| |
| |
| |
|
Deposition and mobility of Pb in floodplain of Morava River in Strážnice area
Gemeinerová, Veronika ; Grygar, Tomáš Matys (vedoucí práce) ; Hruška, Jakub (oponent)
Diplomová práca sa zamerala na výskum jemného povodňového sedimentu rieky Moravy v oblasti Strážnického Pomoraví s využitým geochemických metód na jeho litologicko-faciálny popis a na zistenie hĺbkových profilov koncentrácie olova v šiestich vybraných profiloch odobraných naprieč nivou a posúdenie prípadnej mobility olova v týchto profiloch. Cieľom prace bolo overiť stabilitu koncentračných profilov olova v horných vrstvách sedimentov. Pri tom sa nečakane preukázalo, že v spodnej časti sedimentárnej výplne pravdepodobne dochádza k migrácii olova. Ku zlepšeniu popisu facií sa veľmi dobre použili nasledovné veľmi dobre proxy analýzy: katiónová výmenná kapacita, elementárna analýza pomocou röntgenovej fluorescenčnej spektrometrie a stanovenie obsahu magnetických častíc pomocou magnetickej susceptibility. Ďalej sa využili konvenčné geochemické metódy - BCR sekvenčná extrakcia, stanovenie celkovej koncentrácie prvkov i izotopické zloženie olova metódou ICP a granulometrická analýza.
|
| |
|
Posouzení navržených revitalizačních opatření řeky Ploučnice u Mimoně z hlediska remobilizace historické kontaminace
Slabá, Eva ; Matys Grygar, Tomáš ; Elznicová, J.
Cílem této studie je zhodnotit historickou kontaminaci uranem v nivních sedimentech a původních korytech Ploučnice mezi 72. až 73. říčním kilometrem Ploučnice, v nivě na levém břehu řeky, cca 800m pod městem Mimoň a zdůvodnit, proč by mělo posouzení historické zátěže být zařazeno do procesu příprav revitalizačních prací. Bylo provedeno mapování gama aktivity na povrchu nivy, na jehož základě byly ručním žlábkovým vrtákem odebrány hloubkové profily nivních sedimentů i vzorky ze starých koryt odstavených regulacemi v 80. letech, které byly analyzovány rentgenovou fluorescenční spektrometrií (XRF). Následně byla provedena další mapování ručním XRF spektrometrem s cílem upřesnit rozložení uranu v jednom z nejvíc kontaminovaných míst v nivě. Vývoj vodního toku včetně studia přesného modelu terénu byl zpracován pomocí GIS. Analýza hloubkových profilů kontaminantů v nivě umožnila rekonstruovat vývoj historické kontaminace s výjimečným časovým rozlišením, představujícím zatím nejpodrobnější záznam vývoje znečištění od konce 19. století do regulace toku. Bylo prokázáno, že v minulosti docházelo k takovým rychlým bočním posunům meandrujícího toku, že by v důsledku případné revitalizace v blízké budoucnosti pravděpodobně došlo k remobilizaci historické kontaminace zpět do říčního systému.
|
|
Nanokrystalické částice oxidů železa, karbidů železa a alfa-Fe připravené z ferihydritu
Schneeweiss, Oldřich ; Grygar, Tomáš ; David, Bohumil ; Pizúrová, Naděžda ; Žák, Tomáš ; Zbořil, R. ; Mašláň, M.
V práci jsou uvedeny výsledky přípravy nanokrystalických oxidů železa (hematitu alfa-Fe2O3, magnetitu Fe3O4), Haagova karbidu (Fe5C2), and alfa-Fe pomocí tepelného zpracování ferihydritu v různých atmosférách. Fázové složení a velikost nanočástic byly kontrolovány teplotou žíhání a složením okolní atmosféry (vakuum, vodík nebo etylen).
|
| |
| |
|
Neapolská žluť s obsahem cínu v 18.-19. století: technologická zvláštnost nebo zapomenutý pigment?
Grygar, Tomáš ; Hradil, David ; Hradilová, Janka ; Bezdička, Petr ; Fogaš, I. ; Machovič, V.
V tradičním evropském malířství se používalo několik žlutých pigmentů s obsahem olova. Postupy jejich přípravy byly pravděpodobně převzaty z postupů barvení skla a glazur, známých už od starověku. Popularita jednoho z nich, Neapolské žluti, je omezena obdobím od.17 do 19. století, a v průběhu této doby se její složení měnilo. Především její cín obsahující varieta, Pb2Sb2-xSnxO7-x/2, s jasně žlutým až citronovým odstínem, by se měla odlišovat od Neapolské žluti Pb2Sb2O7, která má tmavší, žloutkový odstín. Jejich odlyšný výskyt by mohl přispět k odhadu provenience malířského díla. Ověřujeme metody identifikace těchto dvou různých pigmentů a poprvé popisujeme použití Pb-Sb-Sn žluti ve středoevropské malbě, jednou v obraze z františkánského kostela v Kadani, a pak v polovině 19. století v obrazech dvou autorů z vídeňské Akademie.
|