy and aren't satisfied with their status in the group of pupils. My thesis consists of two parts: firstly a theoretical part and secondly, empirical. The theoretical part provides information concerning gender issues. In the first chapter I present fundamental terms such as gender order, masculinity and femininity, and the development of a gender's identity. In the second chapter I deal with gender role violation of boys, and with the possible reactions of society as a consequence of this violation. In the third chapter I occupy with a pupil's group as a social group, and with school's influence on both male and female pupils. In the empirical part I deal with my research which is...
Stewed ham - production,structure,quality
KLIMEŠOVÁ, Hana
This diploma thesis deals with questions of the present meat products market, meat products quality and the relevant legislation with focus on steamed ham. According to the present legislation ham is divided into three categories based on the content of pure muscle protein. The categories are as follows: top-grade quality ham, choice ham and standard ham. Use of starch, food colouring ingredients, fibrous additives, vegetable protein and different animal protein is not allowed with top-grade quality ham and choice ham. Within the practical part of the diploma work twenty samples of ham from all categories were examined. The tests showed that starch was not added to any top-grade quality ham or choice ham. Starch was found only in two samples of standard ham, in which starch addition is allowed by legislation.

See also: similar author names
8 KLIMEŠOVÁ, Hana
1 Klimešová, Helena
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.