Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hospodářský cyklus a plodnost: Vliv nezaměstnanosti na míru porodnosti
Tománková, Ivana ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Bartoň, Petr (oponent)
Práce si klade za cíl kvantifikovat vliv hospodářských cyklů na porodnost. Regresní analýza s použítím prvních diferencí provedená na panelových datech 31 členských států Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj v letech 2003 -- 2010 potvrdila procyklický charakter porodnosti. Ceteris paribus, růst obecné míry nezaměstnanosti o jeden procentní bod vede k poklesu hrubé míry porodnosti o 0.054. Univerzitní vzdělání, průměrná mzda, poměr mezd žen a mužů, sňatečnost a rozvodovost mají na porodnost kladný vliv, míra zaměstnanosti žen naopak záporný.
Jsou spotřebitelé ochotní zaplatit za CHZO výrobek?
Závorová, Miroslava ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Svoboda, Miroslav (oponent)
V roce 1992 vznikl evropský systém ochrany potravin založený na zeměpisném původu. Za dobu své existence eviduje přes tisíc evropských i neevropských potravin. V roce 2004 se do již řadu let fungujícího systému zapojila přistoupením do EU i Česká republika. V této práci je analyzován důsledek získání a používání chráněného zeměpisného označení na cenu vybraného výrobku. Pomocí funkce hedonické ceny je zkoumána ochota spotřebitele za vybraný výrobek, který nese chráněné zeměpisné označení, zaplatit. Pro empirickou analýzu jsou využita panelová data z pivovarnického průmyslu. Z výsledků práce vyplývá, že přítomnost chráněného zeměpisného označení v interakci s další vlastností výrobku může ovlivnit ochotu spotřebitel za výrobek zaplatit. Například byl prokázán vliv interakce chráněného zeměpisného označení a výčepního piva.
Legalized abortion and crime: also in Czech?
Dubovský, Peter ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Svoboda, Miroslav (oponent)
V záverečnej práci testujem na českých dátach hypotézu, ktorú vytvorili Donohue & Levitt (2001), a ktorá tvrdí, že rast miery potratovosti spôsobuje pokles kriminality v budúcich rokoch. Model fixných efektov, ktorý používam, je odvodený z uvedeného článku a upravený na základe kritiky v článkoch Foote & Goetz (2005,2008) a Joyce (2004,2009a,2009b). V prípade obdobia 1994-2009 výsledky naznačujú, že nárast o 10 potratov na 100 narodených detí spôsobí 8 percentný pokles krádeží pre danú vekovú skupinu v dobe po dosiahnutí kriminálneho veku. Pre obdobia 1968-1976 a 1978-2009 sú odhady nízke so slabou signifikanciou a naznačujú len malý dopad potratov na zločin počas obdobia socializmu.
Empirický test parametru Beckerova modelu rozhodování zločince za nejistoty pro pěstitele konopí v ČR
Úlehlová, Romana ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Krištofóry, Tomáš (oponent)
Becker (1968) ve svém článku "Crime and Punishment: An Economic Approach" tvrdí, že zločinec je racionálně jednající subjekt, který páchá zločin pouze v případě, kdy jeho očekávaný příjem z nelegální aktivity převyšuje jeho očekávaný příjem z alternativní legální činnosti. Očekávaný příjem z nelegální aktivity se dá vyjádřit jako součet možných příjmů diskontovaných jejich pravděpodobností, přičemž Becker ve svém modelu rozhodování zločince za nejistoty předpokládá, že racionální zločinec zná dobře hodnoty těchto parametrů. Tato bakalářská práce empiricky testuje Beckerův předpoklad zločincovy znalosti pravděpodobnosti jeho dopadení na nereprezentativním vzorku třiceti pěstitelů konopí v ČR. Stěžejní empirická data byla získána pomocí metody standardizovaného rozhovoru. Subjektivní odhady pravděpodobnosti dopadení zpovídaných pěstitelů byly porovnány s aproximací skutečné pravděpodobnosti dopadení. S jistou mírou rizika, je výsledným zjištěním práce, že pěstitelé konopí v ČR znají pravděpodobnost svého dopadení, čímž byl potvrzen výše zmíněný Beckerův předpoklad. Stanovené hypotézy práce, že vysokonákladoví pěstitelé konopí lépe odhadují pravděpodobnost dopadení než nízkonákladoví pěstitelé konopí a že pěstitel s méně než pěti pěstovanými rostlinami konopí hůře odhaduje pravděpodobnost dopadení než pěstitel s více než pěti pěstovanými rostlinami konopí, nebyly potvrzeny z důvodu nenalezené souvislosti správného odhadu pravděpodobnosti dopadení se zjišťovanými socioekonomickými znaky o zpovídaných pěstitelích konopí. Největším přínosem práce je použití přímé metody zjišťování dat u zločinců (pěstitelů konopí), na rozdíl od většiny prací s obdobnou tématikou, které při výzkumu dopočítávají implicitní hodnoty z agregátních dat o trestných činech či přestupcích.
