|
Zamyšlení nad klavírním dílem Leoše Janačka
Madarasová, Iveta ; Malý, František (vedoucí práce) ; Leichner, Emil (oponent) ; Langer, Miroslav (oponent)
Ve své magisterské práci pojednávám zpočátku o charakteru klavírní tvorby Leoše Janáčka. Další kapitoly jsou věnovány přímo klavírním dílům: Tema con variazioni - Zdenčiny variace, klavírnímu cyklu Po zarostlém chodníčku, sonátě 1.X.1905, klavírnímu cyklu V Mlhách, Concertinu, Capricciu a Vzpomínce. Největší pozornost zaměřuji na jeho tři nejvyzrálejší klavírní díla - klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku, sonáta 1.X.1905 a klavírní cyklus V Mlhách, ve kterých se podrobněji zabývám vznikem díla, formálním i harmonickým rozborem, tématickými vztahy a v neposlední řadě i poetickým zamyšlením nad uvedenými díly.
|
|
Polonézy a valčíky F. Chopina
Klinderová, Jana ; Malý, František (vedoucí práce) ; Vlasáková, Alena (oponent) ; Klánský, Ivan (oponent)
Tato práce byla inspirována Chopinovými tanečními formami, které tvoří podstatnou část jeho díla. Hlavní část práce je věnována polonézám a valčíkům, zhodnocení jejich pozice v Chopinově tvorbě, jejich charakteristice jako forem s nastíněním popisu jejich původu a vývoje. Důležitou částí je dále i výčet těchto polonéz a valčíků s načrtnutím okolností jejich kompozice a také datyvydání. Předmět této práce jsem si vybrala díky mému vřelému vztahu k Chopinovi jako skladateli, kdy hlavním záměrem bylo ukázat a nastínit některé charakteristiky Chopinova kompozičního stylu na příkladech těchto typů miniatur - polonézách a valčících.
|
| |
|
Trancendentální etudy pro klavír Franze Liszta
Marfynets, Nataliya ; Toperczer, Peter (vedoucí práce) ; Malý, František (oponent)
Ve své práci jsem považovala za správné nejprve nastínit stručný vývoj klavírní etudy. Dále jsem se pokusila "zmapovat" vznik Transcendentálních etud Franze Liszta. Také jsem vymezila pojem Transcendentální etudy. Poté jsem se věnovala jednotlivým etudám, okolnostem jejích vzniku a charakteru. Nakonec jsem připojila několik interpretačních poznámek k Transcendentálním etudám Franze Liszta.
|
| |
| |
| |
|
Smyčcová kvarteta Pavla Bořkovce
Kroupa, Matěj ; Pěruška, Jan (vedoucí práce) ; Pěruška, Jan (vedoucí práce) ; Malý, František (oponent) ; Škampa, Milan (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá výsekem tvorby hudebního skladatele a pedagoga Pavla Bořkovce ( 1894 - 1972). Z Bořkovcova rozsáhlého díla si vybírá jeho smyčcová kvarteta. První část práce nastiňuje Bořkovcovo rodinné zázemí, vzdělání a počáteční léta jeho tvorby, v nichž prošel několika vývojovými vlivy, až se z něj stal respektovaný český kompponista, jenž čerpal především z postupů avantgardy. Historiografickou část doplňuje oddíl, který se věnuje rozboru všech pěti Bořkovcových kvartetů, jež napsal v rozmezí čtyřiceti let. I. smyčcový kvartet ještě nese rysy díla Bořkovcova pedagoga Josefa Suka, dalším kvartetem již naznačuje svou integrální cestu. Třetí kvartet zůstal sice torsem, čtvrtý a pátý však vykazují mistrovské rysy Bořkovcovy komorní tvorby.
|
| |
|
Fenomén barvy klavírního tónu
Jurčík, Vlastimil ; Krajný, Boris (vedoucí práce) ; Šimonková, Dagmar (oponent) ; Malý, František (oponent)
Práce přináší rozřešení zásadní otázky, jak se můžeme objektivně dívat na proměnu barvy tónu klavíru pomocí modifikace úhozu klavíristy. Cílem je provést čtenáře tolika souvislostmi, aby pochopil podstatu tohoto jevu a nespoléhal se pouze na povrchní úsudek. K tomu je nutné najít základní elementy, prozkoumat je a poté je složit do výsledného slyšeného obrazu. Cesta vede od nutného pochopení pojmu barvy tónu přes rozbor mechanické části klavíru až k psychologii vnímání posluchače. Pro podložení některých logických úvah zmíníme také výsledky moderních výzkumů, které však náš logický úsudek nemohou nahradit.
|