Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí143 - 152dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojetí hlavních postav ve vybraných románech Rómula Gallegose
Kratochvílová, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Název diplomové práce: Pojetí hlavních postav ve vybraných románech Rómula Gallegose Abstrakt: Cílem práce je podrobná analýza hlavních postav románů Doňa Barbara a La Trepadora předního představitele "regionalismu", Rómula Gallegose. Práce na základě různých děl odborné literatury formuluje vlastní teoretické schéma analýzy postav, která sleduje charakterové indikátory v textu, vztah postav k jiným složkám románu, typologické zařazení a čtenářův konstrukt postavy v příběhu včetně úlohy recepce. Poté věnuje pozornost analýze působících sil a hledá společné rysy obou románů, k nimž patří především střet dvojího hodnotového vidění světa.
The image of jungle in the novels The Vortex by José Eustasio Rivera and Heart of Darkness by Joseph Conrad
Schürgerová, Johana ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom bakalárskej práce bolo zamerať sa na obraz pralesa v románe Vír (La vorágine) od Josého Eustasia Rivery a následne ho porovnať s africkou džungľou, ktorá je dejiskom novely Josepha Conrada Srdce temnoty (Heart of Darkness). Objektom skúmania boli aj vplyvy prostredia na postavy. Pozorovali sme zmeny v ich správaní a konaní v divokej prírode. V závere sme poukázali na historické udalosti, ktoré sa zapísali do dejín hrubým porušovaním ľudských práv a následne sme analyzovali motívy vykorisťovania človeka a prírody v oboch dielach.
Figura "huacha" : identita míšenců v Chile
Fišerová, Markéta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o problematice míšenectví a nelegitimního původu v chilském i latinskoamerickém kontextu. Následně se zabývá reflexí těchto fenoménů v literatuře, konkrétně v esejistickém žánru. V úvodu práce byly popsány specifické rysy chilské identity a vymezen pojem "chilenidad". Těžiště práce se soustředí na figuru "huacha" jako chilského symbolu nelegitimnosti a mestictví. Hlavním cílem práce bylo zachytit společné a rozdílné atributy figury "huacha" v konfrontaci s chilskou společností. Dílčím cílem bylo rozhodnout, zda se tato postava váže spíše k lokalitě, či komunitě. Poslední pasáž práce se věnuje komparaci literárních postav chilského "huacha" a mexického "pachuca", a zároveň konfrontaci chilských esejů s eseji Octavia Paze orientovaných na tuto tématiku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Základní témata v románu Chvíle oddechu Maria Benedettiho
Staňková, Alena ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na román Chvíle oddechu uruguayského spisovatele Maria Benedettiho. Jelikož román, kromě příběhu lásky staršího úředníka s mladou kolegyní, reflektuje i další motivy, je třeba náležitě rozebrat působení vnějších vlivů, kterými byl román ovlivněn, aby o tyto motivy nebyl čtenář ochuzen. V první části práce se proto věnuji autorovi, jeho krátkému životopisu a těmto aspektům ovlivňujícím román Chvíle oddechu, potažmo celou autorovu tvorbu. Jsou jimi biografický, historický a literární kontext a vliv morální krize v Uruguayi. Druhá část práce je věnována románu jako takovému, jeho struktuře, stylu a jazyku, jakým je dílo napsáno, dále pak názvu románu a jeho významu. Ve zbylé části práce se zabývám psychologickým vývojem ústřední postavy Martína Santomé na pozadí hlavní dějové linie a vybraným základním tématům pesimismu, lásky, času a smrti, která prostupují celé dílo.
Post-Colonial Mosambic Narrative: Constants and Singularities
Banasiak, Marta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje rysy moderní mosambické výpravné prózy (přesně řečeno románu). S ohledem na to, že mosambická literatura je rozvíjející se postkoloniální literatura, zaměřuje se diplomová práce na otázku, jak literatura obecně přispívá k procesu upevnění národní a kulturní identity této země. Dále tato práce zkoumá tři důležitá témata mosambické výpravné prózy: jazyk (na základě díla Mii Couta), historii (na základě díla Ungulaniho Ba Ka Khosy, Joãa Paula Borgese Coelha a Lílie Momplé) a tradice (na základě dvou románů Pauliny Chiziane). Klíčová slova: Mosambik, postkoloniální literatura, mosambicka literatura 20. století, jazyk, historie, tradice, "mosambičanství"
Argirépolis - aspekty eseje a utopie
Šimková, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato práce se zabývá interpretací esejistického díla Argirópolis spisovatele Dominga Faustina Sarmienta. Cílem práce je postihnout esejistické a utopické aspekty díla; vlastní interpretace, tj. čtení textu v kontextu, zapojuje Argirópolis do kontextu eseje a utopie tak, aby práce přesáhla dějinný rámec díla a postihla nadčasový rozměr Sarmientových myšlenek. První část práce je věnována žánru eseje, stručně se zaobírá vznikem a zdroji esejistického žánru v Evropě a Latinské Americe. V této části jsou vymezeny odlišnosti hispanoamerické esejistiky a předložena základní charakteristika eseje. Analýza esejistických aspektů Sarmientovy knihy se opírá o soubor vybraných vlastností eseje jako literárního žánru. V druhé části se práce zaměřuje na kontext utopie. V tomto kontextu jsou rozebírány příčiny vedoucí ke skutečnosti, že Sarmiento upřednostnil pro dílo s utopickými aspekty formu eseje před románem. Práce se zaměřuje na svébytnost latinskoamerického utopického myšlení a na analýzu vlastních utopických aspektů díla.
