Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 139 záznamů.  začátekpředchozí120 - 129další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole
Kubíčková, Magda ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
NÁZEV: Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole ABSTRAKT: Předmětem této diplomové práce jsou texty dětských písní a zhudebněná poezie pro děti a možnosti jejich využití ve výuce literární výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem bylo vypracovat sérii vyučovacích jednotek literární výchovy postavených na zásadách pedagogického konstruktivismu s využitím interaktivních metod s textem. Vychází z předpokladu, že práce s písní vede žáky k citlivému vnímání a chápání textů, jejich přednesu a rozvoji čtenářských dovedností dětí. Výsledkem práce je řada deseti méně známých písní s konkrétními praktickými postupy práce s textem, při nichž se žák aktivně zapojuje. KLÍČOVÁ SLOVA: píseň pro děti, texty písní, literární výchova, primární škola
Profil současného českého učitele literatury (na druhém stupni základních škol)
Zuntová, Lucie ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
ABSTRAKTY Profil současného českého učitele literatury Tato diplomová práce se zabývá tím, jaký je dnešní učitel literatury. Zaměřila jsem se na pedagogy, kteří učí na druhém stupni základních škol. Tyto školy se nacházejí ve městech, která nepřesahují počtem obyvatel 20 000. Jedná se tedy podle mého názoru o maloměstské školství. Skutečný profil by měl vzniknout na základě výzkumu. Ten jsem realizovala pomocí dotazníků, které jsem rozdala vyučujícím, ale také dětem. Nejedná se tedy o profil vědecký, ale o profil, který vznikne na základě zúženého pohledu dvou odlišných skupin - žáků a učitelů. Dotazníky jsem se snažila pečlivě vyhodnotit, analyzovat a správně interpretovat. Výsledný profil jsem zkombinovala z výsledku od žáků i výsledků od dospělých. Otázky nebyly složité ani moc časově náročné. Byly to otázky otevřené, ale také uzavřené. V některých otázkách se měli dotazovaní vyjádřit zcela sami, u některých otázek jsem dala možnost volby. Pro děti jsem připravila 21 otázek, pro pedagogy otázek 23. Během doby, kdy jsem obcházela základní školy a prosila o pomoc a spolupráci, jsem se bohužel setkala také s negativním přístupem vedení, ale také i od učitelů jsem si vyposlechla kritiku. Když se již povedlo dotazníky dostat do škol přes vedení, ne každý učitel mi pomohl. Někteří odmítli vyplnění dotazníku...
Tři podoby motivu dvojníka v české próze (Ivan Olbracht, Egon Hostovský, Ladislav Fuks)
Balcarová, Martina ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tématem diplomové práce je motiv dvojníka v české próze. Mým záměrem bylo zjistit, jak bylo toto téma zpracováváno v české i světové literatuře a na konkrétních případech ukázat jednotlivé typy dvojníků. Velká část práce je tedy zaměřena na konkrétní díla z české literatury 20. století. Motiv dvojníka v těchto dílech jsem zanalyzovala jednak z hlediska literárního a jednak z hlediska psychologického. V každém z těchto děl je jiný typ dvojníka, přesto lze srovnat některé společné znaky.
Příprava projektu Současný literární život pro I. ročník čtyřletých gymnázií
Fiřtová, Kristina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Žáci prvních ročníků čtyřletých gymnázií prokazují neznalosti v oblasti současného literárního života. Ku příkladu do literárního dění řadí pouze vydávání publikací, z knih v dnešní době vydaných znají jen světové bestsellery, nikdy nenavštívili žádné předčítání ani knižní veletrh a neznají žádné udílení cen za literaturu. Mnohé současné autory již považují za zesnulé, jako například Arnošta Lustiga a Karla Šiktance, a úspěšnost autora měří podle toho, kolik vydělává peněz. Autorovo postavení v dnešní době oslabilo, není již považován za "proroka" národa, ale za zábavního produktora. Lidé žádají vizuální vjem, který má okamžitý efekt, a nechtějí četbě věnovat mnoho času. Co se týče žáků, ty četba spíše nebaví. Žáci neumí k textům zaujímat vlastní stanovisko, což je pravděpodobně důsledek způsobu výuky na českých školách, totiž potlačování kritického myšlení ve prospěch nabývání vědomostí. Z výše zmíněných důvodů vznikl týdenní projekt zaměřený na současné literární události a aktivity. Rozsáhlost aktivit řadících se do literárního života je nezměrná, jelikož mezi ně můžeme zařadit vše, co nějak souvisí s literaturou. Jsou to například autorská čtení, literární olympiády a soutěže, udílení cen, knihovny, tvůrčí činnost apod. Proto byl v projektu použit pouze výběr toho, co je všeobecně nejznámější....
