Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 190 záznamů.  začátekpředchozí63 - 72dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Prostituce v Celestině a její společenský kontext
Švecová, Markéta ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Resumé: Prostituce v Celestině a její společenský kontext Cílem této rigorózní práce je nastínit souvislosti mezi tématem prostituce tak, jak ho ztvárňují literární předchůdci Celestiny, živostí, která je mu v Rojasově díle propůjčena, a způsobem, jakým ho popisují oficiální historické dokumenty, abychom pak následně mohli lépe pochopit význam a důležitost, kterou dílo mělo pro publikum své doby. S tak velkým odstupem času, jaký dělí naši přítomnost od doby vzniku Celestiny, není nikterak snadné odhadnout, jak knihu chápali tehdejší čtenáři. Je třeba oprostit se od dnešního pohledu na dílo, a za tím účelem je nezbytné vnořit se do historie. Proto čtenáři této práce v úvodu nabízíme základní sociologicko-historické informace o 15. a 16. století. Dále srovnáváme Celestinu s literárními díly, která jsou učenci považována za její zdroje inspirace, abychom tak lépe pochopili dojem, který v pozdně středověkém čtenáři zajisté vyvolávala. Vztah mezi realitou a díly fikce je jen nepřímý, ačkoli prostřednictvím postav, jejich pocitů, cílů a peripetií mohou být odhaleny tužby a frustrace reálné společnosti. V kapitole věnované literárním předchůdcům Celestiny zjišťujeme, že tato kniha v porovnání s dřívějšími díly pojednává o tělesné lásce a o světě prostituce velmi originálním způsobem. Největší část práce je...
Prolínání literatury a filmu v románu Manuela Puiga
Lašťovková, Lucie ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
V diplomové práci "Prolínání literatury a filmu v románu Manuela Puiga" jsme se zabývali vztahem filmové a literární techniky v románu Nejhezčí tango. Cílem této práce bylo především zodpovědět na otázku, do jaké míry a jakým způsobem se tyto dvě formy uměleckého ztvárnění v díle prolínají a ovlivňují. V úvodní části práce jsme se pokusili charakterizovat vztah literatury a filmu jakožto dvou svébytných uměleckých forem, které využívají k zobrazení daných jevů odlišné výrazové prostředky. Nastínili jsme, jaké prostředky to jsou a zda se filmový a literární jazyk skutečně výrazněji liší. V této části jsme se dále zabývali vlivem filmového umění na tvorbu Manuela Puiga obecně. Zmínili jsme názory kritiků i spisovatele na přítomnost či nepřítomnost prvků filmového jazyka v jeho románech, a to jak prvků v oblasti formy (vypravěč, charakteristika postav, dialog), tak tematické stránky (sentimentální motivy, melodrama). V hlavní části diplomové práce jsme se zaměřili na Puigův román Nejhezčí tango a přítomnost jednotlivých uměleckých postupů a prvků, které byly představeny v části předchozí. Charakterizovali jsme formu tohoto díla, a to především s ohledem na titul, kompoziční členění románu, vypravěče a s tím související způsob popisu postav. Konstatovali jsme, že pozice vypravěče je pro toto dílo klíčová,...
