|
Analýza dynamického chování zátěže z měření statorových proudů asynchronního motoru
Pavláček, Jan ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu dynamického chování zátěže z měření statorových proudů asynchronního motoru. Práce je seřazena od základních poruch motoru, rovnic, matematické modely, druhy zpracování signálů, simulaci a měření. Praktická část se zabývá návrhem modelu motoru v prostředí Matlab Simulink, jeho odsimulování a dále měření čerpadla BETA 12 YC na pracovišti odboru fluidního inženýrství Victora Kaplana. Pomocí vhodných typů zpracování signálů jsou výsledky vyhodnoceny. Cílem této práce je analýza dynamických změn zátěže.
|
|
Systémy ochran a vzdáleného řízení vn rozvodny s použitím ochran s komunikací Profibus a IEC61850
Tesařík, Jan ; Fazekaš, Tibor (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato Diplomová práce se zabývá systémy ochran a vzdáleného řízení VN rozvodny s použitím ochran s komunikací PROFIBUS a IEC61850. První část této práce reprezentuje teoretický úvod do problematiky. V první podkapitole se čtenář seznámí s komunikačním standardem IEC61850, dále typickou architekturou rozvodny postavené na tomto standardu. Poté je představen datový model a komunikační síť IEC61850. Druhá podkapitola je věnovaná komunikaci PROFIBUS. Zde je nejprve popis tohoto systému pomocí OSI modelu a následně je rozebrána přenosová technologie RS485 společně s komunikačními protokoly PROFIBUS-DP. Poslední část teoretického úvodu je věnována komunikačnímu protokolu MODBUS. V této podkapitole se čtenář seznámí s tímto komunikačním protokolem, získá základní pohled na jeho komunikační vrstvy, a je uveden do problematiky mapování dat v MODBUS. Druhá část se zabývá použitými ochrannými terminály od firem Siemens a ABB a převodníku od firmy HMS. Jednotlivé podkapitoly představují postupně tato zařízení. V první podkapitole je popis ochrany REM620 od firmy ABB, představení základů konfigurace a postup práce na bázi standardu IEC61850. Prostřední podkapitola je věnována HMS Anybus komunikátoru pro PROFIBUS. Po úvodu ve formě představení jsou rozebrány základní funkce tohoto zařízení, model výměny dat a popis jednotlivých komunikačních protokolů, se kterými tento převodník pracuje. V poslední podkapitole je popsán ochranný terminál od firmy Siemens SIPROTEC 7SJ64 s důrazem na jeho komunikační rozhraní. Třetí částí této diplomové práce začíná praktická část, která rozebírá dva typy systému zapojení ochranných terminálů a použité komunikační protokoly. První systém je připojení ochrany REM620 do sítě PROFIBUS pomocí převodníku od firmy HMS. Čtenář zde nalezne postup konfigurace těchto zařízení v software PCM600 a Anybus Configuration Manager a engineering testování komunikačních protokolů MODBUS v software ModScan, který je dále pomocí Anybus převodníku konvertován na protokol PROFIBUS. Pro konfiguraci sítě PROFIBUS byl použit software PROFIBUS Master Simulator. V rámci testování se pracovalo se signály na vyčítání pozic vypínače a hodnoty měření z ochrany REM620 a zpět byl poslán příkaz na reset alarmu od ochranných funkcí. Druhý systém představuje zapojení ochrany SIPROTEC 7SJ64 do ethernet switche a engineering této ochrany pro vertikální komunikaci IEC61850. V rámci testování byly nakonfigurovány dva signály, které byly ovládány pomocí tlačítek na čelním panelu ochrany a následně vyčítány pomocí software ITT600 SA Explorer. Na konec je srovnán engineering obou postupů a doporučení pro další práci s těmito zařízeními. Poslední část se zabývá práci s nástrojem LabVIEW. V rámci tohoto nástroje byla vytvořena softwarová emulace ochrany. Program nabízí uživateli zadání vstupních efektivních hodnot napětí a proudu, dále fázový posun pro jednotlivé fáze proudu a nakonec nastavení prahových hodnot ochranných funkcí. Měřené signály jsou zobrazeny graficky. Z ochranných funkcí má uživatel na výběr nadproudovou ochranu, ochranu proti přepětí a nadpětí, frekvenční ochranu a nakonec zpětnou wattovou ochranu fází proudu.
|
|
Simulace pohonu hybridního automobilu
Byrtus, Jiří ; Vetiška, Vojtěch (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analýzou částí elektrického pohonu hybridního automobilu, jmenovitě synchronním motorem s buzením permanentními magnety uvnitř rotoru a měničem s řízením. V první části práce je uveden teoretický popis. Dále jsou představeny vytvořené modely motoru a měniče, na kterých jsou provedeny zadané simulace. Výsledky jsou porovnány s hodnotami měřenými na reálných částech z dostupných zdrojů.
