National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
Prague sculpture exhibitions 1898 - 1916. A contribution to the theme of gallery sculpture presentation
Cermanová, Jana ; Štaif, Jiří (advisor) ; Blümlová, Dagmar (referee) ; Lenderová, Milena (referee)
Jana Cermanová Prague sculpture exhibitions 1898 - 1916 A contribution to the theme of gallery sculpture presentation Dissertation synopsis Sculpture as an artistic discipline experienced a dynamic rise in the Czech lands at the turn of the 19th and 20th centuries. This followed the much admired example of France, where Charles Morice, referencing Rodin and his pupils, asserted the dominance of modern sculpture over painting in 1910. Thanks in large part to major art world figure and educator J. V. Myslbek, the Czech lands also saw the development of a highly ambitious group of sculptors poised to address a growing social demand for monumental works (particularly memorials) that recaptured the city's public space. Sculptors worked on architectural commissions for decorative sculptures and on orders for funerary objects, which guaranteed them an income and enabled them to pursue their own creative work. However, it was chiefly this "flood of monuments" that attracted public attention to sculptors and garnered them social prestige. Sculptors became more deeply involved in art events and played a major role in addressing contemporary art world issues. The public boom enjoyed by sculpture carried over into exhibition halls, where ...
Sculptural centre in Hořice v Podkrkonoší - the Czech artistic exhibition phenomenon of the beginning of 20th century
Cermanová, Jana ; Pullmann, Michal (referee) ; Štaif, Jiří (referee)
Na počátku 20. století disponovaly Hořice v Podkrkonoší českým monopolem jak v oblasti středního sochařského vzdělání, tak ve výstavnictví specializovaném na prezentaci sochy. Dlouhá kamenosochařská tradice regionu poskytla předpoklady pro vznik ve středoevropské oblasti jedinečného sochařského centra. Rozvíjením uměleckého zaměření Hořic usilovala místní inteligence o povýšení města na kulturní středisko kraje. Založení sbírky českých moderních sochařských děl v roce 1908 se stalo jedním z nejpříznačnějších produktů těchto snah. V rigorózní práci se věnuji okolnostem zrodu hořického sochařského střediska a umělecké galerie. Analyzuji činnost, akviziční politiku i uměleckou normu Galerie plastik v první čtvrtině 20. století a zabývám se také obecnějšími souvislostmi života uměleckých muzeí a galerií, do jejichž rámce hořickou instituci zasazuji.
Prague sculpture exhibitions 1898 - 1916. A contribution to the theme of gallery sculpture presentation
Cermanová, Jana ; Štaif, Jiří (advisor) ; Blümlová, Dagmar (referee) ; Lenderová, Milena (referee)
Jana Cermanová Prague sculpture exhibitions 1898 - 1916 A contribution to the theme of gallery sculpture presentation Dissertation synopsis Sculpture as an artistic discipline experienced a dynamic rise in the Czech lands at the turn of the 19th and 20th centuries. This followed the much admired example of France, where Charles Morice, referencing Rodin and his pupils, asserted the dominance of modern sculpture over painting in 1910. Thanks in large part to major art world figure and educator J. V. Myslbek, the Czech lands also saw the development of a highly ambitious group of sculptors poised to address a growing social demand for monumental works (particularly memorials) that recaptured the city's public space. Sculptors worked on architectural commissions for decorative sculptures and on orders for funerary objects, which guaranteed them an income and enabled them to pursue their own creative work. However, it was chiefly this "flood of monuments" that attracted public attention to sculptors and garnered them social prestige. Sculptors became more deeply involved in art events and played a major role in addressing contemporary art world issues. The public boom enjoyed by sculpture carried over into exhibition halls, where ...
Sculptural centre in Hořice v Podkrkonoší - the Czech artistic exhibition phenomenon of the beginning of 20th century
Cermanová, Jana ; Pullmann, Michal (referee) ; Štaif, Jiří (referee)
Na počátku 20. století disponovaly Hořice v Podkrkonoší českým monopolem jak v oblasti středního sochařského vzdělání, tak ve výstavnictví specializovaném na prezentaci sochy. Dlouhá kamenosochařská tradice regionu poskytla předpoklady pro vznik ve středoevropské oblasti jedinečného sochařského centra. Rozvíjením uměleckého zaměření Hořic usilovala místní inteligence o povýšení města na kulturní středisko kraje. Založení sbírky českých moderních sochařských děl v roce 1908 se stalo jedním z nejpříznačnějších produktů těchto snah. V rigorózní práci se věnuji okolnostem zrodu hořického sochařského střediska a umělecké galerie. Analyzuji činnost, akviziční politiku i uměleckou normu Galerie plastik v první čtvrtině 20. století a zabývám se také obecnějšími souvislostmi života uměleckých muzeí a galerií, do jejichž rámce hořickou instituci zasazuji.

See also: similar author names
1 Cermanová, Jaroslava
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.