Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 102 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Křestní jména na Klatovsku v 18. století
Holá, Petra ; Nedvědová, Blanka (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Práce se na základě matrik zabývá frekvencí křestních jmen na Klatovsku v 18. století a dále motivací výběru křestního jména v dané době a v konkrétních lokalitách. V první části práce je vymezena terminologie, stručně představen vývoj křestních jmen v Čechách na základě dostupné literatury a shrnut dosavadní stav bádání. Těžištěm práce jsou výsledky analýzy křestních jmen ze tří desetiletí, které by měly co nejlépe reprezentovat celé 18. století - byly proto zvoleny úseky počátku, poloviny a závěru století. Prezentována jsou křestní jména z většího města, městečka i tří malých vesnic, což umožňuje následné srovnání těchto tří prostředí, porovnány jsou též výsledky z jednotlivých desetiletí. Kromě představení užívaného repertoáru jmen seznamuje práce též s tím, jak bylo voleno jméno dítěte - konkrétně se věnuje motivaci pojmenování po kmotrech, po rodičích a po světcích, jejichž svátek se připomíná ve dnech kolem narození (křtu) dítěte. Různé motivace jmen jsou detailně rozebrány též v souvislosti s jednotlivými křestními jmény. Podrobněji jsou zmíněny také výsledky tří podobně zaměřených studií a využity k porovnání s diplomovou prací. Celkově práce nabízí určité dílčí doplnění poznatků o vývoji křestních jmen výsledky potvrzují některé obecné závěry a upozorňují na určitá specifika konkrétních lokalit....
Využití ICT ve výuce českého jazyka
Bušová, Lucie ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Kamiš, Karel (oponent) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Cílem disertační práce je popsat potřebné podmínky a možnosti začlenění informačních a komunikačních technologií (ICT) do vyučování vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Moderní informační a komunikační technologie jsou každodenní součástí života žáků i učitelů, ale především učitelé mají největší podíl na implementaci ICT do výchovně- vzdělávacího procesu, proto se práce zaměřuje na problematiku implementace ICT z pozice učitele. Teoretická část disertace seznamuje s novými trendy a koncepcemi, které jsou v souvislosti se zapojování ICT do primárního vzdělávání ve světě diskutovány, popisuje revizi Bloomovy taxonomie výukových cílů, jež by mohla být jako Bloomova digitální taxonomie využívána při stanovování výukových cílů v informační společnosti 21. století. Na základě známých typologií implementace ICT do vyučování přináší disertace typologii vlastní, primárně orientovanou na vzdělávací obor český jazyk a literatura, a shrnuje pozitiva a případná negativa implementace ICT do vzdělávání. Praktická část představuje dvě výzkumné oblasti: akční průzkum a dotazníkové šetření Počítače ve výuce českého jazyka. Akční průzkum analyzuje dlouhodobé pozorování vlastní výuky českého jazyka a literatury zahrnující návštěvy počítačové učebny v průběhu jednoho školního roku. Na podkladě závěrů...
Jazyk nacionálně-socialistické propagandy v lužickosrbském tisku 30. let
Tomčík, Stanislav ; Giger, Markus (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent) ; Schulz, Jana (oponent)
Práce se zabývá vlivem nacionálně socialistické ideologie na jazyk v lužickosrbském tisku 30. let 20. století. Na převážně hornolužickosrbském materiálu se představuje lexémy, jež byly spojeny s terminologií nacionálně socialistického režimu. Zatímco některé lexémy v jazyce přetrvaly a nezměnily svou podobu, jiné jsou zcela zapomenuty. Dále jsou jsou představeny některé ideologémy nacionálně socialistické propagandy a jejich adaptace v lužickosrbském prostředí. Především oblasti, které se týkají identity, jsou pro lužickosrbský kontext jedinečné, neboť posouvají významy obsažené v oficiálním pojetí ideologie. Jako specifická oblast, kam pronikl jazyk ovlivněný nacionálně socialistickou ideologií, je představena umělecká literatura, která byla zveřejňována na stránkách lužickosrbského tisku. Klíčová slova: lužickosrbský tisk, hornolužická srbština, totalitní jazyk, propaganda, identita, ideologie
Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách
Kábelová, Tereza ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách se zabývá návrhem lekcí pro výuku českého jazyka na základě inspirace anglickými učebnicemi. Vychází z teoretických poznatků týkajících se aktuálních trendů v didaktice českého jazyka (konstruktivismus a jeho třífázový model E-U-R včetně práce s žákovskými prekoncepty, rozvoj vědomého užívání jazykového systému, redukce obsahu či obsahově zaměřený přístup). Základní východisko představují komunikační cíle výuky jazyka a integrace jazykového učiva a složky komunikačně-slohové, respektive literární. Praktickou část práce tvoří návrhy lekcí českého jazyka na základě inspirace v anglických učebnicích, jejím podkladem je obsahová analýza tří témat (frazémy a idiomy, slovesný rod, prostředky textové návaznosti) v učebnicích českého a anglického jazyka pro střední školy. Součástí je rovněž doplňující dotazníkové šetření, které se zabývá vnímáním učebnic českého jazyka žáky středních škol (stranou jsou ponechána gymnázia). Navržené lekce vedle obsahové analýzy reflektují jednak výsledky dotazníkového bádání, jednak teoretické poznatky týkající se aktuálního směřování v didaktice jazyka. Jsou tvořeny na základě konstruktivistických východisek, reflektují komunikační přesah učiva a integrují...