Vliv evropské tradice na kulturu Hispánské Ameriky v esejích A. Reyese a P. Henríqueze Ureñi
Lukešová, Alice ; Poláková, Dora (oponent) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Diplomová práce se soustředí na téma proměny evropské tradice na půdě mnohokulturní Hispanoameriky, jak je reflektována v esejích Alfonse Reyese a Pedra Herníqueze Ureñi. První část je věnována teorii eseje a dále utopii jako způsobu myšlení, nikoliv literárnímu žánru. Podává základní přehled o životě autorů a jejich spolupráci ve spolku Ateneo de la Juventud. Druhá část se zabývá vybranými esejemi, přičemž jednotlivá témata rozčleňuje do tří okruhů. První okruh se věnuje specifickému způsobu kolonizace španělské Ameriky a postoji, jejž nově vzniklé státy k tomuto dědictví zaujaly. Druhý okruh si všímá propojení kultury hispanoamerických zemí s evropskou tradicí; vlivu, proměny a nových forem, jež evropská kultura nabývá v Hispánské Americe; zabývá se otázkou vztahu k evropskému kulturnímu dědictví (napodobovat či tvořit?); vytvářením osobité kultury; universalismem a syntézou kultur. Třetí okruh je směřován do budoucnosti. Vyzdvihuje význam kultury, v jejímž rámci je pociťována největší sounáležitost mezi jednotlivými zeměmi a potřebu obnovení humanitních oborů ve školství. Závěr práce prokazuje vyspělost americké kultury, jež není pouhým imitátorem kultury evropské, ale západní civilizaci obohacuje novými originálními prvky. Svou budoucnost chce Amerika dále stavět na utopii, ne však již jen v...
Přírodní motivy v díle Gabriely Mistralové
Žůrková, Markéta ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Bakalářská práce se zabývá přírodními motivy v poezii chilské básnířky, nositelky Nobelovy ceny za literaturu, Gabriely Mistralové. Nejprve stručně seznamuje s významnými událostmi v životě autorky. Poté se věnuje literárnímu kontextu její tvorby, která spadá do období modernismu a postmodernismu v Latinské Americe. Pro orientaci je uveden přehled a charakteristika jednotlivých básnických sbírek autorky. Následuje výběr několika básní z celé její tvorby, rozdělených podle jednotlivých přírodních motivů, které se v nich objevují. Cílem práce je podat obraz přírody v poezii Gabriely Mistralové a popsat její vztah k ní na základě interpretace vybraných básní a znalostí autorčina života, období a prostředí, ve kterém žila. Práce čerpá ze souborného vydání básnické tvorby autorky v originálním znění a českého vydání vybraných básní, dále pak z biografií a teoretických studií o literatuře a přírodě.
"Teta Celestina": rodinné a jiné vztahy v díle Fernanda de Rojase
Parachinová, Kristýna ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kotuľáková, Lívia (oponent)
Cíle této práce je zanalyzovat vztahy mezi postavami v díle La Celestina od Fernanda de Rojase. Jako stěžejní bod je brána postava Celestiny, která stojí uprostřed této společnosti. Kromě detailnějšího popisu její postavy se zde postupně objevuje popis sedmi nejdůležitějších postav, třech mužských a čtyř ženských, u který je analyzován jejich vztah se Celestinou, jejich postavení v prostředí prostituce a nakonec vztah, který mají postavy mezi sebou.
Existencialistické a feministické proudy v díle a životě Carmen Laforetové
Krulichová, Jana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kalkusová, Tereza (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zaměřuje na otázku významu názvu a celého díla Nic Carmen Laforetové. Opíraje se o tři možné teorie je nejprve zkoumán feminismus, jeho literární spojitost a vztah ke španělské kultuře. Stejným způsobem jsou studovány existencialismus a nepříliš známý tremendismus. Následně jsou tyto teorie ilustrovány na ukázkách z románu a doplněné studiemi, které prohlubují aspekty vybraných témat. Jelikož každá nabízí na význam slova nic jiný pohled, v závěru práce jsou pohledy shrnuty a je nabídnuta jedna teorie jako primární.
Identita v románech Marcia Veloze Maggiola
Schlaichert, Miroslav ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
(česky) Cílem této diplomové práce je analyzovat téma dominikánské identity v tvorbě Marcia Veloze Maggiola. Práce nejprve stručně shrnuje vývoj dominikánské literatury a zmiňuje nejvýznamnější autory. Poté se zabývá vývojem dominikánské identity od koloniálního období až po současnost, vysvětluje příčiny zakořeněného antihaitianismu a další kulturní fenomény. Ve druhé části je předmětem práce podrobná analýza románů Mlhavý život Sombry Castañedy a Akordeonista od Marcia Veloze Maggiola. Důraz je kladen na výklad symbolů oficiálního vládního diskurzu i otevřeného pohledu na dominikánskou identitu.
