| |
| |
| |
|
Vybrané tvary číslovek 2, 3, 4 a jejich tvaroslovný problém na ZŠ
Kuželková, Tereza ; Sojka, Pavel (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vybranými tvary číslovek dva, tři a čtyři a tím, jakým způsobem je žáci základních škol skloňují. Cílem bylo zjistit, jestli žáci v písemných cvičeních používají u skloňování číslovek dva/oba častěji spisovné či nespisovné tvary, jak se to během školní docházky vyvíjí, a zdali u číslovek tři a čtyři v genitivu volí spíše spisovné podoby tří a čtyř nebo nověji kodifikované varianty třech a čtyřech. Teoretická část vymezuje pojem číslovky se zaměřením na skloňování číslovek dva, tři a čtyři, zabývá se jejich vývojem, hyperkorektností, kodifikací z roku 1993 a také jejich pojetím v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a v učebnicích pro základní školy. Empirická část obsahuje výsledky šetření, které jsem získala pomocí doplňovacích cvičení od žáků základní školy. Tyto výsledky jsou zpracované v tabulkách a grafech, z nichž jsou následně vyvozené závěry. Práce obsahuje také čtyři rozhovory s učitelkami dvou základních školy, kterých jsem se ptala jich na jejich zkušenosti při výuce skloňování číslovek dva, tři a čtyři na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Číslovky dva, tři a čtyři, tvarosloví, kodifikace, hyperkorektnost, základní škola
|
| |
|
Tvaroslovná kompetence žáků 1. stupně základní školy
Juričičová, Iveta ; Sojka, Pavel (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Závěrečná práce zpracovává téma spisovné češtiny na 1. stupni základních škol. Teoretická práce se zabývá útvary českého národního jazyka, spisovnou češtinou a jejím vývojem, aktuálními jevy v současné češtině, obecnou češtinou, českými nářečími a sociolekty. Dále stručně popisuje vývoj výuky spisovného českého jazyka na školách a další možnosti učitelů. Také rozebírá z morfologického hlediska jednotlivé tvaroslovné změny následně zkoumané v praktické části. Empirická část je kvantitativní analýzou a komparací schopností žáků 1. stupně vybraných škol ve Středočeském kraji identifikovat nespisovný tvar a nahradit ho správným tvarem spisovným. Práce částečně ověřuje zvolené hypotézy a výsledky primárně porovnává s výsledky podobného výzkumu prováděném na 2. stupni základních škol.
|
| |
| |
| |
| |