Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 426 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kult Velké Bohyně z kulturologického pohledu
Titěrová, Kristýna ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Opletalová, Lenka (oponent)
Ve své práci popisuji vývoj a symboliku kultu Velké Bohyně, který provází lidstvo již od jeho počátku, od pravěku v podobě Venuší, ale i abstraktních zobrazení, přes bohyně starověkých panteonů až po Marii, Matku Boží. Zdůrazňuji zde nepochybnou kontinuitu tohoto vývoje, který je zřejmý např. ze synkretických náboženství helénistické doby, křesťanství nevyjímaje. Kult Bohyně v sobě odráží hlubokou symboliku narození, života, smrti a znovuobnovení, se kterou je víra v BohyniŽenu -Pannu- Matku od počátku spjata. Ve své práci neopomínám ani aspekt (hlubinně) psychologický, tedy bohyně jako projekce archetypu matky a animy, ale ani sociologický, konkrétně jaký vliv měla víra na postavení ženy ve společnosti.
Sociokulturní význam neprofesionálních uměleckých aktivit se zřetelem na divadlo
Bezoušková, Simona ; Matějů, Martin (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Neprofesionální umělecké aktivity a divadlo obzvlášť jsou fenoménem, který jinde na světě nemá takové zastoupení a historický význam jako právě v Čechách. Navazují totiž na velmi silné tradice, mají nezpochybnitelný sociokulturní význam a dostává se jim veřejné obliby. Příčin je hned několik. Umožňují trávit volný čas kulturním způsobem, dávají prostor uměleckým a kreativním tendencím člověka a možnost vyjádřit se k současným problémům společnosti a jedince uměleckými prostředky. Neprofesionální umělecké aktivity včetně divadla tedy reflektují současného člověka, společnost, kulturu, které svou existencí zároveň ovlivňují. Stejně tak jako člověk, společnost a kultura ovlivňují umělecké aktivity. A stejně tak jako neprofesionální umění ovlivňuje a rozvíjí osobnost především v rovině životního stylu, socializace, tvořivosti a vztahu k umění jako celku. Záměrem diplomové práce je nahlédnutí neprofesionálních uměleckých aktivit se zřetelem na divadlo z hlediska kulturologického, sociologického, částečně i uměleckého a zdůvodnění, proč má smysl neprofesionální umělecké aktivity i nadále podporovat, kultivovat, ale i reflektovat, strukturálně se jimi zabývat a studovat je.
Původ a současnost oslav slunovratu v českém kulturním kontextu. Vznik, vývoj a modifikace kulturních zvyklostí a tradic spojených s dnešními oslavami Vánoc
Budinská, Jana ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Práce se zabývá především dnešní podobou oslav zimního slunovratu zejména v českém prostředí, vnímaných v evropském kulturním kontextu, s ohledem na vývoj podob slavností v období slunovratu od starého Říma, v němž vznikla část ideové základny a kulturní kontinuity našich Vánoc, přes oslavy slunovratu u kultur, které sídlily na našem území (keltské, germánské a slovanské kmeny) po nastolení a vývoj V ánoc jako křesťanského svátku. Ilustruje dnešní podobu a přetrvávající tradice V ánoc, se snahou o vysledování původu většiny z nich, ale především zhodnocení dnešního stavu oslav Vánoc, psychologické a kulturní rozpory ve vnímání těchto svátků, snahu o zdůvodnění těchto nesrovnalostí a popis vlivu moderní informační společnosti na původní tradice.
