National Repository of Grey Literature 37 records found  beginprevious28 - 37  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Problems of consonant gradation in Finnish as a second language
Kahounová, Petra ; Fárová, Lenka (advisor) ; Lindroosová, Hilkka (referee)
Author's name: Petra Kahounová School: Charles University, Prague, Faculty of Arts Institute of Linguistics and Finno-Ugric Studies Náměstí Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1 Program: Finnish language Title: Problems of consonant gradation in Finnish as a second language Consultant: Mgr. Lenka Fárová, Ph.D. Number of pages: 65 + 11 pages of attachments Number of attachments: 5 Year: 2012 Keywords: gradation of consonants in Finnish, corpus, analysis of mistakes, direct gradation, reverse gradation, student's language The aim of this thesis is to explore and describe mistakes made in the consonant gradation in interlanguage by students of Finnish language. Finnish has a complicated system of inflection in comparison with indoeuropean languages, so it is necessary to know the rules to create the right form of the word. The mistakes were found in czech and polish students' texts and I tried to identify in which types of gradation they are most frequent. Particular mistakes were sorted into groups according to types of consonant clusters. I compared what mistakes czech and polish students make, which mistakes are the most frequent and if there are some any similarities between these two nations. I focused on explanation of wrong word forms.
Contrastive analysis of Czech and Finnish tenses in paralel corpus
Noronkoski, Sanni ; Čermák, František (advisor) ; Fárová, Lenka (referee)
Cílem této práce je srovnávat metodami korpusové lingvistiky systémy slovesných časů v češtině a ve finštině, zejména z hlediska překladu. Tato otázka mě zajímá především z pohledu překladatele, tedy praktického, ale abychom mohli vytvářet nějaké obecné zákonitosti této problematiky, budeme samozřejmě muset vycházet z teorie. Proto je třeba udělat obecný srovnávací obraz vzájemného vztahu slovesných systémů těchto dvou jazyků. Ten pak bude porovnán s výsledky získanými pomocí korpusu. V analytické části této práce se zaměříme na 20 vybraných českých sloves, jejich výskyty v česko-finském paralelním korpusu (projekt InterCorp), jejich finské ekvivalenty, jazykové okolnosti a kontexty těchto sloves. Předmětem zkoumání jsou hlavní tendence v překládání slovesných časů z jednoho jazyka do druhého, zejména v případech, kdy se slovesné časy používané v těchto jazycích ve značné míře liší. Tyto rozdíly se pokusím představit a vysvětlit na základě gramatiky. Zajímavá je také otázka, do jaké míry je na základě paralelního korpusu možno vytvářet obecné zákonitosti.
Inessive and adessive in the metonymical expressions of state of action on the boundary of spatiality and state
Jenerálová, Klára ; Lindroosová, Hilkka (advisor) ; Fárová, Lenka (referee)
In this work I analysed the semantic motivation of the Finnish local cases inessive and adessive in the metonymical expressions of state of action. I tried to analyse which metonymical expressions of state of action occur in inessive and which ones in adessive or in both cases and why. I defined the metonymical expressions of state of action as expressions in inessive or adessive expressed in the construction [theme + the verb olla/käydä + the expression in inessive/adessive], in which they obtain the meaning of state of action. This work provides a picture of the metonymical expressions of state of action in inessive/adessive in a corpus of 100 590 023 tokens selected from Kielipankki's corpus of the Finnish language. For analysing the metonymical expressions of state of action in inessive/adessive I used the analysis of state denoting local case expressions by T. Onikki-Rantajääskö (2001) and the analysis of spacial meanings of inessive and adessive by P. Leino (1989, 1993, 2002), which are both based on R. W. Langacker's cognitive grammar (1987, 1991, 2002) and on the cognitive linguistic approach in general. I chose this topic because the local case endings are polysemic, they express many meanings and the semantic contrasts expressed by them in the spacial field and in the metonymical expressions of...
Contrastive study of time nouns in Finnish and Czech
Souček, Milan ; Fárová, Lenka (referee) ; Lindroosová, Hilkka (advisor)
Lingvistika počátku 21. století má nové a rychle se rozvíjející možnosti a výzkumné nástroje, které jí dávají dříve nedosažitelné a téměř nepředstavitelné možnosti. Při zkoumání a popisu jazyka a následné přípravě jazykových příruček, učebnic a slovníků může využívat moderní technologie a jejich prostřednictvím zkoumat jazyk nejen jako systém dorozumívání, ale také jako výsledek komunikace, a na základě těchto zkoumání realizovaných jazykových projevů vytvářet teorie podložené konkrétními a přirozenými příklady. Již téměř samozřejmostí se stává, že moderní slovníky jsou připravovány na základě zkoumání obsáhlých jazykových materiálů nashromážděných v jazykových korpusech a zpracovávaných korpusovými programy, které umožňují zkoumání pestré škály jazykových jevů. Také při přípravě jazykových učebnic se jazykové korpusy využívají stále častěji a jazykové učebnice tak podávají studentům adekvátní a relevantní informace o jazyce, stále více nezávislé na subjektivním výběru jejich tvůrců. Velké moderní slovníky a jazykové učebnice založené na korpusových zkoumáních vznikaly nejprve především v anglofonním prostředí (např. Collins Cobuild), v posledním desetiletí se ale korpusová lingvistika rozvíjí velkou rychlostí i v dalších zemích. Například Český národní korpus založený v roce 1994 může svým rozsahem a...