Konstruktivismus ve vyučování českého jazyka na střední škole
Štěpáník, Stanislav ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce)
Práce zkoumá možnosti a limity implementace konstruktivistických prvků do vyučování českého jazyka. Zatímco v didaktice matematiky a přírodovědných předmětů je perspektiva konstruktivismu dynamicky rozvíjena, v lingvodidaktice je doposud oblastí neprobádanou. Na vybrané části syntaktického učiva (vztahy v souřadném souvětí) byla v reálném terénu dvou tříd střední školy experimentálně ověřována efektivita vymodelovaného konstruktivistického vyučovacího postupu v kontrastu s postupem tradičním, v našich školách obvyklým. Jelikož konstruktivistické vyučování navazuje na předchozí znalosti žáků, byly před realizací samotného experimentu na jednom vybraném subjektu zkoumány žákovské představy ve vytipované partii učiva; ty byly následně zohledněny při designování postupů v experimentální třídě. Je nezbytně nutné, aby ve vyučování českého jazyka byly využívány jazykové prekoncepty žáků, jejich přirozená jazyková kompetence a aby vyučování mělo na jazykové jevy sémanticko-funkční, resp. komunikační pohled. Výsledky výzkumu naznačují, že konstruktivistické prvky lze ve vyučování češtiny s úspěchem využít a jejich efektivita může být v některých ohledech vyšší, než je tomu u postupů tradičních. Problematika v této práci pouze nastíněná si v každém případě zasluhuje další extenzivní zkoumání. Powered by TCPDF...
Historický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postižením
Eliášková, Klára ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Čechová, Marie (oponent) ; Vojtko, Tibor (oponent)
Historický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postižením Klára Eliášková Katedra českého jazyka Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstrakt Disertační práce se zaměřuje na jazykové vzdělávání žáků se zrakovým postižením (dále jen ZP) na 2. a 3. stupni škol. Zkoumá historické formování didaktiky českého jazyka žáků se ZP v dobových kulturních a společenských souvislostech v období od roku 1807 do roku 1989 se zvláštním zřetelem k období od roku 1945 až po současnost. Historický výzkum se soustřeďuje na specifické aspekty jazykového vyučování dětí se ZP, pro nějž je charakteristická skutečnost, že je realizováno bez možnosti vizuálních podnětů. Pro výzkum kombinujeme badatelské metodologické přístupy obvyklé pro lingvodidaktické (obsahová analýza primárních pramenů, řízené rozhovory s pamětníky jako doplňková metoda) a speciálně pedagogické obory (historicko-srovnávací metoda) s cílem propojit obě roviny v konzistentní pohled na zkoumanou problematiku. Zpracování historického vývoje didaktiky mateřského jazyka u žáků se ZP v odborné literatuře zcela chybí. Identifikace silných míst (koncepce osnov předmětu, vývoj vzdělávacích cílů, kvalifikace učitele českého jazyka, speciální učebnice českého jazyka apod.) v minulosti může podpořit teoretická východiska pro rozvoj soudobé inkluzivní didaktiky...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 102 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 SMEJKALOVÁ, Michaela
2 SMEJKALOVÁ, Monika
2 Smejkalová, Marcela
2 Smejkalová, Marie
10 Smejkalová, Markéta
5 Smejkalová, Martina
2 ŠMEJKALOVÁ, Magdaléna
2 ŠMEJKALOVÁ, Marcela
1 ŠMEJKALOVÁ, Michala
1 Šmejkalová, M.
2 Šmejkalová, Magdaléna
2 Šmejkalová, Marie
10 Šmejkalová, Markéta
5 Šmejkalová, Michaela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.