Secesní sakrální architektura v Čechách
Pešlová, Jana ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bibliografická citace Secesní sakrální architektura v Čechách [rukopis]: diplomová práce / Jana Pešlová; vedoucí práce: PhDr. Milan Pech, Ph.D. Praha, 2013. 237 s. Anotace Secesní sakrální architektura v Čechách Diplomová práce se zabývá secesní sakrální architekturou v Čechách. Představuje kulturní a umělecké dění mezi léty 1890 - 1920, které zahrnuje architekturu pozdního historismu, secese a moderny. V první části se práce zabývá inspiračními vlivy, které působily na vývoj secesní sakrální architektury v Čechách, její stavitele a architekty. Předkládá také vybrané architektonické prvky, které jsou pro zdejší secesní sakrální architekturu charakteristické. Druhá část práce představuje konkrétní sakrální realizace v jednotlivých regionech Čech a následně v chronologicky uspořádaném katalogu. Klíčová slova Secese, sakrální architektura, katolická církev, evangelická církev, Čechy, 19. a 20. století, 1890-1920
Street art - subkultura post graffiti
Kern, David ; Matějů, Martin (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Záměrem předložené práce je představit zcela současné umělecké hnutí, které se nazývá street art, post graffiti či urban art. Součástí tohoto záměru je, kromě odlišení od hnutí graffiti a představení nejvýznamějších tvůrců a technik, pokus o aplikaci subkulturních teorií a teorie sociálního pole Pierra Bourdieu. Základními zdroji pro předloženou práci jsou publikace Street Logos a Stencil Graffiti od Tristana Manca, Street Art od Julie Reineckeové, Art of the Rebellion od Christiana Hundertmarka, sborník The Subcultures Reader, který sestavila Sarah Thorntonová společně s Kenem Gelderem, články publikované v časopisech a denním tisku a také rozhovory s tvůrci a jejich diskuze publikované na internetu. Autorovi se podařilo také přímo kontaktovat dva tvůrce prostřednictvím elektronické komunikace. Metodou práce je vzhledem k povaze tématu převážně deskripce a uspořádání zdrojových materiálů, profilů hlavních představitelů a jednotlivých technik. V teoretické části se práce pokouší aplikovat na předmět zájmu několik převážně sociologických teorií ve snaze pečlivěji popsat dynamiku procesů v dané subkultuře. Práce nejprve definuje pojem street art. Následuje stručné představení hnutí graffiti, na které street art úzce navazuje. Ze seznámení se samotným hnutím street artu vyplyne jeho teoretické i praktické...
Zrození křesťanství: historický Ježíš, Štěpán a Pavel a jejich vliv na rané křesťanství
Habermann, Tomáš ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Predklidami pnice se zabyva vyvojem raneho kfest'anstvi pfiblizne v letech 30-60 n.!. Zameruje se na priblizeni vzniku a vyvoje kfest'anske viry jakozto dusledku zivotnich pfibehu a Cinnosti konkretnich osob. Proto je prave analyza pfinosu techto osobnosti - JeiiSe z N azareta a okruhu j eho pfivriencu, Stepana, J akuba a PavIa - pro tuto praci klicova.
Kuks a barokní kultura v Čechách
Novobílský, Marek ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
V této práci se pokusíme nastínit a objasnit souvislosti kukského panství a jeho zakladatele, velikána českého barokního období, a to hned z několika důvodů. O pestré škále nejrůznějších okruhů umění, jež tryskala z mimořádné aktivity Františka Antonína hraběte Sporcka (1662-1738), bylo napsáno nespočet článků, statí, drobných i rozsáhlých knih a vydány řady průvodců či obrazových publikací, v nichž osoba a topos jeho panství hraje v rámci tvorby vrcholného baroka podle charakteru někde jen dílčí, jindy zase dominantní roli. Lze se domnívat, že ač přes všechnu svojí bohatost a různorodost literatury, týkající se tohoto tématu, jsou některé zdroje zastaralé a nebo je jejich řešení značně nesoustavné, zaměřující se až někdy přímočaře pouze na jedno odvětví už tak bohaté Sporckovy činnosti. Nelze říci, že by česká historiografie věnovala postavě Sporcka a jeho okolí málo zájmu, ale důkladného monografického zpracování se mu dostalo poměrně pozdě a to z iniciativy rakouského historika Heinricha Benedictai, který zpracoval rozsáhlý vídeňský materiál a využil Sporckovy korespondence v knihách konceptů, uložených v Praze. Na českém poli se o osvětlení sporckovské problematiky pokusil například Jaroslav Vlčekii ve studii o Sporckovi jako jansenistovi, snad nejvíce si obtíže uvědomil Fabián Slabýiii nebo Pavel...
