| |
| |
| |
|
Diverzita nekultivovatelných a obtížně kultivovatelných zástupců čeledi Psalteriomonadidae (Excavata: Heterolobosea)
Uhrová, Kristýna ; Čepička, Ivan (vedoucí práce) ; Škaloud, Pavel (oponent)
Kmen Heterolobosea je skupinou améboflagelátů, améb a flagelátů patřící do říše Excavata. V současnosti je popsáno asi 150 druhů zástupců kmene Heterolobosea, z nichž je asi 20 druhů obligátně anaerobních. Většina z nich patří do čeledi Psalteriomonadidae. Cílem této práce bylo poznat diverzitu potenciálních obtížně kultivovatelných a nekultivovatelných anaerobních zástupců kmene Heterolobosea. Získali jsme mnoho nových izolátů zejména ze sladkovodních sedimentů. Izolovali jsme DNA z čerstvých kultur a určili jsme sekvence jejich genu pro SSU rRNA za použití primerů specifických pro skupinu Psalteriomonadidae. Získali jsme 123 nových sekvencí, které reprezentují 6 již popsaných druhů, dále bylo objeveno 16 potenciálně nových druhů. Nicméně mnoho nových druhů zaniklo v raných stádiích kultivování. Naše výsledky naznačují, že existuje velká diverzita nekultivovatelných a obtížně kultivovatelných druhů čeledi Psalteriomonadidae. Klíčová slova: diverzita, gen pro SSU rRNA, Heterolobosea, kultivace, Psalteriomonadidae
|
|
Metodika řešení šikany na vybraných SŠ
Uhrová, Kristýna
Bakalářská práce se zabývá šikanou ve středním stupni vzdělávání, respektive na vybraných středních školách a jejich přístupem k řešení tohoto sociálně patologického jevu. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsána jednotlivá stádia a druhy šikany a také dílčí kroky v jejím řešení s cílem zajistit co nejlepší ochranu jednotlivců před tímto problémem. Metodou teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků a jejich analýza, syntéza a srovnávání. Praktická část je založena na sledování postupů při řešení šikany na vybraných středních školách. Jejím cílem je rozpoznat způsoby a metody řešení této problematiky. Šetření bude prováděno na vybraných středních školách Jihomoravského kraje pomocí dotazníkového šetření s pedagogy. Práce poskytuje informace o způsobech řešení šikany ve středním stupni vzdělávání. Na základě zjištěných výsledků budou formulována doporučení pro praxi.
|
| |