|
Houslařství v Brně
Novotný, Lukáš ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; PANOCHA, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá brněnskými houslaři. V první kapitole se věnuji historii brněnské hudební kultury. Ve druhé kapitole se zaměřuji na všeobecný vývoj nástrojářství u nás. Třetí kapitola pojednává o houslařích působících v Brně od poloviny sedmnáctého století. Na tuto kapitolu navazuje kapitola čtvrtá, ve které se věnuji brněnským houslařským rodům působícím v současnosti. Tato práce je obohacena o obrázkovou přílohu s hudebními nástroji brněnských houslařů.
|
|
Čeští skladatelé v exilu po druhé světov é válce
Budínská, Ludmila ; TOMÁŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; PANOCHA, Jiří (oponent)
Ve své práci se zabývám situací v Československu po druhé světové válce z hlediska kulturního, především hudebního vývoje, kdy se někteří skladatelé, z popudu obzvláště vypjatých politických situací komunistického režimu v letech 1948 a 1968, uchylovali k útěku ze své vlasti.Práce byla členěna chronologicky dle roků emigrace jednotlivých skladatelů. Výjimku pak tvoří Bohuslav Martinů, který působil v zahraničí již před válkou od roku 1923 ( Paříž) až do poválečných let. Jemu je v práci věnována zvláštní kapitola. Úvodní kapitola popisuje poválečnou dobu v Československu. V dalších kapitolách uvádím životní osudy a díly jednotlivých skladatelů : Karla Husy, Karla Janovického,Petra Kotíka, neboli dle mého názoru nejvýznamnější představitele české emigrace.
|
| |
| |
|
Francesco S.Geminiani - The Art of Playing on the Violin
Štillerová, Martina ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (oponent) ; Panocha, Jiří (oponent)
Tato práce je zaměřena na umělecký význam houslisty a skladatele Francesca Saveria Geminianiho. První dvě kapitoly pojednávají o životě a díle této osobnosti. Třetí kapitola blíže popisuje traktát " The Art of Playing on the Violin". Práce by měla sloužit zejména houslistům, kteří chtějí poznat způsob hry na barokní housle a také částečně přiblížit hudební svět osmnácteho století, kdy Francesco Geminiani působil.
|
|
Interpretation of violin compositions by P.I.Tchaikovsky
Bogacz, Pavel ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Kotmel, Bohumil (oponent) ; Panocha, Jiří (oponent)
Vo svojej bakalárskej práci som sa zaoberal okolnost´ami vzniku a analýzou diel pre husle a orchester ( príp. klavír) významného ruského skladatel´a P.I.Čajkovského. Hlavné t´ažisko práce je na Husl´ovom koncerte D dur op. 35, na ktorého rozbor u hl´adiska interpretácie som použl nahrávky štyroch diametrálně odlišných huslistov, a to : Jashu Heifetza, Davida Oistrakha, Jelu Špitkovú a Juliu Fischer. Krátké skladby pre husle a orchester ( klavír) som dával do súvislosti s Husl´ovým koncertom a zároveň som sa snažil objasnit´všetky okolnosti ich vzniku.
|
|
Houslové party v nejstarších sbírkách české lidové hudby ( se zaměřením na región západních a jižních Čech).
Kočová, Kristýna ; Čepický, Leoš (vedoucí práce) ; Štajnochrová, Adéla (oponent) ; Panocha, Jiří (oponent)
V této bakalářské práci jsou zmapovány notové a zvukové prameny české lidové hudby a jejich využití při rekonstrukcích a pěstování folklóru v dnešní době. V první kapitole jsou charakterizovány jednotlivé rukopisné sbírky a zvukové prameny. Druhá kapitola je věnována analýze těchto notových pramenů. Kapitola též obsahuje notové příklady s ukázkami rekonstrukce vybraných písní na základě analyzovaných notových pramenů. Třetí kapitola je zaměřena na vlastní houslovou interpretaci. Reflektuje způsob interpretace lidové hudby dnes v porovnání s nejstaršími zvukovými prameny a problematiku ladění různých obsazení dudácké muziky. Notové příklady v poslední části kapitoly znázorňují zvuková spektra jednotlivých ladění.
|
|
Historie Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.
Hás, Ondřej ; Panocha, Jiří (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (oponent) ; Čepický, Leoš (oponent)
Janáčkova konzervatoř v Ostravě patří k největším středním odborným školám v České republice a v okolní Evropě. Vyučují zde pod jednou střechou jak obory hudební, tak obor dramatický a obor taneční. Tato škola prošla mnohými strastmi. Jan její založení potřebovalo velké úsilí a obětavost jejich zakladatelů. Také výstavba nové budovy konzervatoře s sebou nesla mnoho důležitých aspektů k vytvoření důstojného stánku hudby v Ostravě. Tato škola vychovala mnoho známých hudebníků a přijala mnoho odborných pedagogů. Vznikem této školy město Ostrava nezůstalo jen industrálním centrem moravsko-slezského kraje, ale hlavně se stalo městem kultury.
|
|
Konzervatoř Pardubice - historická studie
Kramperová, Iva ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Kotmel, Bohumil (oponent) ; Panocha, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá střední hudební školou, která nedávno oslavila třicáté výročí vzniku - Konzervatoří Pardubice. Práce mapuje historii hudebního školství na Pardubicku a okolnosti vzniku pardubické konzervatoře v kontextu s kulturním děním v regionu východních Čech. Popisuje nejvýznamnější počiny školy a představuje osobnosti, které jsou se školou úzce spjaté. Součástí práce je také přehled výsledků a zmapování úspěchů studentů pardubické konzervatoře na Soutěžích konzervatoří v oboru klavír, zpěv, akordeon a kytara, které Konzervatoř Pardubice pořádá téměř tři desítky let.
|
|
Přínos Leopolda Mozarta k vývoji houslové techniky
Mašlaňová, Magdaléna ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Panocha, Jiří (oponent) ; Matoušek, Bohuslav (oponent)
tato práce se zabývá přínosem Leopolda Mozarta k vývoji houslové techniky. Je rozdělena do pěti kapitol. Pátá kapitola obsahuje šest podkapitol. První kapitola se zabývá ranými dějinami houslí, další kapitola obsahuje pojednání o prvních houslových návodech. Třetí kapitola je věnována osobnosti Francesca Geminianiho. Další kapitola představuje životní osudy Leopolda Mozarta a poslední hovoří o Důkladné škole na housle a uvádí její charakteristiku. První podkapitola se věnuje houslím, jejich údržbě a dalším základním informacím, následující podkapitola pojednává o hudebním značení, intervalech a ladění. Další podkapitola rozebírá držení houslí a smyčce, ve čtvrté se mluví o pravé ruce, smyčcích a artikulaci, pátá obsahuje problematiku vibráta, mor´dentu a trylku a poslední se věnuje levé ruce a systému poloh. Práce obsahuje konkrétní ukázky, příklady a poznámky pod čarou.
|