Architektonický a urbanistický vývoj Litomyšle ve 20. století
Kastnerová, Zuzana ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na vývoj architektury města Litomyšle v průběhu 20. století. Popis stavebního rozmachu města je zasazen do kontextu vývoje Litomyšle včetně historického pozadí a sociálně-politické a zhodnocení hospodářské situace. Důraz je kladen především na druhou polovinu 20. století, respektive na rozvoj města v období 90. let včetně rozsáhlého programu revitalizace, který pokračuje doteď. Cílem diplomové práce je zhodnotit vývoj architektury v Litomyšli minulého století s ohledem na vnější faktory, které jej ovlivňovaly. Dalším cílem práce je rovněž pokus o analýzu obecně velmi ceněného souladu současné kvalitní architektury, veřejného prostoru a historických, památkových hodnot Litomyšle. Klíčové pojmy: Litomyšl, architektura, urbanismus, revitalizace
Moderní indické umění - nástin vývoje
Vítů, Barbora ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
V této bakalářské práci se snažím podat chronologický nástin vývoje moderního indického vizuálního umění v čase, od jeho počátků až po současnost. Determinantem pro klíčový atribut "moderní", je pak výhradně indický kulturněhistorický kontext ve svých specifikách. Klíčovými tématy které se budou tímto vývojem proplétat, jsou zejména různé formy moderního indického umění a kulturní tradice, eklekticismus a univerzálnost vizuálního jazyka, otázka autenticity, emancipace a homogenizační vliv kulturní globalizace. Práce je strukturována tak, že každá kapitola je uvedena nástinem obecnějších podmínek či popisem kontextu, na nějž je ta která výtvarná škola či individuální umělecký přístup reakcí. Do jednotlivých kapitol začleňuji i zmínky o vzniku některých významných institucí, jakými jsou umělecké školy a akademie, Národní galerie, Expo, Triennále atp. V jednotlivých kapitolách pak představuji několik vybraných umělců, jejichž dílo a leckdy i osobní příběh, myslím napomáhá k pochopení problematiky moderního indického umění v jeho úplnosti. Práce je doplněna o několik příloh - obrazová příloha s ukázkami děl, přehled odborné terminologie v pův. jazycích, především v hindštině, jmenný rejstřík vlastních jmén a lokálních označení, vysvětlivky k obsaženým termínům z výtvarného umění a bibliografie.
Národní památník na Vítkově v kulturním kontextu. Problematika uměleckého ztvárnění a interpretace hodnot a idejí
Hessová, Jana ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Národní památník na Vítkově je jedním z nejvýraznějších příkladů souboje ideji a hmoty, boj abstraktního významu a formy jeho vzjádření. "Historické znemožnění" Památníku díky výraznému místu v komunistické propagandě je tak silné, že se stal pro většinu lidí téměř neviditelným ve smyslu vytěsnění nepříjemných vzpomínek .. Po obnově demokracie v Československu trvalo přes deset let, než se oficiální instituce začali vážně zajímat o kvalitní rekonstrukci nejen hmoty Památníku, ale jeho funkce. Jsme jiný národ než ti, kdo budovali Památník Osvobození. Snaha přilákat návštěvníky na Vítkov tím, že se na střeše postaví restaurace s vyhlídkou má v tomto případě velkou výpovědní hodnotu - jeho původní ideová náplň nemá ve společnosti dostatečně velkou skupinu adresátů. Současnou mladou generaci neoslovuje ani husitství, ani historie legií. Památník vnímají bezprostředně, tak jak na ně působí svou monumentalitou a strohostí. Aby plnil funkci pouze jako památník a mauzoleum se zdá být pro ně málo. Proto jsou nakloněni myšlenkám na pořádání výstav koncertů a projekcí, aniž by jim to připadalo nevhodné s ohledem na funkci památníku jako mausolea. Bude velice záležet na kvalitě programu Národního památníku, zda se skutečně Národnímu muzeu podaří nejen "oživit" Památník, ale dát mu i relevantní, důstojné místo v naší...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 426 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Czumalo, V.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.