National Repository of Grey Literature 22 records found  beginprevious21 - 22  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
The use of the DMS 48 test for the diagnosis of the mild cognitive impairment and the initiatory phase of dementia
Nikolai, Tomáš ; Loneková, Katarína (referee) ; Kulišťák, Petr (advisor)
This thesis presents a contribution towards the diagnosis of the Mild Cognitive Impairment and to the initiatory phase of dementia. We have used the DMS 48 test to analyze the differences in the area of memory capabilities damage. The research has been carried out with the sample of 50 patients with MCI, who have been diagnosed according to the actual Petersen concept. There has been a control group of 34 persons created with no exposure of the cognitive function damage. The research has proved that the achievements of the patients with MCI have been in the DMS 48 test significantly lower than the achievements of the control group. The achievements of the patients with MCI in the DMS 48 test have been also compared with the results of patients that have been tested in other chosen neuropsychological tests with the aim to confirm the ability of this test to identify hippocampal memory damage. We have chosen 2 neuropsychological memory subtests, which according to the theoretical constructs can measure the hippocampal memory damage and another two subtests, which are not able to distinguish the hipocampalnian memory damage from other types of memory damage. The results have proved that the DMS 48 has significant correlations only with the results of the subtests measured by the theoretical construct of the...
Educational careers of successful Roma students
Nikolai, Tomáš ; Poláčková, Věra (referee) ; Koťa, Jaroslav (advisor)
Diplomová práce Vzdělávací dráhy úspěšných romských studentů analyzuje stav a možnosti vyššího sekundárního a terciárního vzdělávání Romů v České republice a vybrané faktory, které ovlivňují vzdělávací dráhy romských žáků a studentů. Výzkumnou část tvoří empirická sonda mezi úspěšnými romskými studenty. Základem teoretické části je deskripce současného stavu studia romských studentů na středních a vysokých školách v České republice a analýza faktorů, které ovlivňují jejich vzdělávací dráhy. Jedná se o analýzu vlivu společnosti, vlivu vzdělávacích institucí, vlivu rodiny a vlivu osobnostních předpokladů. Základem empirické části je šest kasuistik úspěšných romských studentů, které byly vytvořeny na základě výpovědí respondentů získaných strukturovaným rozhovorem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

National Repository of Grey Literature : 22 records found   beginprevious21 - 22  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.