Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí93 - 102dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Porovnání vybraných českých překladů Cervantesova Dona Quijota
Kolomý, Vojtěch ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Diplomová práce Porovnání vybraných českých překladů Cervantesova Dona Quijota Vojtěch Kolomý Abstrakt Cílem této diplomové práce je porovnat dva poslední české překlady Cervantesova Dona Quijota: překlad Václava Černého z roku 1931 a překlad Zdeňka Šmída z roku 1952. Ačkoli práce primárně vychází z jejich původních překladů, zohledňují se i upravená pozdější vydání. Struktura práce je následující: Nejdříve se charakterizuje Cervantesův originál z hlediska překladu a po stručném přehledu prvních českých překladatelů Dona Quijota a jejich překladů se popisují překlady Černého a Šmída a okolnosti jejich vzniku. Jádrem práce je pak podrobné paralelní srovnání vybraných pasáží z Dona Quijota. V závěru se aplikují získané poznatky. Klíčová slova: Don Quijote, Cervantes, kritika překladu, Václav Černý, Zdeněk Šmíd
Jorge de Montemayor a Diana: pastýřský román nebo mystika?
Juračková, Pavlína ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Spisovatel Jorge de Montemayor psal ve španělském 16. století. Literární historie se zajímá především o jeho poslední knihu Los siete libros de la Diana (Sedm knih o Dianě), kterou tradičně nazývá prvním pastýřským románem na Iberském poloostrově. Většina studií přitom vysvětluje knihu ze stejné perspektivy, která pracuje s velkými uměleckými epochami (renesance) a žánry (pastýřský román). Pokud se však na uvedené dílo Jorgeho de Montemayora podíváme jinou optikou, která souvisí s dobovou situací (problematika tzv. nových křesťanů, inkvizice, heterodoxní formy myšlení či cenzura knih) a která se ohlíží i na jeho předchozí texty, můžeme dílo přečíst znovu. Tato diplomová práce se pokouší uplatnit některé myšlenky vycházející z New Historicism (nový historismus) a pomocí dobových souvislostí a některých Montemayorových děl objasnit, že dílo Los siete libros de la Diana může mít mnohem blíže k duchovní cestě směrem k mystice než k následování literární šablony - pastýřského románu.
Viditelné a neviditelné v díle Josého Ángela Valenteho
Melicharová, Anna ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Práce se věnuje tématu viditelného a neviditelného v básnickém i esejistickém díle španělského spisovatele druhé poloviny 20. století Josého Ángela Valenteho. Zasazuje autora do historického a literárního kontextu a představuje vývoj jeho díla. Dále se zaměřuje na tři ze zdrojů Valenteho inspirace a nastiňuje pojetí řeči a uměleckého díla u Heideggera, přístup k prostoru sochaře Eduarda Chillidy a práci s hmotou malíře Antoniho Tàpiese. Viditelné a neviditelné je u Valenteho nepřímo sledováno v podobě více či méně konkrétního zobrazování a vztahu ke skutečnosti, ve vizuálních charakteristikách, jako je světlo a stín, barvy a tvary, v problematice pohledu. Neviditelnost, viditelnost a transparence se přímo projevují ve Valenteho pojetí hmoty a formy a zjevování slova a také figurují jako motivy jeho textů.
Poezie prázdna a ticha ve sbírce Černí poslové Césara Valleja
Urbancová, Linda ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Předmětem této diplomové práce je představit koncept prázdnoty a ticha ve sbírce Černí poslové (Los heraldos negros) peruánského autora Césara Valleja. První část práce se zabývá životními událostmi, které měly vliv na utváření nejen autorovi osobnosti, ale také jeho básnického stylu, který se promítá do samotné sbírky. Následující část se věnuje konkrétní analýze básní a hledání výše jmenovaných konceptů.
The typical features and topics of the contemporary Colombian literature. Drug violence and personal experience
Socháňová, Šarlota ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom diplomovej práce je okrem iného, poukázať na to, ako sa osobná skúsenosť a spomienky na obdobie 80.-90. rokov, spojené v Kolumbii s drogovým násilím, odrážajú v románovej tvorbe súčasných kolumbijských spisovateľov. Východiskom práce je päť nasledujúcich diel: Noticia de un secuestro (Gabriel García Márquez), El olvido que seremos (Hector Abad Faciolince), El ruido de las cosas al caer, Reputaciones (Juan Gabriel Vásquez) a La luz difícil (Tomás González). Jedná sa o knihy, ktoré vznikli po roku 2000 (s výnimkou románu Noticia de un secuestro), pochádzajú teda od autorov približne rovnakej generácie a takmer všetky prepája téma terorizmu narkomafie a záujem o život bežných ľudí. Pomocou analýzy diel sa však práca snaží poukázať aj na iné témy, ako napríklad smrť, či sila slávy a verejnej mienky v krajine. Vo všetkých románoch sa okrem tém analyzujú aj autobiografické črty, jazykový štýl a spôsob tvorby textu. Na záver práce je pridaná kapitola, ktorá obsahuje pre porovnanie so spomienkami autorov, spomienky a názory desiatich respondentov kolumbijskej národnosti. Vďaka nim si okrem minulosti Kolumbie vieme sčasti predstaviť aj jej súčasný stav. Kľúčové slová: súčasná kolumbijská literatúra, Juan Gabriel Vásquez, Tomás González, Hector Abad Faciolince, Gabriel García Márquez, drogové násilie,...