Verbs with negative semantic preference
Vítovec, Přemysl ; Fárová, Lenka (referee) ; Lindroosová, Hilkka (advisor)
Slovesa upřednostňující záporný kontext, jak jsou představena v gramatikách finského jazyka, vykazují značnou rozmanitost po stránce sémantické i syntaktické. Jako předmět předložené práce byla z těchto sloves vybrána pouze ta slovesa, do jejichž sémantickopragmatické struktury patří příznak modálního zabarvení. Z provedené analýzy vyplývá, že záporná sémantická preference těchto sloves není vůbec jednoznačná: uvažovaná kategorie sloves zahrnuje (i) slovesa vyskytující se výhradně v záporném kontextu, (ii) slovesa vyskytující se převážně v záporném kontextu, (iii) slovesa vyskytující se poměrně často v záporném kontextu, (iv) slovesa, jejichž vazba na záporný kontext je sporná. Modální cL" , zabarvení však nacházíme u všech probraných sloves v:/~rovnatelné míře. Problematiku sloves vyhledávajících záporný kontext, která vykazují modální zabarvení, tímto můžeme převést na problematiku modálně zabarvených sloves, jež vyhledávají záporný kontext.
Finnish Epistemic Modals in Contrastive Perspective
Janoušková, Kateřina ; Fárová, Lenka (advisor) ; Čermáková, Anna (referee)
This corpus based diploma thesis takes stock of Finnish epistemic modal verbs voida, saattaa, taitaa and mahtaa and surveys their translational counterparts as they can be found in the parallel corpus InterCorp. The aim of the thesis is to find out what tendencies there can be found in the translation of the modals in question. In the theoretical part, there is, firstly, a description of both modality and modal verbs in Finnish and Czech, secondly, of the differences between the approaches to modality in both languages and, thirdly, of the features of translated language. In the analytical part, the translations are sorted out into categories based on the particular modal specifiers. The description of the different modal specifier categories follows.
Ancient Greek literature in Finland
Peterová, Veronika ; Fárová, Lenka (advisor) ; Velkoborsky, Jan Petr (referee)
The thesis entitled Ancient Greek Literature in Finland concentrates on translations of Ancient Greek literature in Finland from the eldest times till present. The thesis monitors teaching of ancient Greek at Finnish secondary schools and universities from the beginnings till 1918 and handles the position of the most important translators of Ancient Greek literature on generally conceived Finnish cultural, literary and political field.
Finnish surnames ending in -heimo, origin and distribution
Burdová, Kateřina ; Fárová, Lenka (referee) ; Lindroosová, Hilkka (advisor)
Záměrem této práce je představit finskojazyčná příjmení končící na -heimo. Heimo znamená česky kmen, skupinu lidí stejného původu, -heimo příjmení tak mají v sobě jistý symbol národní hrdosti, vyjadřují vztah ke skupině a silnou identitu. Jejich vznik a popularita jsou úzce spojeny s důležitými vlasteneckými projevy ve Finsku, jakými bylo například národní obrození či sté výročí vydání národního eposu Kalevala. Jejich význam a možný motiv výběru zkoumám v hlavní analýze (kapitola 3.2), v níž porovnávám jednotlivé páry starých a nových příjmení. Konkrétními motivy změny jména se však v této práci zabývat nebudu.
Legal aspects in fulfilling of Framework educational programme for pre-school education
FAROVÁ, Lenka
Framework educational programme for pre-school education has binding force for all pedagogical workers in all types of pre-school institutions. Even all legal regulations has also binding force for these workers, and they are obliged to adide them. The framework programmes are made by people with pedagogical experience, whereas laws are made and approved by lawmakers. Both them and school authorities to whom some considerable competences were given, are people from different branches and most of them, unfortunately, do not have any school experience. The theoretical part of my bachelor's thesis deals with a general theory of law, some laws related to the pre-school education and a system of educational programmes. In the practical ( research ) part, I have mapped some contradictions between legal regulations and a current school life. This bachelor's thesis includes my own suggestion how to deal with and solve some concrete contradictions between legislation and the framework educational programme for pre-school education.

National Repository of Grey Literature : 37 records found   beginprevious28 - 37  jump to record:
See also: similar author names
3 Fárová, Lenka
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.