Jak dlouho by musela jezdit stará škodovka, aby vyprodukovala tolik emisí, jako by vyprodukovala výroba jednoho nového ekologického auta?
Jurečková, Šárka ; Bartoň, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se primárně zabývá zjištěním provozních emisí staré Škody Felicie a emisí produkovaných při výrobě nové Toyoty Prius, jako vybraného zástupce ekologického auta. Práce se také dotkne hybridní technologie jako takové, otázky ekologičnosti hybridních aut, oblasti emisí, ale i související problematiky tzv. "šrotovného" a jeho vlivu na životní prostředí a současné situace automobilového průmyslu. Cílem práce je výpočet doby provozu staré Škody Felicie, během níž se provozní emise CO2 vyrovnají množství emisí vzniklých při výrobě Toyoty Prius. Snahou je upozornit na nekompletní a tedy ne vždy seriozní porovnávání ekologičnosti aut, kdy se srovnávají pouze provozní emise CO2. Další spotřeba energie a tím i produkce skleníkových plynů je totiž navázaná na výrobu auta, těžbu surovin, zpracování ropy a další, výrobou ovlivněné, sektory ekonomiky. Emisním laboratorním měřením TÜV SÜD Czech bylo zjištěno, že stará Škoda při svém provozu reálně vyprodukuje 260g / km CO2. Pro výpočet výrobních emisí byl použit americký model EIO-LCA vytvořený Green Design Institutem na Carnegie Mellon University, který při aplikaci zachycuje ekologický vliv výroby automobilů v zadaném objemu na všechny sektory ekonomiky. Výstupy jsou uvedeny v ekvivalentu CO2. Podle tohoto modelu je při výrobě 1 hybridního vozu vyprodukováno celkem 13,5 tun CO2e (ekvivalent CO2). Po přepočtu bylo zjištěno, že stará Škoda Felicia by mohla jezdit více než 5 let, aby vyprodukovala tolik emisí, co výroba nové Toyoty Prius třetí generace.
Zabraňují či pomáhají kondomy šíření AIDS?
Jánská, Zuzana ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Chytil, Zdeněk (oponent)
Mužská ochrana v podobě prezervativů se do Afriky začala masivně dovážet v 90. letech minulého století jako odezva na rostoucí míry prevalence ve většině zemí Subsaharské Afriky. Do tohoto dovozu se zapojila řada nadnárodních neziskových organizací i jednotlivé domácí vlády. Největšími dárci jsou Spojené státy americké, které na boj s nemocí AIDS prostřednictvím rozdávaných kondomů vydaly již desítky miliard dolarů. Byly tyto prostředky vynaloženy efektivně a měly zamýšlené účinky? Vědci se shodují, že se efektivita kondomu proti početí pohybuje okolo 90 %. Jaká je efektivita kondomů proti přenosu viru HIV, buňky mnohonásobně menší, než spermie? Pomocí regresní analýzy využívající panelová data lze dát jednoznačnou odpověď na stěžejní otázku -- zabraňují či pomáhají kondomy šíření viru HIV?
