| |
|
Vyučovací metody při práci s chybou ve výuce anglického jazyka
Polanová, Věra ; Dvořáková, Markéta (oponent) ; Kasíková, Hana (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá pojetím chyby ve výuce anglického jazyka. Popisuje její možné příčiny a třídění a její důležitost ve vyučovacím procesu. Představuje tradiční i méně běžné metody a přístupy k chybě, které je možné ve výuce využít. Zmiňuje faktory ovlivňující přístup k chybě zaujímaný jak učitelem, tak žákem. Praktická část této práce prezentuje metody, které je možné využít při práci s chybou v mluveném a písemném projevu. Poukazuje na prospěšnost opravy chyb samotnými studenty, buď individuálně, nebo za aktivního zapojení ostatních studentů. Zároveň popisuje použití verbální i neverbální komunikace při upozorňování studentů na vzniklou chybu, aniž by byl narušen průběh činnosti.
|
|
Mediální výchovou k mediální gramotnosti
Benešová, Pavla ; Valenta, Josef (oponent) ; Kasíková, Hana (vedoucí práce)
Bakalářská práce Mediální výchovou k mediální gramotnosti se zabývá novým tématem ve vzdělávání - mediální výchovou. První část práce se věnuje stručné historii mediální výchovy ve světě a zaváděním mediální výchovy v českém prostředí. Práce přibližuje problematiku mediální gramotnosti a představuje mediální výchovu jako jedno z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu. Z ryze didaktického hlediska je mediální výchova představena v kapitole Principiální elementy výstavby metodiky a v kapitole Metody mediální výchovy. Druhá část práce pojednává o vzdělávání pedagogů v oblasti mediální výchovy a s tím spojených projektech nestátních organizací. Tato část práce dále nabízí přehled metodických příruček, které byly publikovány pro výuku mediální výchovy v českém školství. V závěrečné kapitole jsou tři stěžejní metodické příručky porovnány.
|
|
Výchovná dramatika v zážitkové pedagogice
Trantová, Kamila ; Kasíková, Hana (oponent) ; Valenta, Josef (vedoucí práce)
Tato práce "Výchovná dramatika v zážitkové pedagogice" se na základě prostudované literatury a zkušeností autorky pokouší popsat systém zážitkové pedagogiky, její historii a základní principy. Dále se zabývá hrou v roli, jako stěžejní metodou výchovné dramatiky. Z dostupné literatury vybírá klíčové pojmy a snaží se poukázat na možné typy hraní rolí ve výchově a jejich možný přínos i rizika. Ve čtvrté kapitole je naznačeno, jak se hra v roli objevuje v zážitkové pedagogice. Autorka se pokouší i o vlastní systemizaci.
|
|
Využití internetu ve výuce anglického jazyka
Ranková Lukasová, Magdalena ; Poláčková, Věra (oponent) ; Kasíková, Hana (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá využitím internetu ve výuce obecně i ve výuce anglického jazyka. Sestává z části teoretické, kde popisuje internet jako takový, teoretická východiska pro použití internetu v edukačním procesu, potřebu zavádění informační výchovy do škol a mapuje současný stav problematiky z hlediska dostupnosti literárních pramenřu. Následuje praktická část, kde čtenář najde odkazy na webové stránky, které je vhodné použít ve výuce angličtiny, především jako druhého jazyka.
|
|
Analýza systému kariérového poradenství žákům základních škol v ČR
Švanda, Karel ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Text se zabývá zlomovým okamžikem v životě jednotlivce - volbou povolání, resp. vyššího stupně školy v rámci žákovy vzdělávací dráhy. Teoreticky rozpracovává problematiku volby střední školy v kontextu vývojové psychologie. Zmiňuje i stručný historický vývoj. Postihuje část požadavků, kladených na výkon kariérního poradenství. V předložené diplomové práci jsou popsány formy a metody pomoci žákům, resp. absolventům ZŠ a jejich rodičům. Autor mapuje a analyzuje současný stav systému kariérního poradenství prostřednictvím dotazníkového šetření, strukturovanými rozhovory s kariérními poradci, konzultacemi ve specializovaných poradenských institucích. Na základě provedeného zjištění lze konstatovat, že poradenští pracovníci, kteří využívají prostředky informačních a komunikačních technologií, poskytují flexibilní a kvalitní služby. Ti, kteří je dosud neznají, je akceptují, budou-li vhodně proškoleni a nadále podporováni.
|
|
Výuka anglického jazyka na základní škole v kontextu učebních kompetencí
Krausová, Jarmila ; Kasíková, Hana (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Kompetence k ucení je jednou z klícových kompetencí, které jsou vymezeny rámcove vzdelávacími programy, mají nadpredmetovou podobu a lze je získat jako výsledek celkového procesu vzdelávání. Rozvíjení kompetencí k ucení v rámci ucení se cizímu jazyku úzce souvisí s úrovní jazykových kompetencí ucících se jedincu a jejich citem pro jazyk. Celý proces rozvoje žákových kompetencí je spjat s komplexním pohledem na žáka, na rozvoj jeho nejenom kognitivních schopností a dovedností, ale i na rozvoj jeho osobnostních a sociálních postoju. Diplomová práce "Výuka anglického jazyka na základní škole v kontextu ucebních kompetencí" je rozdelena na tri cásti. První vychází z teoretických východisek ucební a jazykové kompetence, druhá popisuje strategie ucení se cizímu jazyku s durazem na strategie metakognitivní a psychodidaktickou aplikaci metakognice ve školním prostredí. Tretí cást prezentuje výsledky výzkumu provádeného na základní škole v hodinách anglického jazyka a zamereného na edukacní aktivity rozvíjející kompetence k ucení.
|
| |
|
Využívání informačních zdrojů ve vzdělávání
Kukrálová, Kristýna ; Kasíková, Hana (oponent) ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se věnuje práci s informačními zdroji ve vyučování. Jejím cílem je zmapovat problematiku z teoretického i empirického hlediska. V práci je zaměřena pozornost na vědomosti, dovednosti a návyky, které by měl jedinec získat v rámci vzdělávání k práci s informačními zdroji, potažmo informacemi. Také jsou zde nastíněny formy a metody výuky uplatňované při vedení k práci s informacemi. Teoretická část je zakončena analýzou začlenění práce s informacemi do současných dokumentů vzdělávací politiky. Cílem empirické části bylo zjistit, jaké informační zdroje studenti znají a užívají a zda probíhá práce s informačními zdroji během vyučování.
|
|
Kooperativní učení v cizích jazycích na příkladech výuky anglického jazyka na základní škole
Langová, Pavla ; Dvořáková, Markéta (oponent) ; Kasíková, Hana (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo analyzovat, jaký vliv má kooperativní učení využívané při výuce cizího jazyka na nárůst slovní zásoby a na zvyšování motivace k učení se cizímu jazyku. Záměry byly realizovány v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy ve školním roce 2008/2009. Za základní přístup byl zvolen akční výzkum. Nárůst slovní zásoby byl sledován pomocí didaktických testů, zvyšování motivace k učení se cizímu jazyku bylo mapováno dotazníky. K upřesnění informací byly použity neformální rozhovory a pozorování. Výsledky didaktických testů ukázaly, že u žáků zapojených do výzkumného šetření kooperativní učení pozitivně ovlivnilo nárůst slovní zásoby. Z dotazníků vyplynulo, že kooperativní učení také pomáhá zvyšovat motivaci k učení se anglickému jazyku.
|