|
Million dollar baby a Americký sniper
Jelínek, Martin ; ŠERÝ, Ladislav (vedoucí práce) ; Poláček, Vít (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá užití formálních, dramaturgických a scenáristických
postupů ve dvou filmech Clinta Eastwooda Million Dollar Baby a Americký sniper.
Rozborem prvního filmu jsme si ukázali, že způsob užití těchto postupů zde ze
strany tvůrců vede k výrazně zkreslenému podání tématu, kterému se film věnuje
(eutanazie) a ve výsledku se vůči němu jeví jako značně irelevantní. V případě
druhého filmu jsme si pak ukázali, že film, ačkoliv chce být výpovědí a reflexí
skutečných událostí (invaze a válka v Iráku), sám sebe z této možnosti
diskvalifikuje především tím, že záměrně přehlíží zásadní a obecně známá fakta a
jinými použitými postupy se navíc až nebezpečně blíží k hranici mezi filmem a
propagandou. Podrobný rozbor některých postupů a s nimi související teze,
principy a názory, které se v práci vyskytují, se dají do jisté míry i zobecnit a
aplikovat na jiné filmy nebo kinematografii jako takovou.
|
|
Historický film a historiografie
Poláček, Vít ; Dodova, Borjana (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
Bílá Stuha Michala Hanekeho, Nevěstinec Bertranda Bonella, Dívka s perlou Petera Webbera nebo Johanka v zajetí Philippa Ramose jsou evropské artové filmy, které by šlo zahrnout do žánru historického filmu. Pro vlastní originální konstruování reality se ale na rozdíl od filmů s podobnou tématikou řazených k mainstreamu inspirují v proměnách, kterými za poslední půlstoletí prošla (nejen evropská) historiografie. Kromě konkrétních příkladů a analýzy těchto filmů se diplomová práce zabývá i diváckou recepcí filmů popisujících historické události nebo postavy a ochotou diváků uvěřit předkládanému obrazu.
|
| |
|
Jazyk minimalismu ve scénáři a filmu"Syn" bratří Dardennů
Poláček, Vít ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Vajchr, Marek (oponent)
Abstrakt teoretické bakalářské práce
V roce 2002 byl v soutěži festivalu v Cannes promítán film bratrského autorského dua duo Luc and Jean-Pierre Dardenne Le Fils (Syn). Bakalářská práce se věnuje dramaturgické stavbě tohoto filmu, jeho interpretaci, porovnání originálního scénáře s výsledným filmovým tvarem. Jak scénář vznikal, co jej ovlivnilo a proč je udělán, tak jak je. Zároveň je předmětem uvažování styl bratří Dardennů jako filmový minimalismus. Jaký byl minimalismus hudební, výtvarný a literární? A můžeme styl belgických filmařů vůbec označit jako minimalismus?
Bakalářskou práci doprovází překlad scénáře, který se nachází v její příloze.
|
|
Kouzelný svět. Prostor, čas a postavy příběhu dětství v rodině prince Johanna Schönburg-Hartensteina
POLÁČEK, Vít
Italský šlechtic a spisovatel Giuseppe di Lampedusa příznačně ve svých pamětech napsal, že se pokusí psát o prostředí svého dětství a osobách, které je obklopovaly. Jak by vypadal prostor, čas a postavy v příbězích dětství osmi dětí posledního velvyslance Rakousko-Uherska u Svatého stolce, prince Johanna Schönburg-Hartensteina? Jaká místa formovala jejich pohled na svět? Jak plynul jejich čas? Jaké osoby je ovlivňovaly a jaké byly výchovné mechanismy ve šlechtické rodině na přelomu 19. století a v první polovině 20. století? Tato diplomová práce se pokouší pohlédnout na dějiny dětství šlechty netradičně optikou dětí samotných za použití především jejich pamětí, korespondence, ale i za použití dětských kreseb a vzpomínek nejmladší dcery Johanna Schönburg-Hartensteina Sophie Carillo. Pro výchovu šlechtických dětí byl typický život v příběhu, péče vychovatelů a guvernantek, výchova k povinnosti, ctění tradic i časté cestování. Zároveň ale diplomová práce využívá poznatků psychologie a snaží se rekonstruovat nejen jednotlivé motivace, vztahy mezi sourozenci, ale i přímo jednotlivé členy rodiny, jejich snové světy a hry? ?
|