Příroda v díle Maríi Luisy Bombalové
Bačíková, Andrea ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Ústředním tématem této diplomové práce je zobrazení přírody v díle chilské autorky Maríi Luisy Bombal a vymezení zapojení ženské perspektivy do těchto textů. Důraz je kladen na nalezení t ypických symbolů, které jsou v autorčině románové i povídkové tvorbě používány a zaměřit se na jejich specifické užití a konotace, do kterých vstupují. Pro větší přehledn ost je autorčina tvorba rozdělena do tří větších tematických celků: marné hledání lásky, kosmické spojení ženských postav s přírodou, pojetí vztahu života a smrti.
Rané dílo Garcíi Márqueze: Všechna špína světa ve srovnání se Sto roky samoty
Trčková, Helena ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na rané dílo kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze, Všechna špína světa (La Hojarasca), a pro srovnání se zabývá autorovým nejvýznamnějším románem Sto roků samoty (Cien años de soledad). Všechna špína světa je samotným autorem považována za přímého předchůdce Sto roků samoty, přestože se jedná o dílo velmi odlišné. Na následujících stranách se budu věnovat několika aspektům autorova raného románu. Konkrétně se zaměřím na kompozici, Macondo, téma násilí, "smršť" v názvu knihy, atmosféru, dílo jako moderní verzi antické tragédie, magično a absurditu, motiv času a téma samoty. Obě knihy se odehrávají v Macondu a popisují stejné historické události, nicméně velmi se liší například z hlediska kompozice - zatímco ve Sto rokách samoty je užita výstavba tradičnější, Všechna špína světa je z tohoto pohledu dílem více experimentálním. Sto roků samoty se řadí k magickému realismu, Všechna špína světa je v tomto směru dílo naprosto odlišné. V autorově prvním románu jistě můžeme spatřovat předlohu k napsání Sto roků samoty, ale zároveň se jedná o velmi osobité dílo, které má svůj význam i mimo kontext autorova pozdějšího románu.
The creation of new poetry in the poem Altazor by Vicente Huidobro
Janíková, Katarína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cieľom diplomovej práce je popis novátorskej poézie, ktorá sa objavuje v skladbe Altazor o el viaje en paracaídas od avantgardného básnika Vicente Huidobra. V počiatku sa zameriam na popis okolností predchádzajúcich vytvoreniu skladby, čiastočne predstavím zázemie autora a umelecké prostredie v ktorom sa objavoval. autorov. Vplyvy čerpal prevažne z frankofónneho prostredia. Časť jeho diela, vrátane fragmentov Altazoru bola vytvorená dokonca vo francúzskom jazyku. Následne sa pokúsim popísať vývoj jeho literárnej tvorby do momentu písania skladby. V tomto období Vicente Huidobro predstavil vlastný literárny štýl kreacionizmus. Základné myšlienky kreacionizmu budem následne porovnávať s názormi španielskeho filozofa José Ortega y Gasseta vyjadrených v eseji Odľudštenie umenia. Tu sa zamerám na popis vnímania literárnych diel v dobe písania oboch prác a taktiež načrtnem charakteristky "nového umenia". Následne prejdem k rozboru samotnej skladby Altazor z hľadiska kompozície, jazyka a tematiky. Najväčší dôraz upriem na tematický rozbor skladby, kde sa zamerám sa na použitie opakujícich sa motívov. V jazykovom rozbore sa pokúsim popísať autorovu hru s jazykom vedúcu k úplnému rozpadu jazykovej štruktúry. Počas rozboru skladby budem taktiež skúmať, do akej miery Vicente Huidobro pokračuje v aplikovaní...
Hudba v díle Aleja Carpentiera
Bartoníčková, Lenka ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato práce, jak již její název napovídá, se věnuje dílu významného kubánského autora Aleja Carpentiera, především pak účasti hudební složky na struktuře a celkovém vyznění jeho beletristických textů. Jako příkladná díla byly vybrány tři z jeho pozdějších próz: Štvanice, Barokní koncert a Svěcení jara. První část práce nahlíží stručně do autorova životopisu a zaměřuje pozornost především na aktivity a události, které vyjadřují jeho vztah k hudbě. V životopisné části jsou sloučena data faktografická s osobními vzpomínkami či myšlenkami autora, aby tak komplexněji zmapovaly jeho literárně-hudební kompetence. Stěžejní část práce je analytického charakteru, kdy si postupně představujeme vybraná díla. Kapitoly jsou členěné do oddílů za účelem strukturovaného vymezení jednotlivých hudebních složek aplikovaných na romány. V kapitole pojednávající o románu Štvanice tak uvádíme pojem sonátové formy, jeho obecnou definici, a demonstrujeme aplikaci tohoto modelu na text z hlediska kompozičního. Z pohledu významotvorného je podobně prezentována Beethovenova symfonie Eroica a její role v kontextu s tématem románu. Další kapitola se zabývá krátkou prózou nesoucí název Barokní koncert. Rozbor díla, doslova přeplněného hudebními motivy v rozličných podobách, je také členěn do několika částí, ve kterých se věnujeme nejprve...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí143 - 152dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.