|
Spiritualita mateřství
Holečková, Vlasta ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Pavol, Jozef (oponent)
Resumé Práce poukazuje na propojení života duchovního s životem tělesným a nalézá spirituální rozměr ženy matky, jenž vyúsťuje, a je korunován v eschatologickém smyslu. Spiritualita mateřství se odráží v tom, k čemu mateřství slouží. Podstata mateřství je především vyjádřena tím, že se žena stává matkou. Je nutné sledovat cíl, ke kterému mateřství vede a tím je uchování rodu a předávání hodnot. Velkou roli zde hraje výchova a rozvoj svědomí dítěte. Na počátku mateřství je láska, která mu předchází a spojením muže a ženy, tato láska činí ženu matkou. V hlubším pohledu mateřství vede k eschatologickému cíli, jelikož cílem lidí je spása. A to tím, že ve svém jádru je mateřství prostředek, který napomáhá vytvářet podmínky pro přijetí a navázání vztahu k Bohu. Tato schopnost jedince navázat vztah k Bohu, vnímat ve svém životě Boží volání, je podmíněna tím, že se člověk v první řadě musí cítit být přijímán a milován. Pak teprve může přijmout svůj život a v něm vnímat Boží hlas. Mateřství je vybaveno potenciálem, který tyto podmínky navozuje. Mateřství má tedy tu schopnost, že pro dítě utváří takové podmínky, ve kterých je schopno navázat vztah k Bohu, jenž je odpovědí na Boží volání. Mateřství slouží Bohu tím, že dítě otevírá Bohu. Ideální matka by v první fázi života přispěla k ideálním výchozím podmínkám. Je to...
|
|
Analýza obsahu učebnice dějepisu
Holečková, Vlasta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Analýza učebnice dějepisu pro základní školy přináší informaci, s jaký objem učiva a s jakým nábojem, se křesťanství ke studentovi dostává v konkrétní učebnici. Práce stanovila dva výstupy, prvý je obsažen v komentáři k hodnocení, který konkrétně mapuje text a předně se jedná o procentuální počet křesťanského obsahu, což je vlastně statistika vztažená na objem učiva. K hodnocení učebnice dějepisu byla použita precizní metoda, která zkoumala text a ilustrace pomocí tří kategorií negativní, pozitivní a neutrální. Zpracovala a zhodnotila veškerý text i ilustrace, což bylo promítnuto do tabulek a komentáře. Komentáře konkrétně hodnotí více do hloubky text i ilustrace, jsou významným přínosem pro analýzu. Nepřináší však stručný a výstižný závěr jako čísla uvedená v tabulce. K hodnocení textu bylo použito odborných knih a byla snaha také vypíchnout, co v učebnici nebylo uvedeno. Srovnávací metoda byla provedena jak s obdobnými učebnicemi dějepisu, tak s knihami renomovaných historiků. Z komentářů k tabulkám vyplývá, že je velmi alarmující a nedostatečný objem učiva uvedený k počátku českých dějin. Zavádějící se jeví text k počátkům dějin. Linie, která poukazuje na tmářský postoj víry je pro učebnici nepřípustná, prolíná se třemi díly učebnice. Pozitivní se jeví, že není dále rozdmýcháván rozbroj mezi...
|
|
Spiritualita mateřství
Holečková, Vlasta ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Pavol, Jozef (oponent)
Resumé Práce poukazuje na propojení života duchovního s životem tělesným a nalézá spirituální rozměr ženy matky, jenž vyúsťuje, a je korunován v eschatologickém smyslu. Spiritualita mateřství se odráží v tom, k čemu mateřství slouží. Podstata mateřství je především vyjádřena tím, že se žena stává matkou. Je nutné sledovat cíl, ke kterému mateřství vede a tím je uchování rodu a předávání hodnot. Velkou roli zde hraje výchova a rozvoj svědomí dítěte. Na počátku mateřství je láska, která mu předchází a spojením muže a ženy, tato láska činí ženu matkou. V hlubším pohledu mateřství vede k eschatologickému cíli, jelikož cílem lidí je spása. A to tím, že ve svém jádru je mateřství prostředek, který napomáhá vytvářet podmínky pro přijetí a navázání vztahu k Bohu. Tato schopnost jedince navázat vztah k Bohu, vnímat ve svém životě Boží volání, je podmíněna tím, že se člověk v první řadě musí cítit být přijímán a milován. Pak teprve může přijmout svůj život a v něm vnímat Boží hlas. Mateřství je vybaveno potenciálem, který tyto podmínky navozuje. Mateřství má tedy tu schopnost, že pro dítě utváří takové podmínky, ve kterých je schopno navázat vztah k Bohu, jenž je odpovědí na Boží volání. Mateřství slouží Bohu tím, že dítě otevírá Bohu. Ideální matka by v první fázi života přispěla k ideálním výchozím podmínkám. Je to...
|
|
Analýza obsahu učebnice dějepisu
Holečková, Vlasta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Analýza učebnice dějepisu pro základní školy přináší informaci, s jaký objem učiva a s jakým nábojem, se křesťanství ke studentovi dostává v konkrétní učebnici. Práce stanovila dva výstupy, prvý je obsažen v komentáři k hodnocení, který konkrétně mapuje text a předně se jedná o procentuální počet křesťanského obsahu, což je vlastně statistika vztažená na objem učiva. K hodnocení učebnice dějepisu byla použita precizní metoda, která zkoumala text a ilustrace pomocí tří kategorií negativní, pozitivní a neutrální. Zpracovala a zhodnotila veškerý text i ilustrace, což bylo promítnuto do tabulek a komentáře. Komentáře konkrétně hodnotí více do hloubky text i ilustrace, jsou významným přínosem pro analýzu. Nepřináší však stručný a výstižný závěr jako čísla uvedená v tabulce. K hodnocení textu bylo použito odborných knih a byla snaha také vypíchnout, co v učebnici nebylo uvedeno. Srovnávací metoda byla provedena jak s obdobnými učebnicemi dějepisu, tak s knihami renomovaných historiků. Z komentářů k tabulkám vyplývá, že je velmi alarmující a nedostatečný objem učiva uvedený k počátku českých dějin. Zavádějící se jeví text k počátkům dějin. Linie, která poukazuje na tmářský postoj víry je pro učebnici nepřípustná, prolíná se třemi díly učebnice. Pozitivní se jeví, že není dále rozdmýcháván rozbroj mezi...
|