Dynamický model prokrastinace
Vraný, Martin ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Hudík, Marek (oponent)
Práce představuje formální model mezičasové volby týkající se pozdější odměny za splnění úkolu, která závisí na počtu období, po která subjekt na úkolu pracuje, přičemž v každém období má subjekt jiné náklady příležitosti. Tři psychologicky podložené příčiny prokrastinace jsou zahrnuty do modelu jako transformace exogenních proměnných. Třetí transformace činí model dynamickým, aby se prozkoumala hypotéza, že prokrastinace je stabilní a utvořený zvyk. Implikace modelu jsou odvozeny nejprve kvalitativní analýzou a poté jsou prezentovány výsledky simulací za účelem přesnějšího vhledu do fungování modelu.
Teorie lidského kapitálu a teorie signalizace
Chadimová, Věra ; Brožová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bartoň, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá Beckerovou teorií lidského kapitálu a Spenceho teorií signalizace, které vysvětlují, proč vzdělání přináší vyšší výdělky. Podle první teorie se zvyšuje produktivita jednotlivců a vyšší mzda tak odpovídá vyššímu meznímu produktu. Druhá teorie přináší vysvětlení v podobě vrozených schopností, čím vyšší vrozené schopnosti, tím vyšší mzdová sazba. V další části je formulována hypotéza a stanoven výběr dat. Empirická část zahrnuje zkoumání, jak se chovají firmy v praxi. Pomocí zjištěných informací a regresní analýzy je vyhodnoceno, zda používají teorii lidského kapitálu nebo spíše teorii signalizace. Výsledky nejsou jednoznačné, a proto z nich není možné vyvodit jasný závěr.
Odchází Formule 1 z Evropy kvůli zákazu tabákové reklamy nebo by odcházela i bez ní?
Masák, Tomáš ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Zajíček, Miroslav (oponent)
Bernie Ecclestone (hlavní postava závodů F1) prohlásil, že kvůli zákazu reklamy na tabák odejde F1 z Evropy. V dnešním globalizovaném světě je obecně přežití světového šampionátu výlučně v Evropě nepravděpodobné. Tato práce zjišťuje, nakolik výrok Bernieho Ecclestona převyšuje ostatní ekonomické důvody pro odchod z Evropy. Úloha tabáku byla pro F1 rozhodující v otázce sponzorství týmů a samotné F1. V obou oblastech byl tabák po několik desetiletí významným prvkem. Popisem vztahů existujících ve světě F1, které obsáhnou kritéria, umožňující nahlédnout do rozhodování o alokaci okruhů F1, dojde k rozdělení modelu na dvě části. Promotéra F1, který jako vedoucí subjekt rozhoduje o alokaci závodů přímo a týmy F1, které mají na rozhodování promotéra nepřímý vliv, jenž vyplývá z jejich postavení -- komplementů šampionátu F1. Analýza modelu rozhodování ukáže, že týmy neměly na rozhodování promotéra F1 vliv. Výsledkem je zjištění, že rozhodnutí promotéra F1 nebylo ovlivněno tabákovou reklamou, ale spíše příjmy z prodeje televizních práv a poplatků od pořadatelů závodů.
Jsou automobily šetrnější k životnímu prostředí ve skutečnosti opravdu šetrné?
Jiroutková, Tereza ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Rotschedl, Jiří (oponent)
Práce se zabývá emisemi CO2 vzniklými výrobou nového automobilu VW Golf. Jejím základem je oficiální studie vydaná automobilkou Volkswagen týkající se výrobních emisí 4 typů VW Golf. V této práci není do emisí vzniklých výrobou započítán dovoz součástí a materiálů z jiných částí světa nebo jiných částí Evropy. Cílem práce je spočítat emise CO2 vzniklé na základě provozu nákladních lodí a kamionů dopravujících komponenty do německého Wolfsburgu k finální montáži a určit, zda jejich vynechání z oficiálních zpráv automobilky je či není závažným zkreslením. Pomocí údajů o silničních a námořních vzdálenostech jsou zde vypočítány 3 modelové příklady dovozu z několika továren VW rozmístěných na různých kontinentech a emise CO2 vzniklé touto přepravou. Prostřednictvím výpočtů a porovnání výsledných transportních emisí CO2 s emisemi vzniklými během samotné výroby automobilu ve Wolfsburgu nebylo prokázáno, že by tento objem emisí byl zásadní. A tedy na základě mých výpočtů nebylo dokázáno, že byly oficiální údaje o výrobních emisích zkreslené.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Bartoň, Pavel
12 Bartoň, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.