Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 84 záznamů.  začátekpředchozí75 - 84  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Neeuklidovské geometrie v historii matematiky a jejich využití pro současné cíle vyučování matematice
Štíbrová, Zuzana ; Kvasz, Ladislav (oponent) ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se snaží shrnout téma neeuklidovských geometrií, především z didaktického hlediska. Přináší nástin jejich historického vývoje, uplatnění v praxi a popis těchto geometrií využitelný ve výuce zejména na středních školách. Dále zkoumá možnosti a meze studentů v přijímání neeuklidovských geometrií, shrnuje nejčastější problémové oblasti v jejich výuce a přináší návrhy způsobů, jakými je možné těmto problémům předcházet, jakož i výsledky jejich ověření v praxi, na jejichž základě jsou navrženy některé možné podoby výuky ve škole.
Čtyři náměty pro středoškolské semináře matematiky
Nečasová, Marie ; Zhouf, Jaroslav (oponent) ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce)
Tato diplomová práce popisuje čtyři méně známá matematická témata, která mohou být součástí matematických seminářů na středních školách, popř. matematických táborů, a to Hippokratovy měsíčky, tangram, zlatý řez a Kolumbovo vejce. Každé téma je zpracováno do didaktického materiálu, který má sloužit jako zdroj informací pro učitele. Dvě z témat byla prakticky vyzkoušena se studenty střední školy, o čemž pojednává jedna z kapitol. Hlavním přínosem práce je příprava a popis pracovních listů, které obsahují sadu vyřešených a okomentovaných úloh. Práce také obsahuje výsledky dotazníku, pomocí něhož byla zjišťována náplň matematických seminářů na řadě středních škol v České republice.
Výuka inverzní funkce na střední škole
Votoček, Jakub ; Pilous, Derek (oponent) ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce)
V první části diplomové práce uvádím, jaké informace o inverzních funkcích může naleznout běžný student střední školy v nejčastěji používaných učebnicích, shrnutích a sbírkách vhodných pro opakování k maturitě a pro přípravu na přijímací zkoušky ke studiu na vysoké škole. Také se zaměřuji na informace, které se vyskytují na internetu. Tyto informace analyzuji a shrnuji celkovou situaci pro studenty. V další části práce popisuji, jak vyučuji téma inverzní funkce na SOA Stodůlky. Výuku provádím jiným než běžným způsobem. Přikládám několik studentských prací, které analyzuji a snažím se pochopit utváření pojmu inverzní funkce u studentů. To vše dělám pro jednodušší pochopení pojmu logaritmus studenty. V závěru práce porovnávám svou výuku s výukou běžnou.
Využití logických paradoxů ve výuce matematice na středních školách
Kusbachová, Zuzana ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Cílem práce je přinést nový pohled na pojetí výuky matematické logiky, hlavním tématem práce je proto využití logických paradoxů ve výuce matematiky na středních školách. Práce obsahuje stručný přehled jednotlivých paradoxů (především Zénónovy aporie a paradoxy naivní teorie množin), které jsou později využity při výuce, rozbor současné situace na českých školách a praktickou část. Praktická část je složena z konkrétních návrhů vyučovacích postupů, jejich ověření v praxi a návrhů na jejich zlepšení.
Interaktivní učebnice stereometrie
Rendlová, Eva ; Dvořák, Petr (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Práce na této diplomové práci byla opravdu zajímavá. Vzhledem tomu, že jsem se rozhodla ke každé úloze poskytnout konstrukci v Cabri 3D v2 i postup jejího řešení, musela jsem všechny použité úlohy v programu zkonstruovat a poté vyřešit. samotnému řešení úloh se program Cabri 3D v2 opravdu osvědčil a tím mě přesvědčil o své užitečnosti. Doufám, že vytvořená učebnice bude prospěšná i ostatním.
Tvoření úloh žáky
Šilhavá, Marie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tvořením úloh z pohledu žáků. Tvoření úloh můžeme vidět buď jako didaktickou metodu, kterou je možno použít ve třídě, nebo může být použito jako diagnostický nástroj pro odborníky nebo učitele, jehož pomocí je možné diagnostikovat úroveň porozumění žáků danému tématu. Ve svém výzkumu porovnávám schopnosti tvořit úlohy u žáků tří tříd, jedné se zaměřením na matematiku a dvou bez zaměření. Za použití diagnostické metody se zdálo, že žáci se zaměřením na matematiku byli schopni tvořit úlohy vysoké náročnosti, zatímco žáci bez zaměření byli schopni tvořit více úloh nižší úrovně. Tvoření úloh je tématem, které v českém vzdělávacím kontextu vyžaduje další studie.
