Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 178 záznamů.  začátekpředchozí139 - 148dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Čtenářská popularita postav v Harry Potterovi u žáků 6. ročníků ZŠ a studentů 1. roč. SŠ
Gazdačková, Michala ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství a problematikou vlivu populárního díla na interpretaci textu. Na základě výzkumného šetření se snaží odhalit, jaký vliv má popularita díla J. K. Rowlingové a jeho postav na vnímání konkrétního úryvku, a to u žáků 6. tříd základní školy a 1. ročníku střední školy. Definovaná problematika je sledována skrze vnímání literárních postav v úryvku; práce především zkoumá, jak dětští čtenáři vnímají hierarchii postav v úryvku, na základě čeho si vytvářejí vztahy k literárním postavám a jak vnímají postavu Harryho Pottera v úryvku. Na základě těchto zjištění pak vyvozuje, zda dětští čtenáři dokáží vnímat text nezávisle, či zda jsou při interpretaci ovlivněni celkovou popularitou díla a jeho postav. Výsledná zjištění jsou také výchozím bodem pro posuzování díla J. K. Rowlingové z hlediska jeho přínosu pro výuku českého jazyka a literární výchovy na základní a střední škole. Výzkumné šetření ukázalo, že dětští čtenáři jsou poměrně výrazně ovlivněni literárním dílem o Harry Potterovi a jeho popularitou, a to nejen při vnímání literárních postav, ale také při interpretaci konkrétního úryvku. Z těchto zjištění vyplývá, že by mohlo být přínosné jak pro vyučující, tak pro samotné žáky/studenty věnovat se tomuto dílu během výuky českého jazyka a literatury.
Kniha a ostatní média v mateřské škole
Škarková, Martina ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o knize jako médiu a jejím srovnání s ostatními dostupnými médii v mateřských školách v České republice. V první části práce jsou definována média a kniha ve vztahu k dítěti předškolního věku. Následně na tuto teoretickou část navazují výzkumná šetření prováděná v mateřských školách, která jsou zaměřena na názory učitelek mateřských škol, rodičů a dětí. V závěrečné části je popsán projekt, jak se dá kniha využít při práci v mateřské škole.
Handicapovaný jedinec v současné české próze pro děti a mládež
Čumpelík, Karel ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Práce se zabývá sledováním obrazu handicapovaného jedince v současné české literatuře pro děti a mládež. Postihuje tak tvorbu od 90. let 20. století. Jejím cílem je zaměřit se na vybraná reprezentativní díla různých autorů a pojmenovat způsob, jakým je do nich téma fyzického, mentálního a sociálního handicapu začleněno. Vybraná díla jsou velmi rozdílná, liší se žánrem, přístupem k handicapu a také věkem cílového čtenáře. Důvodem k této různorodosti je co nejvýstižněji zachytit spektrum možností, jakým lze daný problém uchopit. Dominantním je především literární a estetické hledisko, avšak práce postihuje také objevující se prvky výchovné, morální a etické. Zabývá se konstrukcí hlavní postavy a postav vedlejších, přičemž rozhodující je zachycení rozdílů, kdy je handicapovaným hlavní hrdina a kdy naopak na handicap nahlíží z odstupu. V této rozdílnosti pohledů hraje důležitou roli také vyprávěcí perspektiva, která svou rozdílností může vést ke zdůraznění nitra postiženého a jeho vlastní emocionality, nebo spíše ke sledování interakce handicapovaného jedince se světem a lidmi v něm. Práce dále zjišťuje, zda se objevují určitá žánrová klišé, například prvoplánový happyend nebo přílišná idealizace postav a posuzuje modelování konfliktních a krizových situací zejména s důrazem na jejich reálnost a...
Možnosti práce s dílem Williama Shakespeara v hodinách literatury na střední škole
Mrázová, Michaela ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
1 Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Williama Shakespeara ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Metody, které v této práci navrhuji, vychází z koncepce tvořivého vyučování a inspirují se tvořivými metodami. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou komedie Kupec benátský a Othello, benátský mouřenín. Práce obsahuje shrnutí pojmu tvořivost, základních východisek koncepce tvořivého vyučování a jejích cílů. Zabývám se možnostmi a úskalími uplatnění této koncepce ve výuce literatury. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, uvádím popis aktivit a návod k jejich provedení. V reflexích hodnotím jejich průběh, naplnění cílů, možnosti hodnocení a případné organizační problémy. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Přínos práce spatřuji v získání zkušeností a poznatků pro svou další praxi.
