Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 180 záznamů.  začátekpředchozí161 - 170další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika kázně u dětí předškolního věku
Vostřáková, Radka ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematikou kázně v předškolním věku. Sleduje prostředky a metody, vysvětluje základní pojmy, které se bezprostředně vztahují danému tématu - kázeň, autorita, odměna, trest, hranice, morálka. Dále se zabývá historickým vývojem názorů na mravní výchovu a soustřeďuje se na ty osobnosti, které přinesli nové důrazy ve vývojové linii v otázkách kázně. Druhá část práce, opírající se o rozsáhlé dotazníkové šetření, je zaměřena na to, jak současná generace vnímá kázeň, respekt autoritě, odměňování a trestání. Respondenty jsou rodiče, prarodiče, učitelky MŠ a děti předškolního věku.
Průhled do historie předškolní výchovy ve 20. století v Praze (Na základě analýzy historických pramenů čtyř mateřských škol)
Pokorná, Markéta ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o vývoji předškolních zařízení v českých zemích a v hlavním městě Praha od XIX. století do současnosti. V práci se autorka zaměřuje na souvislosti, které vedly ke vzniku předškolních zařízeních a popisuje hlavní typy těchto institucí, které se na našem území vyskytovaly. V práci je popsána i historie peněžního ústavu Česká spořitelna, jakožto jednoho z mecenášů českého školství. Především předchůdce České spořitelny - Městská spořitelna pražská - se podílela na rozvoji předškolního vzdělávání v hlavním městě Praha a pomáhala městu rozšiřovat počet těchto zařízení pro nej mladší děti. Autorka se ve své práci zaměřila také na analýzu historických pramenů "Jubilejních mateřských škol", které na své náklady dala postavit v Praze Městská spořitelna pražská.
Generační posun ve výchovných postojích k dětem předškolního věku na počátku 21. století
Dvořáková, Tereza ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Tématem této práce je generační posun ve výchovných postojích k dětem předškolního věku na počátku 21. století. Záměrem autorky je zjistit, jaké postupy generace dnešních matek a babiček uplatňují při výchově dítěte předškolního věku a zda v těchto postojích nastal posun od autoritativnosti k demokratičnosti až liberálnosti. Autorka tento posun posuzuje ve třech dimenzích: citová vřelost - citový odstup, autoritativnost - permisivnost, důslednost - nedůslednost. Zabývá se také výchovnými prostředky - odměnou a trestem. Dále zkoumá, jakým způsobem dnešní předškolní dítě tráví svůj volný čas a jakou měrou se na něm podílí interakce s rodiči. Závěrem této práce je, že výchovné postoje se generačně posunuly směrem k demokratičnosti a liberalismu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Česká mateřská škola v historické perspektivě konce XIX. století a první poloviny XX. století
Pokorná, Kateřina ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se věnuje vývoji mateřské školy od konce XIX. století do začátku XX. století. Také se zabývá odrazem reformního hnutí na českou mateřskou školu a postihuje vliv reformátorky Idy Jarníkové na teorii a praxi mateřského školství Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Historie mateřské školy v Praze 5 v kontextu vývoje předškolních vzdělávacích institucí XX. století
Antošová, Dana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Dvacáté století je stoletím zvratů související se dvěma světovými válkami, které toto století poznamenaly. Následkem 2. světové války došlo k polarizaci Evropy a "třetí, tzv. studené válce." Od počátku XX. století se objevují postřehy související s novým poznáním dítěte, tzv. nová výchova, která by odpovídala soudobým podmínkám společnosti a otevřela se individuálním potřebám jedince. Na jedné straně sílí kritika tradiční výchovy a školy, na druhé straně se formulují požadavky na moderní výchovu a vzniká řada reformních pokusů. Tradiční výchově a škole se vytýkalo zvláště jednostranná orientace na intelektuální učení a podcenění důrazu na osobní zkušenost a rozvoj jeho aktivity a tvořivosti. Z kritiky tradiční výchovy (direktivní řízení dítěte, mechanismus, přemíra drilu, verbální metody a tudíž nedostatečná citlivost vůči dítěti) vyplynuly podněty na zlepšení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sociální princip waldorfských škol jako významný činitel ovlivňující jejich klima