Poetika cest v Příkladných novelách
Novotná, Lucie Elena ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je provést hlubší analýzu cest u vybraných novel v knize Příkladné novely od Miguela de Cervantese, mezi které patří: Cikánečka, Licenciát Sklíčko a Rozhovor Scipiona a Berganzy. Klade si za cíl analyzovat cestu, na kterou se vydaly jednotlivé postavy. Pomocí rozboru určuje, co pro ně jejich výprava znamená a jak je jejich pouť do světa změnila. Práce se v jednotlivých kapitolách podrobně zaměřuje, na každou povídku a nahlíží na dané téma z pohledu hlavních postav. U každé povídky se určí druh cesty a motiv, pro její uskutečnění, také se zaměříme na nové světy, které postavy, díky cestě poznají. Klíčová slova cesta, poznání, cestování, svět, postavy, Příkladné novely, Miguel Cervantes
Theme of Religion in the Poetry of Miguel de Unamuno
Kotuľáková, Lívia ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Dôležitosť náboženstva v diele Miguela de Unamuna je nespochybniteľná. Táto práca sa zaoberá výkladom a analýzou Unamunovho náboženského myslenia v jeho kľúčových esejistických dielach a v jeho poetickom diele; jej cieľom je poukázať na to, ako sa jednotlivé koncepty Unamunovho náboženského myslenia odrážali v jeho poetickej tvorbe a vytýčiť prípadné odlišnosti a špecifiká básnického vyjadrenia náboženského pocitu oproti esejistickým dielam. Práca sa delí na teoretickú a praktickú časť: v teoretickej časti sú analyzované základné piliere Unamunovej náboženskej koncepcie (túžba po nesmrteľnosti, opozícia rozumu a citu, tvorivá sila viery, Boh ako garant nesmrteľnosti). Pozornosť je tiež venovaná zlomovému bodu v autorovom duchovnom živote, ktorým bola kríza prežívaná v roku 1897. V rámci popisu teologicko-filozofického pozadia Unamunovho diela je podrobnejšie popísaná inšpirácia liberálnou protestantskou teológiou a filozofickými názormi Blaisa Pascala a Sørena Kierkegaarda. Priestor je venovaný aj Unamunovmu postoju voči katolíckej Cirkvi a jeho kritika tejto inštitúcie ako aj jeho vzťah k hnutiu katolíckych modernistov. V praktickej časti je vysvetlená dôležitosť a osobité postavenie poézie v rámci autorovho diela a analyzovaná náboženská tematika v troch básnických zbierkach (Poesías, Rosario de...
Narativní dílo Antonia Muñoze Moliny
Kopuletá, Hana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cílem této práce je popsat vývoj literární tvorby známého španělského spisovatele Antonia Muñoze Moliny na základě analýzy jeho vybraných románů, které byly publikovány v období do roku 2000. Jsou jimi Beatus Ille, El invierno en Lisboa, Beltenebros, El jinete polaco, Ardor guerrero a Plenilunio. V úvodní části této diplomové práce stručně shrneme vývoj španělského románu, ke kterému došlo v rozmezí šedesátých a osmdesátých let 20. století. Na tuto teoretickou část pak navážeme analýzou autorovy tvorby. Vybrané romány rozdělíme do tří skupin, které zároveň odpovídají třem hlavním tvůrčím obdobím, jimiž tvorba Muñoze Moliny prošla. V rámci každé kapitoly nejprve popíšeme specifika daného tvůrčího období a následně provedeme rozbor všech románů, které jsme do dané kapitoly zařadili. Při rozdělování románů do jednotlivých celků bude zachováno chronologické pořadí, ve kterém byly vydány, abychom získali co možná nejpřesnějšího obraz vývoje, kterým tvorba tohoto autora prošla. V závěru pak shrneme vymezená tvůrčí období a stanovíme tendence, ke kterým se Antonio Muñoz Molina ve svých románech neustále vrací.
Simón Bolívar očima G. Garcíi Márqueze
Pulcerová, Romana ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Ve své bakalářské práci se zaměřuji na období bojů za nezávislost v Latinské Americe, které započaly v první polovině 19. století. Vylíčím zejména legendární postavu hnutí za nezávislost Simóna Bolívara, jehož odkaz je dodnes uznáván a ctěn v Latinské Americe. Nejdříve popíšu Bolívarovu biografii a specifikuji historické události, které měly vliv na jeho život. Následně se pokusím krátce vysvětlit průběh získání nezávislosti. Blíže se budu věnovat Bolívarovi v díle Generál ve svém labyrintu, ve kterém kolumbijský autor Gabriel García Márquez zachycuje poslední měsíce jeho života. Nezaobírá se pouze Bolívarem jako historickou osobností, nýbrž jako člověkem, kterému ani jeho velikost a sláva nepomohly uniknout od samoty a opuštění v posledních okamžicích jeho života. Cílem mé práce bude přiblížit se problematice Bolívarova života z pohledu Márqueze. Jde o propojení Márquezova typického tématu samoty a historického kontextu.
Characters in The Savage Detectives by Roberto Bolaño: between the infra-reality and the fiction
Krejčová, Veronika ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Binková, Simona (oponent)
Tato práce se soustředí na analýzu postav v díle Divocí detektivové od Roberta Bolaña. Záměrem práce není biografická analýza autorova života. Představuje detailní bádání a identifikaci postav, které byly (a nadále jsou) spojené se staoveným kontextem zasahujícím do roků, v nichž se dílo odehrává (1975-1976), a roků následujících spojených s hnutím infrarrealismus. Cílem je analýza každé postavy, která splňuje tyto podmínky. K úspešnému vypracování jsem vymyslela koncept tzv. "infra-grafie". Infra-grafia je jistý druh životopisu vytvořeného pro každou z těchto postav, aby pomohl rozluštit záhadu, na kterou hledá tato práce odpovědi: které postavy jsou fiktivní a které jsou infra-reálné? Neboť reálná není žádná z nich.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí93 - 102dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.