|
Dramatické aktivity se seniory
Demjanovičová, Soňa ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
V bakalářské práci jsem popsala svůj pokus, ve kterém jsem zavedla dramatické aktivity v
domově s pečovatelskou službou v Bristolu v Anglii. Čtenář se může seznámit s lekcemi,
které jsem odučila ve dvou skupinách seniorů, do nichž byli účastníci rozděleni dle míry
ztráty paměti. Zabývám se chováním jednotlivců nejen během aktivit ale i mimo ně, popisuji
prostředí, ve kterém žijí. Snažím se zachytit změny, které mohly hodiny dramatické výchovy
zapříčinit. V teoretické části se věnuji různým aspektům stáří a zkoumám, co tomuto období
může dramatická výchova nabídnout. Součástí práce jsou přílohy, jež ukazují materiál, který
jsem používala, některé výtvory skupin a podrobný popis chování účastníků při jednotlivých
aktivitách.
|
|
Rok 1968
Hrnečková, Anna ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci projektu určeného coby doplněk výuky dějepisu na základní škole. Projekt je vytvářen pro devátou třídu základní školy a je zamýšlen jako universální, s úpravami použitelný na jakékoli české základní škole. Realizován byl v únoru 2009 na 1. základní škole v Benátkách nad Jizerou během dvou po sobě následujících dnů, ve dvou blocích po šesti hodinách. Ve formě strukturovaného dramatu seznamuje projekt žáky s událostmi roku 1968 v Praze. Skrze fiktivní příběh sedmnáctileté dívky Julie a její rodiny poznávají žáci postupně důležité momenty pražského jara a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy. Práce především zkoumá, jaký vliv má na průběh a vyznění projektu poměr podaných informací a zprostředkovaných emocí.
|
|
Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?
Kubecová, Markéta ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
ANOTACE:
Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
|
|
Mýty severoamerických indiánů jako zdroj témat pro dramatickou výchovu
Kalinová, Karolina ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá hledáním témat mýtů severoamerických indiánů vhodných pro využití v dramatické výchově. Nejprve zasazuje mýty severoamerických indiánů do širšího kontextu myšlení přírodních národů a světové mytologie. Zabývá se magickým myšlením, rituály a mýty přírodních národů. Dále popisuje způsob myšlení a náboženské představy severoamerických indiánů, jejich hodnoty a způsob života. Jádrem práce je rozbor několika konkrétních mýtů a návrh lekce dramatické výchovy vycházející z jednoho z rozebíraných mýtů. Jednotlivé rozbory obsahují vždy stručný obsah mýtu, seznam témat, která v něm můžeme nalézt, a návrh jak je v dramatické výchově můžeme využít. Přílohy obsahují anotace knih obsahujících mýty severoamerických indiánů a populárně naučných publikací zabývajících se životním stylem severoamerických indiánů; další příklady témat, která mýty severoamerických indiánů nabízí pro dramatickou výchovu; a popis reálií severoamerických indiánů.
|
|
Využití metod dramatické výchovy při výuce židovské problematiky na střední škole
Řezníčková, Kateřina ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje využití metod dramatické výchovy ve výuce dějepisu na střední škole, konkrétně v tématu Židé v českých zemích. Na počátku práce je krátká úvaha o výhodách a úskalích dramatických metod v hodinách dějepisu včetně stručného vysvětlení pojmu dramatické metody a vymezení hlavních typů dramatické práce. Jádro práce tvoří dva scénáře strukturovaných dramat, doplněné odborným historickým zázemím. První ? Hilsneriáda - je věnován problematice antisemitismu v českých zemích na přelomu 19. a 20. století a pověře o rituální vraždě, druhý ? Židé po druhé světové válce ? se zaměřuje především na to, s čím se museli vypořádat Židé přeživší holocaust.
|
| |
|
Participační divadlo
Dočkal, Viktor ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Machková, Eva (oponent)
Diplomová práce se soustřeďuje na fenomén participačního divadla, divadla ve výchově. Hledá spojitost mezi světovým vývojem tohoto typu divadla a jeho promítáním do oblasti výchovy. Pojmenovává jednotlivé druhy divadla ve výchově.Důkladněji se věnuje vybraným předatavením divadla tohoto typu - Agentura Bořivoj, Divadlo Medvěd, Divadelní Sdružení Spolupospolu..Závěrečná část je pak věnována otázkám zaměřeným na současný stav tohoto typu divadla u nás. Součástí této práce jsou i 4 rozhovory - Jnana Pilátová, Hana Kasíová, Mirka Vydrová a Iveta Dřízhalová.
|
|
Koncepce dramatické výchovy na nižším gymnáziu
Vrzáčková, Blanka ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Autorka této diplomové práce pracuje jako učitelka dramatické výchovy a angličtiny na nižším gymnáziu. Popisuje vznik vlastní koncepce dramatické výchovy na konkrétní škole vycházející ze státního kurikulárního dokumentu (tzv. Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání). V první části se zabývá tím, jakou má dramatická výchova v rámci tohoto dokumentu pozici a jaké jsou možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Dále se zamýšlí nad možnostmi tohoto oboru přispět k rozvoji klíčových kompetencí. Další část se věnuje období pubescence ve vztahu k dramatické výchově. Následuje část, ve které je představen školní vzdělávací program gymnázia v Kralupech nad Vltavou a také je zde popsán způsob, jak tento dokument vznikal. Jádrem diplomové práce je autorčina vlastní koncepce dramatické výchovy, která se stala součástí školního vzdělávacího programu zmíněné školy. V této kapitole jsou uvedeny jednotlivé části dokumentu doplněné autorčinými komentáři a návrhy na hodnocení. V poslední části věnované realizaci je k nahlédnutí tématický plán pro primu. Dále jsou popsána některá pravidla a rituály, jež se osvědčily v hodinách dramatické výchovy. Tato kapitola je zakončena podrobným popisem lekcí realizovaných během prvního pololetí. Na konci autorka shrnuje své zkušenosti z vytváření koncepce i jejího ověřování, vyvozuje některá doporučení a zmiňuje úkoly, kterými se chystá zabývat v budoucnu.
|
| |
|
Protestní poselství písničkářů období normalizace: analýza textů
Červenková, Martina ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tématem diplomové práce je problematika postavení písničkáře Jaromíra Nohavici a jeho tvorby v období normalizace. Protože dobové okolnosti a souvislosti vzniku většiny textů zůstaly lidem (hlavně však mladší generaci) ukryté, základní otázkou práce je, jak dalece se období normalizace a osobní život písničkáře -- ve vztazích k režimu -- odrazily v textech jeho písní. Práce metodologicky vychází z, pro politologii netradiční, kvantitativní i kvalitativní obsahové analýzy textů a analýzy poznatků o období normalizace.
|