Profil současného českého učitele literatury (na druhém stupni základních škol)
Zuntová, Lucie ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
ABSTRAKTY Profil současného českého učitele literatury Tato diplomová práce se zabývá tím, jaký je dnešní učitel literatury. Zaměřila jsem se na pedagogy, kteří učí na druhém stupni základních škol. Tyto školy se nacházejí ve městech, která nepřesahují počtem obyvatel 20 000. Jedná se tedy podle mého názoru o maloměstské školství. Skutečný profil by měl vzniknout na základě výzkumu. Ten jsem realizovala pomocí dotazníků, které jsem rozdala vyučujícím, ale také dětem. Nejedná se tedy o profil vědecký, ale o profil, který vznikne na základě zúženého pohledu dvou odlišných skupin - žáků a učitelů. Dotazníky jsem se snažila pečlivě vyhodnotit, analyzovat a správně interpretovat. Výsledný profil jsem zkombinovala z výsledku od žáků i výsledků od dospělých. Otázky nebyly složité ani moc časově náročné. Byly to otázky otevřené, ale také uzavřené. V některých otázkách se měli dotazovaní vyjádřit zcela sami, u některých otázek jsem dala možnost volby. Pro děti jsem připravila 21 otázek, pro pedagogy otázek 23. Během doby, kdy jsem obcházela základní školy a prosila o pomoc a spolupráci, jsem se bohužel setkala také s negativním přístupem vedení, ale také i od učitelů jsem si vyposlechla kritiku. Když se již povedlo dotazníky dostat do škol přes vedení, ne každý učitel mi pomohl. Někteří odmítli vyplnění dotazníku...
Příprava projektu Současný literární život pro I. ročník čtyřletých gymnázií
Fiřtová, Kristina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Žáci prvních ročníků čtyřletých gymnázií prokazují neznalosti v oblasti současného literárního života. Ku příkladu do literárního dění řadí pouze vydávání publikací, z knih v dnešní době vydaných znají jen světové bestsellery, nikdy nenavštívili žádné předčítání ani knižní veletrh a neznají žádné udílení cen za literaturu. Mnohé současné autory již považují za zesnulé, jako například Arnošta Lustiga a Karla Šiktance, a úspěšnost autora měří podle toho, kolik vydělává peněz. Autorovo postavení v dnešní době oslabilo, není již považován za "proroka" národa, ale za zábavního produktora. Lidé žádají vizuální vjem, který má okamžitý efekt, a nechtějí četbě věnovat mnoho času. Co se týče žáků, ty četba spíše nebaví. Žáci neumí k textům zaujímat vlastní stanovisko, což je pravděpodobně důsledek způsobu výuky na českých školách, totiž potlačování kritického myšlení ve prospěch nabývání vědomostí. Z výše zmíněných důvodů vznikl týdenní projekt zaměřený na současné literární události a aktivity. Rozsáhlost aktivit řadících se do literárního života je nezměrná, jelikož mezi ně můžeme zařadit vše, co nějak souvisí s literaturou. Jsou to například autorská čtení, literární olympiády a soutěže, udílení cen, knihovny, tvůrčí činnost apod. Proto byl v projektu použit pouze výběr toho, co je všeobecně nejznámější....
Jak udržet cíle /smysl/ literární výchovy v průřezových tématech
Vojtěšková, Zdeňka ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na proměny vzdělávání v České republice po roce 1989, věnuje svou pozornost probíhající kurikulární reformě, se kterou souvisí i zavedení průřezových témat do našeho vzdělávání. Společně s průřezovými tématy a jejich realizací se však odkrývá i nová problematika, kterou je jejich propojení s jednotlivými vzdělávacími předměty. Primárním cílem této práce je najít obecnou radu, jak udržet cíle (smysl) literární výchovy v průřezových tématech, tedy odhalit podmínky, při jejichž splnění bude proces propojení průřezových témat s literární výchovou úspěšný.
Možnosti práce s psychologickou prózou ve třetím ročníku střední školy Jaroslav Havlíček:Neviditelný a jiná díla
Kuželková, Lucie ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Práce pojednává o jiných možnostech práce s psychologickou prózou, než je jen teoretický výklad a následná četba úryvků z čítanky. Plány hodin se zakládají na třech hypotetických variantách, které byly postupně ověřeny v hodinách a následně reflektovány z pohledu úspěšnosti či neúspěšnosti. Svůj výzkum v závěru autorka rozšiřuje o návrh projektu.
Návrh aktivit pro čítanku 6. ročníku ZŠ
Špinková, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tato práce podává soubor pracovních listů určených pro literární výchovu v 6. ročníku základní školy. Texty záměrně různorodého charakteru (úryvky románů, povídka, mýtus, poezie, píseň atd.) jsou doplněny o soubor otázek a úkolů určených pro práci před četbou, při četbě, po četbě a otázky, úkoly a náměty k činnostem rozšiřující. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou cílové skupiny a popisuje její specifika, která mohou mít vliv na školní práci (přechod na 2. stupeň ZŠ, častá proměna třídního kolektivu, nástup puberty). Hlavní pozornost je věnována jednotlivým typům aktivit, které jsou rozděleny podle způsobu práce (např. brainstorming, kondenzace, vlastní kreativní činnost) a funkce (např. anticipace, aktivování vědomostí). Teoretická část se také věnuje organizačním formám výuky a jejich vhodnosti pro různé typy aktivit. Hlavní část obsahuje pracovní listy s vlastními texty, které jsou stručně charakterizovány, a otázkami a úkoly doplněnými o didaktické a metodické komentáře.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 178 záznamů.   začátekpředchozí139 - 148dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.