Bežuchová, Jana ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Cesta k tématu této práce vedla jaksi oklikou a začala vlastně již před mnoha lety. Krátce po roce 1989 jsem dostala příležitost strávit rok s mentálně postiženými dětmi jako vychovatelka ve švýcarském w aldorfském ústavu. Příležitosti jsem se chopila a začala se během zbývajícího půl roku učit německy. Začátek nebyl jednoduchý. Teprve po třech měsících jsem se byla schopna domluvit ( a zjistila tak, co asi prožívá těžce postižené dítě neschopné slovně se vyjadřovat). Zúžené obzory z našeho předrevolučního školství se mi počaly velmi rychle rozšiřovat. Zjistila jsem , že výchově i vzdělávání je v ústavu přikládána stejná váha. Úžasné bylo zjištění, že každé jakkoliv těžce postižené dítě má právo na vzdělání stejně jako dítě zdravé. Takové vzdělávání je přizpůsobeno jeho individuálním možnostem, a lze v něm spatřovat smysl. Nadchlo mne množství nejrůznějších nabízených terapií a činností pro děti, které dětem nesmírně v jejich vývoji napomáhaly, a zároveň i naplňovaly jejich životy. Ze vztahu učitelů a vychovatelů vůči žákům bylo cítit partnerství. Po roce stráveném zde jako vychovatelka - praktikantka - jsem se rozhodla zůstat a během dalších tří let jsem souběžně s praxí v ústavu vystudovala waldorfský léčebně pedagogický seminář. Poslední pátý rok jsem dostala příležitost vést skupinu šesti postižených...
Inspirační zdroje waldorfské pedagogiky
Horová, Dita ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce, kterou jsem zpracovala, se zabývá waldorfskou pedagogikou. Strávila jsem rok na waldorfské škole v Německu v Karlsruhe jako asistentka učitele v první třídě. Byla jsem zde ve styku s učiteli, rodiči i žáky, viděla a zažila chod této školy, stala se divákem na měsíčních slavnostech, divadelních představeních žáků a chodila na učitelské konference. To všechno mi umožnilo proniknout do principů waldorfské pedagogiky. Tyto zážitky se mi staly motivací pro napsání této práce, neboť poznatky a zkušenosti, které jsme v Německu získala, jsem chtěla nejen prohloubit dalším teoretickým poznáním, ale chtěla jsem je srovnat i s waldorfským školstvím v Čechách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Orbis sensualium pictus J.A.Komenského očima žáků 1.st.ZŠ
Hochová, Hana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce má dvě části. V první, teoretické části, se zaměřuji na rozbor Komenského myšlenek, otázku lidské aktivity, didaktické zásady, z nichž především zásadu názornosti, která později vrcholí v díle Schola ludus. Dále se ve své práci zabývám vývojem a rozborem věcně jazykových učebnic v kontextu s životem Jana Amose Komenského, postavením díla Orbis sensualium pictus mezi těmito učebnicemi a jeho vlastním rozborem. Ve druhé části, praktické, se věnuji výběru sedmi kapitol díla Orbis sensualium pictus, skrze něž jsem chtěla docílit porozumění Komenského době a vytvoření současného vzdělávacího obsahu. Žáci tak vytvořili nový Orbis pictus, jemuž dodali současný obsah a paralelné navázali na původní témata Komenského. Jako metodu jsem zvolila dlouhodobý projekt najeden měsíc a realizovala jsem ho sžáky 1. ročníku základní školy.
Podmínky úspěšné integrace
Šišková, Anna ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné základní škol. Práce pojednává o term inologii spojené s integrací, dále popisuje současné snahy a východiska v Evropě i u nás ve vztahu k integraci. Autorka sleduje podm ínky a kom petence činitelů podílejících se na integračním procesu, analyzuje přínos a problém y spojené s integračním procesem . Mezi tyto činitele patří vedle žáka se speciálním i vzdělávacím i potřebami i třída, kde je integrován, učitel a pedagogický sbor, dále vedení školy, rodina, odborná péče. Mezi neživé činitele patří materiálnětechnické podmínky. Ktomu, aby integrace byla úspěšná a tedy i přínosná, je nutné, aby všichni činitelé, spolupracovali s vlastním vnitřním přesvědčením . Nestačí se totiž k integraci stavět form álně, tj. formálně ji vykazovat, ale je nutné ji skutečně realizovat. V tom je její skutečný smysl. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 180 záznamů.   začátekpředchozí161 - 170další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Uhlířová, Jarmila
7 Uhlířová, Jaromíra
2 Uhlířová, Jaroslava
2 Uhlířová, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.