Básník a Bůh: náboženská poválečná poezie ve Španělsku
Stašová, Veronika ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Práce studuje náboženské motivy v poezii Dámasa Alonsa a Josého Maríi Valverdeho, publikujících své nejslavnější básnické sbírky ve čtyřicátých letech 20. století. Nejprve uvádí letmé nahlédnutí do literárního kontextu a přibližuje panorama španělské poválečné poezie po občanské válce se zaměřením na náboženskou poezii. Největší pozornost je věnována rozboru konkrétních náboženských motivů v díle obou básníků a srovnání jejich pohledů. Práce se soustředí především na motiv Boha (jakými způsoby a z jakých perspektiv o něm básníci pojednávají), na postavu člověka a na jejich vzájemný vztah. Také se zabývá tématem víry (a pochybností) a pojetím života a smrti. Dále se rozbor snaží ukázat dva jednotící prvky spojující oba básníky a prolínající se napříč motivy: tendenci k dialogičnosti a myšlenkovou provázanost s Biblí.
Carmen Martín Gaite, a modern woman
Daniššová, Alexandra ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
DANIŠŠOVÁ, Alexandra. Carmen Martín Gaite, moderná žena. [Diplomová práca]. - Univerzita Karlova. Filozofická fakulta; Ústav románskych štúdií. Hispanistika. - Školiteľ: doc. Juan Antonio Sánchez Fernández, Ph.D. Praha: FF UK, 2020. 67 s. Cieľom tejto diplomovej práce je poukázať na konštantné prvky či témy, ktorými sa Carmen Martín Gaiteová zaoberá vo svojej naratívnej tvorbe. Pre východisko práce nám slúžia dve nami zvolené diela z rôznych tvorivých období autorky, Medzi záclonami (Entre visillos, 1957) a Odchod z domova (Irse de casa, 1998). Pri analýze daných diel si budeme všímať ako sa dané prvky držia v autorkinej tvorbe naprieč časom, keďže sama predčila svoju dobu. Konštantnými v jej dielach sú postavy vyčnievajúce z davu, medzi ktorými sa nachádzajú hlavne ženy neakceptujúce svoje režimom vyhradené miesto v spoločnosti. Medzi spomínané prvky patria okno ako podnet k imaginácii a úteku od každodenných frustrácií, mesto ako priestor slobody, zadná izba ako osobný priestor ženy, vzťah matky s dcérou či neprítomný interlokutor ako podnet k sebaanalýze a hľadaniu vlastnej identity. Kľúčové slová: Carmen Martín Gaite, ženská tvorba, zadná izba, okno, sloboda, emancipácia, nezávislosť, modernosť, identita, predstavivosť, odchod, exteriér, interiér, frankizmus, spoločnosť
Měšťanská kultura v díle La Celestina
Šoškolová, Adriena ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kožnerová, Tereza (oponent)
(česky): Tato bakalářská práce je zaměřena na jedno z nejznámějších děl španělské literatury La Celestina. Toto dílo je kromě mnoha jiných aspektů známé tím, že dokázalo mistrovsky obsáhnout sociokulturní situaci Španělska. Konkrétně se zaměřím na rysy měšťanské kultury v díle, tedy střední třídy. Chtěla bych vyvrátit zdání, že se tato vrstva společnosti v tomto pozdně středověkém díle neobjevuje, a předložit prvky, které to dokládají. Vzhledem k tomu, jak nám dílo La Celestina reflektuje sociální, ekonomickou a kulturní situaci své doby, je vysoce pravděpodobné, že i téma měšťanství zde bude nějakým způsobem nastíněno. Záměrem této práce je tedy nalézt rysy této nově se tvořící vrstvy společnosti, dále se pak budu věnovat postavě Pleberia, otce Melibey, kterého můžeme za měšťana právem považovat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 190 záznamů.   začátekpředchozí63 - 72dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.