Možnosti práce s psychologickou prózou ve třetím ročníku střední školy Jaroslav Havlíček:Neviditelný a jiná díla
Kuželková, Lucie ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Práce pojednává o jiných možnostech práce s psychologickou prózou, než je jen teoretický výklad a následná četba úryvků z čítanky. Plány hodin se zakládají na třech hypotetických variantách, které byly postupně ověřeny v hodinách a následně reflektovány z pohledu úspěšnosti či neúspěšnosti. Svůj výzkum v závěru autorka rozšiřuje o návrh projektu.
Aktivity před četbou, při četbě a po četbě při práci s textem ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ
Chmarová, Marcela ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá aktivitami před četbou, při četbě a po četbě textu v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. První část mapuje výsledky testování čtenářské gramotnosti českých žáků v mezinárodním srovnání PISA 2009, roviny čtenářské gramotnosti a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, dále podstatu, smysl a příklady aktivit před čtením, při čtení a po čtení textu pro žáky. Druhá část popisuje výsledky výzkumu prováděného prostřednictvím dotazníkového šetření se zaměřením na informace, zda a jak často používají učitelé aktivity před čtením, při čtení a po dočtení textu a jejich příklady. Dále sleduje, s jakými čítankami učitelé pracují v hodinách literární výchovy, a jak aktivity k textům v těchto čítankách přispívají k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Využití dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého čtenářství na 2.stupni ZŠ
Rolincová, Pavla ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Cílem této diplomové práce je ověřit funkčnost a efektivnost systému dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého (reflektivního) čtenářství a budování kladného vztahu žáků k vlastní četbě v podmínkách literární výchovy 2. stupně běžné základní školy. Systém dílny čtení je založen na poskytnutí příležitosti žákům číst knihy dle vlastního výběru a sdílet s ostatními své postřehy a prožitky z textu, čímž se ve třídě posiluje společenství čtenářů. Jádrem práce jsou velmi praktické aplikace poznatků amerického i konkrétního českého modelu dílny čtení vycházející z mého učitelského působení, během něhož jsem tento systém realizovala ve dvou šestých a jedné sedmé třídě v upravené časové dotaci a podobě tak, aby korespondoval s ŠVP. V teoretické části práce se zabývám charakteristikou pubescentních čtenářů, která spolu s faktory pozitivně ovlivňující výsledky čtenářské gramotnosti v mezinárodních výzkumech přináší argumenty pro zavedení systému dílny čtení korespondující i s komunikačním pojetím literární výchovy. Práce shrnuje a zužitkuje odborné prameny týkající se pubescentních čtenářů a popisuje součásti a podmínky dílny čtení. S oporou o vlastní výukovou praxi popisuji nároky této formy práce na učitele a její slučitelnost s RVP. K praktické části práce mi dobře posloužila i sonda pro učitele realizovaná formou...
Možnost spolupráce mezi školou a rodinou v práci s literárním textem na 1. stupni ZŠ
Zemanová, Hana ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství. Uvádí, že kjeho rozvoji je potřeba spolupráce rodiny a školy. Zkoumá, jak by tyto dvě instituce mohly spolupracovat, a porovnává, jak spolupracují u nás a v Německu. Vychází především z dostupných českých a německých pramenů a literatury, ale také z odpovědí dvou desítek učitelů 1. stupně ZŠ, kteří ve vytvořeném dotazníku vyjádřili svůj postoj ke čtenářství svých žáků i ke spolupráci s rodinou. Práce je doložena řadou příkladů z Německa, ale i z českých škol. Autorka v závěru práce přináší i některé "vlastní čtenářské aktivity" vhodné pro spolupráci školy a rodiny. Tato diplomová práce bude přínosem pro učitele 1. stupně ZŠ, kteří se chtějí přičinit o zlepšení čtenářství svých žáků. Nabízené možnosti spolupráce s rodinou jsou jedním možným řešením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Inspirovaná fabulace
Vlková, Miluše ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Jako studentka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze jsem v roce 2004 začala vyučovat český jazyk a literaturu na Základní škole Vlastina (později Dědina) v Praze 6. Ve svých hodinách jsem se snažila využívat především zážitkové metody, které se mi časem velice osvědčily. Velký úspěch měl zdánlivě jednoduchý úkol typu: "Doplňte obrázek textem," který se však ukázal jako problematický. Zpočátku totiž byli žáci velmi rozpačití a nevěděli, co mají psát. Neustále se ptali, zda to má být příběh nebo třeba popis. Bylo znát, že nejsou vychováváni k samostatnému myšlení a tvořivosti, neboť stále vyžadovali konkrétní zadání. Postupem času tomuto zadání uvykli, nedělalo jim potíže, a kvalita ztvárnění úkolů se neustále zlepšovala.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 139 záznamů.   začátekpředchozí120 - 129další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.