Pravděpodobnost pro žáky druhého stupně základních škol
Veletová, Jana ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mošna, František (oponent)
Žáci základních škol se v běžném životě s pravděpodobností setkávají poměrně často. Chápou ji jako šanci nebo naději a umí ji různými způsoby přesně vyjádřit. Domnívám se, že pravděpodobnost by se měla v hodinách matematiky objevit už na základní škole, aby byla tato mimoškolní zkušenost využita. V současnosti se žáci s teorií pravděpodobnosti setkávají až ve čtvrtém ročníku středních škol. Ve své diplomové práci se tedy zabývám zavedením pravděpodobnosti na základních školách. Na základě zkušeností s učebnicemi pro základní a střední školy jsem vytvořila Učební text, který je hlavní součástí diplomové práce. Je koncipován jako učebnice pravděpodobnosti pro žáky druhého stupně základních škol. Učební text zpracovává teorii pravděpodobnosti přibližně ve stejném rozsahu, jako se objevuje v osnovách gymnázií. K tématu jsem vytvořila projekt, ve kterém žáci získané poznatky prakticky využijí. Projekt imituje klasické kasino. Vyučování podle navržené učebnice jsem uskutečnila v 8. ročníku základní školy. Díky experimentu jsem si ověřila, že žáci základních škol jsou schopni porozumět principům řešení problémů pravděpodobnostního charakteru.
Sebereflexe studentů učitelství matematiky
Štěpánová, Kateřina ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
V teoretické části předkládané diplomové práce shrnuji dosavadní poznatky o profesi učitele, uvádím současné trendy v přípravném vzdělávání učitelů (PVU). Soustředím se především na tzv. reflektivní model PVU a možnosti rozvoje (sebe)reflektivní kompetence studentů učitelství. (Cílem takového PVU je absolvent - reflektivní praktik.) Analyzuji pojem reflexe a nahlížím na jeho úlohu v práci učitele. Klíčovým obdobím pro rozvoj sebereflexe studentů je podle odborníků (Švec, 2005, Nezvalová, 2000) období získávání pedagogických zkušeností (laboratorních i terénních). Nemalou úlohu v tomto procesu rozvoje sebereflexe mají vzdělavatelé učitelů na pedagogické fakultě, ale také učitelé, kteří vedou studenty během jejich souvislé pedagogické praxe (fakultní, resp. cviční učitelé). V empirické části práce se zabývám (sebe)reflektivní kompetencí budoucích učitelů matematiky z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, zaměřuji se také na charakteristické nedostatky a přednosti pedagogické činnosti těchto studentů během souvislých praxí. Dále analyzuji pedagogické praxe z matematiky na PedF UK, zvláště jejich organizaci. Vycházím z písemných reflexí a sebereflexí studentů učitelství matematiky a z provedených dotazníkových šetření mezi studenty a jejich fakultními učiteli. V oddílu "R" empirické části této práce...
Rozšíření pojmu shodné zobrazení na základní škole či nižším gymnáziu
Šrailová, Jitka ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Se skládáním shodných zobrazení jsem se poprvé setkala v prvním ročníku vysoké školy. Bylo to zajímavé rozšíření a propojení znalostí ze školy střední a základní, poznatky se najednou dostaly do souvislosti a získaly nový rozměr. Současně mě napadlo, že by tuto látku, nebo přesněji její základy, zejména skládání dvou osových souměrností, byli schopni pochopit i žáci mnohem mladší. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Cabri 3D
Spieszová, Martina ; Sýkora, Václav (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Geometrická modelace je velmi zajímavá část geometrie, která zasahuje do matematiky i do ITC. Tento matematický software se využívá pro modelování pro nás někdy těžko představitelných geometrických situací. Do této doby nám kvalita rozvoje software umožňovala modelovat pouze v rovině, např. Cabri II. Cabri 3D díky rychlému rozvoji počítačového hardware, a tím i software, nám umožňuje modelace útvarů ve dvourozměrném zobrazení trojrozměrného prostoru. Toto umožňuje lépe, nežli tradiční papír s tužkou, pochopit geometrické vztahy objektů v rovině a prostoru, ověřovat hypotézy a atraktivně modelovat geometrické problémy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 84 záznamů.   začátekpředchozí75 - 84  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.