Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Opera Antonia Salieriho Axur Re d'Ormus v Praze 1788
Bastlová, Eliška ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o opeře Antonia Salieriho Axur re d'Ormus a jejím uvedení roku 1788 v Nosticově divadle v Praze. První část práce tvoří pramenný výzkum. Na základě tištěných libret, divadelních cedulí a zpráv z dobového tisku je sledováno uvádění oper Antonia Salieriho v pražských divadlech mezi lety 1773-1806. Součástí tohoto výstupu je též zasazení Salieriho operních děl do kontextu pražského divadelního repertoáru. Klíčovou částí práce je hudebně- dramatická analýza Salieriho opery Axur re d'Ormus. Analýza je zaměřena na pražskou inscenaci opery, kterou dokládá tištěné libreto. Hudební a textové prameny, užité v této analýze, byly dále důkladně zkoumány a pomocí srovnávací analýzy bylo navrženo stemma, poukazující na vztahy mezi těmito prameny a současně na procesy probíhající během přenosu díla mezi jednotlivými divadly. Pozornost je zde soustředěna na osu Vídeň-Praha-Drážďany, po které se dílo šířilo v letech 1788-1789.
Domenico Cimarosa: Il matrimonio segreto v Čechách
Staňová, Eva ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Bakalářská práce pojednává o opeře Il matrimonio segreto Domenica Cimarosy a její pražské premiéře, která se konala roku 1792 v Nosticově divadle. V úvodní kapitole této práce se věnuji životu a tvorbě D. Cimarosy. V další části se zabývám znaky a vývojem žánru opera buffa v 18. století a posléze vznikem a genezí Il matrimonio segreto. Dílo je dále více zkoumáno z pohledu struktury libreta a hudby. Ve třetí kapitole je přiblížen vývoj opery v Praze během 18. století a pojednáno o pražské premiéře Il matrimonio segreto. Z důvodu nedostatku dochovaných pramenů, jež by pocházely z období konce 18. století, však nelze doložit většinu nutných informací pro rekonstrukci prvního uvedení této opery v Praze. Dále je uveden soupis pramenů Il matrimonio segreto, které se dochovaly v Čechách a proveden jejich popis. Cílem je přiblížit podobu těchto pramenů a zachytit jejich odchylky vůči dochovaným německým partiturám.
Missa Sancti Joannis Nepomuceni od Jana Františka Nováka
Polášek, Vojtěch ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Čermáková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje hudebnímu odkazu a působení Jana Františka Nováka jako kapelníka v katedrále sv. Víta v Praze v letech 1737-1758. Hlavním cílem je analýza jeho Missa sancti Joannis Nepomuceni a její rámcové zařazení do kontextu tehdejší mešní tvorby. Součástí práce je rovněž spartace této mše.
The opera performances in Bratislava 1760
Labudová, Jana ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Maňourová, Lucie (oponent)
Bakalárska práca sa zaoberá analýzou troch talianskych operných libriet Il Ciro riconosciuto, Ipermestra a Don Calandrano k operným produkciám v Bratislave roku 1760. Identifikuje autorov hudby a textu, zaoberá sa biografiami členov spoločnosti, ktorí predstavenia odohrali a začleňuje tieto poznatky co celkového kontextu opery v Bratislave a v strednej Európe.
Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala
Bastlová, Eliška ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá kantátou Stabat mater Jana Křtitele Vaňhala. Předkládá návrh kritické edice tohoto hudebního díla a analýzu jeho vybraných částí v kontextu Vaňhalovy duchovní tvorby. V první části práce shrnuji Vaňhalův život a tvorbu, pojednávám o zhudebňování sekvence Stabat mater v 18. století a zabývám se analýzou díla. Druhá část práce je pojata samostatně jako návrh kritické edice. Obsahuje editovaný hudební text a kritický aparát. Není pouhou přílohou, nýbrž zásadním bodem při plnění zadání práce. Kritická edice Vaňhalova Stabat mater byla připravena na základě hudebních pramenů české provenience, dnes uložených v Českém muzeu hudby v Praze.
Drobná duchovní díla Jana Křtitele Vaňhala
Dobošová, Michaela ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Na základe tématického katalogu Alexandra Weinmanna, mezinárodní databáze rukopisu a tisku RISM, Souborného hudebního katalogu a katalogu Ceského muzea hudby byl vytvoren soupis pramenu drobné duchovní tvorby autora ceského puvodu žijícího v 18. století Jana Krtitele Vanhala. Na základe shromáždených pramenu pražské provenience je provedená analýza vybraných duchovních skladeb Jana Krtitele Vanhala. Na záver stanovení základních charakteristických kompozicních znaku této oblasti Vanhalovy tvorby.
Johann Alois Lamb v kontextu hudební kultury v Čechách 2. poloviny 18. století
Michl, Jakub ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Niubo, Marc (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl shrnout poznatky o životě a díle Johanna Aloise Lamba, kantora působícího ve Vrchlabí od 2. poloviny 18. století až do své smrti roku 1820. Ve snaze zasadit tuto osobnost do kulturního kontextu své doby, je věnována pozornost důležitým fenoménům této oblasti, jako byly zdejší pašijové hry, klášter augustiniánů, divadelní spolky, místní škola či residence hrabat Morzinů. Samostatná část je věnovaná Lambovu životu, jeho působení na vrchlabské škole a hudebním aktivitám. V kapitole o díle je nejprve pojednáno o hudebních pramenech, autenticitě jejich autorství a proveniencích jednotlivých opisů; poté je zde nastíněn stručný rozbor a charakteristika Lambovy skladatelské tvorby. Přílohy obsahují návrh tematického katalogu s čtyřiadvaceti nespornými Lambovými skladbami a soupisem pramenů se sporným a vyvráceným Lambovým autorstvím, dále i diplomatický přepis jeho drobného oratoria Der gute Samaritan.
Pasquale Anfossi a italská opera v Praze
Niubo, Marc ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Jakubcová, Alena (oponent) ; Sehnal, Jiří (oponent)
Mezi nejvýznamější hudební instituce Prahy 18. století patří italská opera, jež v první polovině 80. let sídlila v divadle v Thunovském paláci. V této době patřil mezi hlavní autory jejího reperotáru ve své době slavný italský skladatel Pasquale Anfossi (1727-1797). Jeho dílo je však dnes známo jen velmi povrchně a výběrově, neboť byl (především díky kompozici opery Lafinta giardiniera, Řím 1774) převážně předmětem srovnávání s W. A. Mozartem. V naší práci ukazujeme na některé problematické otázky jeho biografie a analyzujeme operu lsabella e Rodrigo (Benátky 1776) na text Giovannio Bertatiho, která byla, spolu s jeho dalšími 10 operami, také uvedena v Praze (1783). lsabella e Rodrigo představuje méně obvyklou variantu opery buffa zpracovávající doborodružné téma s aktivní hlavní hrdinkou. Ta uprchne z domu svého otce, aby se nemusela provdat proti vůli svého srdce a později - v tureckém zajetí - prověřuje věrnost svého snoubence. V celkovém porovnání zhudebnění lsabella e Rodrigo s dalšími díly autora a současníků se opera jeví jako průměrná. Anfossiho práce vykazuje dobré zvládnutí charakterizace rolí i situací i dramatickou zkušenost, vedle několika míst vysoce inspirovaných se však vyskytují také prvky rutinní až triviální. Patrný je značný vliv libreta (v dobrém i horším), a to nejen z hlediska...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.