|
Výběr vzorků malt pro radiouhlíkové datování
Válek, Jan ; Kozlovcev, Petr ; Fialová, Anna ; Kotková, Kristýna ; Frankeová, Dita ; Skružná, Olga ; Maříková-Kubková, Jana ; Tomanová, Pavla ; Herichová, Iva ; Světlík, Ivo ; Pachnerová Brabcová, Kateřina ; Šimek, Pavel
Radiokarbonové datování organických zbytků nemusí vždy správně vypovídat o stáří analyzované historické malty. Proto se zdá výhodné využití možnosti datace uhlíku obsaženého ve struktuře vápenné malty, který při správném zpracování poskytne reprezentativní údaje o době vzniku studované konstrukce. Metodika představuje základní návod pro výběr vzorků, jejich zpracování a vyhodnocení. Cílem metodiky je identifikace případů, kdy je radiouhlíková datace pojiva vhodná a vymezení důvodů proč se u některých pojivových systémů nedaří získat relevantní výsledky.
Plný tet: PDF; PDF
|
|
Materiálové složení dlažby v poutním kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře
Válek, Jan ; Skružná, Olga ; Kozlovcev, Petr ; Viani, Alberto ; Frankeová, Dita ; Shaikh, Nigar
Cílem průzkumu bylo ověření materiálového složení dlažby a zhodnocení dalšího možného postupu při návrhu a výrobě replik. Odebrané vzorky byly analyzovány pomocí optické mikroskopie, rentgenové difrakce, rentgenové fluorescenční analýzy a termické analýzy. Z výsledků provedených analýz vyplynulo, že se jedná o keramickou dlažbu, která svým složením odpovídá vypálené cihlářské hlíně místního původu.
Plný tet: PDF
|
| |
| |
| |
| |
|
Design of material and technological copy for repair of sgraffito decorated renders
Válek, Jan ; Skružná, Olga ; Wichterlová, Z. ; Waisserová, J.
This paper deals with research in Renaissance sgraffito materials and techniques. It focuses on the replication process for original materials and application techniques used in a reconstruction of the missing parts of a sgraffito decoration depicting a Landsknecht procession on the façade of a house in Slavonice. The result of the theoretical and practical experimental work is the description and evaluation of the process of creating a material and technological copy of the original. This involved detailed material analysis, determining the provenance of and selecting suitable raw materials, design of a repair mix and its testing, and evaluation during application trials. The study has shown that, in order to achieve good results, the conclusions of material analysis have to be linked to the practical\nskills of restorers and conservators. The particular application procedures that match the requirements of the historical material and the original work can be deduced from full scale practical trials. Feedback between the design of the repair mixture and the application process made it possible to come to an optimal material and application technique. The missing parts of the sgraffito were replaced using a mortar and application technique that closely correspond to those originally used in the Renaissance.
|
| |
| |
| |