|
| |
|
Návrh a optimalizace třífázového synchronního alternátoru s hladkým rotorem
Šulák, Ondrej ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce)
Moja práca Vás oboznámi nielen s problematikou magnetického pola, ale taktiež s konštrukčnými komplikáciami ako sú napríklad: návrh vinutia, analýza coggingu, pripojenie stroja a záťaže do tvrdej a samostatnej siete a ich riešenia pri návrhu elektrického stroja. V úvodnej kapitole sa snažíme podať čo najvýstižnejšie teóriu magnetických polí, pretože porozumieť týmto fyzikálnym dejom je pri návrhu stroja našou alfou a omegou. Znázorníme výsledky z programu RMxprt a Maxwell, kde sme simulovali daný synchrónny stroj s pripojením nominálnej záťaže. Výsledky z programu sme overili a porovnali s výpočtami.
|
|
Dynamický model a odbuzení bezkartáčového synchronního generátoru
Chrobák, Petr ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu matematického modelu synchronního stroje. Na základě analýzy je v práci sestaven matematický model hlavního a budicího synchronního generátoru v bezkartáčovém systému buzení. Matematické modely obou strojů jsou vytvořeny na základě soustav diferenciálních rovnic a jejich platnost je ověřena v programovém prostředí Matlab-Simulink. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část práce je zaměřena na odvození diferenciálních rovnic pro popis chování elektrických veličin stroje. Ve druhé části práce jsou sestaveny a simulovány matematické modely synchronních strojů v prostředí Matlab-Simulink, které jsou následně ověřeny analytickými výpočty vybraných ustálených a dynamických stavů. Poslední část práce je věnována návrhu a simulaci konceptu pro dosažení rychlého odbuzení budicího vinutí hlavního stroje v soustavě s bezkartáčovým systémem buzení.
|
|
Simulace provozních stavů synchronního generátoru v ostrovním provozu
Kořistka, Petr ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá vytvořením modelu synchronního generátoru v programech Simplorer a Maxwell a jeho činností v ostrovní síti. V práci jsou popsány Maxwellovy rovnice pro řešení elektromagnetického pole, teorie synchronního stroje dále jsou pak v krátkosti popsány použité simulační programy. V další části práce je popsaná tvorba geometrického modelu generátoru a jeho následná elektromagnetická analýza v prostředí programu Maxwell. Pro simulaci chodu generátoru v ostrovní síti byly vybrány 2 případy. První případ simuluje chod generátoru při skokové změně odporu R-L zátěže, druhy simuluje automatickou regulaci napětí při skokové změně odporu R-L zátěže. Simulace probíhaly v programu Simplorer a v propojení simulačních programů Maxwell - Simplorer
|
|
Pohon peristaltického čerpadla pro lékařské účely
Smrž, Ondřej ; Procházka, Petr (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na návrh pohonu peristaltického čerpadlo pro lékařské účely. Jejím počátečním cílem je bližší představení peristaltických čerpadel a krokových motorů. Poté dojde k vytvoření návrhu EC motoru, jehož použití bude následně srovnáno s krokovým motorem. Návrh motoru bude proveden pomocí programu RMxprt. V neposlední řadě budou vytvořeny simulace obou typů pohonů peristaltického čerpadla za pomoci programu Simplorer. Závěrem bude představen program LabVIEW a vytvořen řídicí program pro ovládání krokového motoru.
|
|
Simulační modely elektrických pohonů vozidel
Bílý, Lukáš ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Havlíková, Marie (vedoucí práce)
Práce se zabývá vytvorením elektrického pohonu se stejnosmerným motorem. Model elektrického pohonu je složen z modelu motoru, tranzistorového pulzního menice a záteže, které jsou vzájemne spojeny a doplneny o regulaci proudu kotvy a regulaci otácek motoru. Velká pozornost byla venována urcením ztrát v záteži elektrického pohonu vozidla a vytvorení modelu záteže elektrického pohonu. V rámci práce byl overen reálný model elektrického experimentálního vozidla Car4 na základe dostupných parametru.
|
|
Analýza navigačních systémů ve vozidlech
Beran, Pavel ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o základních způsobech navigace. Podrobněji se věnuje satelitním navigacím a navigacím pomocí mobilního telefonu. V práci je vysvětlen princip příjmu signálu, určení polohy a práce s jednotlivými přístroji. Naleznete zde i informace jak převést zpracované údaje pomocí různých programů. Poslední část práce obsahuje výsledky praktického ověření přesnosti určení polohy, výšky, azimutu a rychlosti pomocí navigací.
|