Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vít Soukup
Šímová, Anna ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
: Práce se věnuje umělci Vítu Soukupovi, který patřil k předním umělcům 90. let 20. století a nultých let století 21. Věnoval se malbě, tvorbě filmu, komiksu a divadlu. Ve své tvorbě se zaměřoval na ve své době nepopulární témata jako nostalgie, normalizace, kolektivní paměť socialistické kultury a také přeměně podmínek a režimu po roce 1989. Práce se věnuje filmové tvorbě Víta Soukupa, jež je souhrnně vydaná díky práci VVP AVU. Klíčová slova: Vít Soukup, 90. léta, brak, žánrový film, ironie, groteska, apropriace, detektivka Abstract: This thesis is focused on the artist Vít Soukup, who was one of the most interesting artist of the 1990s and after 2000. His artwork included painting, movies, cartoons from photos and also the theatre. He was interested in motives that were not such popular back then, such as nostalgy, normalization, collective memory of the socialistic culture and also the change of régime and conditions after revolution in 1989. This thesis is focused mainly on his movies, which are all published thanks to VVP AVU. Key words: Vít Soukup, 1990s, braque, genre movie, irony, grotesque, appropriation, detective story
Frida Kahlo: Přístupy a perspektivy interpretace
Kubečková, Tamara ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
(CZ) Tato bakalářská práce si klade za cíl zkoumat a metodologicky analyzovat tvorbu a osobnost Fridy Kahlo a stejně tak představit vybrané společensko-geografické přístupy, které ovlivnily vnímání Fridy jakožto ženy-umělkyně, feministky, aktivistky-socialistky, malířky latinského původu. Součástí této práce je rovněž zpracování konceptu identity umělkyně, na jejímž základě práce dále rozvíjí téma klíčových životních událostí. Tato témata práce demonstruje na základě selekce odborných esejí, kde lze konkrétně představit veřejnou a odbornou recepci díla a jeho odkazu. Téma odkazu a přístupů k němu práce dále rozvíjí prostřednictvím rozboru stěžejních publikací, které měly společenský dopad i v široké veřejnosti. Práce rovněž vykresluje Fridu jakožto představitelku umělkyně-ikony, kterou definuje skrze zařazení do současného popkulturního proudu. Práce se tedy pokouší představit osobnost Fridy prostřednictvím reflexe její tvorby a zároveň se vypořádat s postoji určující její význam ve výtvarném umění 20. a 21. století. Klíčová slova: Mexické malířství - interpretace a přijetí výtvarného díla - žena-umělkyně - surrealismus - metodologie - výtvarné umění 20. století - identita
Negace umění
Davidová, Anna ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
(CZ) Negace je ve svých mnohých podobách nedílnou součástí dějin umění dvacátého století. Díváme-li se na svět skrze dialektickou logiku neustále se měnícího souboje tezí a antitezí, je i umění výsledkem střetu dvou neoddělitelných protipólů, tvoření je destrukcí, a stejně tak destrukce je tvořením. Tato diplomová práce se snaží široké téma negace uchopit za pomoci vymezení si dvou hlavních zájmů, jakými jsou destrukce a odcházení z umělecké scény. Oba případy vnímá jako způsob vymezení se vůči pozici umělce a umění v konzumní společnosti Západu. Fenomén destrukce sleduje na příkladech uměleckých hnutí a společenského kontextu po druhé světové válce a zejména v průběhu 60. let, kdy se mnoho umělců snažilo pracovat právě s potenciálem umělecké destrukce. V závěrečné části věnované opouštění uměleckého prostředí je za pomoci příkladu umělce v post-praxi Radima Labudy prozkoumána možnost bytí a zároveň nebytí součástí světa umění a také nejistá budoucnost umění v době klimatické krize. Klíčová slova: negace umění, umění destrukce, anti-art, dematerializace, umění 20. století, současné umění, politické umění, odcházení z umění, DIAS, Destruction in Art Symposium, Gustav Metzger, Alexander Brener, Lee Lozano, Radim Labuda, klimatická krize
Sun, Air and Movement: Result Is the Beauty. Image of Natural and Cultivated Woman Body in the Interwar Czechoslovakia
Pádejová, Monika ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Švácha, Rostislav (oponent)
(slovenský) Predkladaná diplomová práca sa sústreďuje na vizuálnu reprezentáciu prirodzeného a kultivovaného ženského tela, reagujúceho na hygienické, eugenické a estetické požiadavky novovzniknutého štátu. Okrem posilnenia modernej národnej identity, mala formovať a reprezentovať pozitívny obraz novej feminity, ktorý koncom 20. rokov vyústil do projektu civilizovanej ženy. Nové spoločenské usporiadanie si vyžadovalo nový typ moderného človeka, a teda aj ženy. V rámci toho sa spojili dve zdanlivo nesúvisiace oblasti - veda a vizuálna kultúra, ktoré sa snažili definovať ideál moderného ženského tela: krásneho, zdravého, mravne a esteticky príťažlivého. Obraz športujúcej ženy sa stal emblémom novovzniknutej republiky. Ženské telo získalo pridanú estetickú hodnotu, stalo sa novým ornamentom a komunikačným znakom, prestupujúcim vizuálnou kultúrou od reklamy až po výtvarné umenie. Pozornosť sa sústreďuje na rolu moderného tanca a osobnosť Milči Mayerovej, významnej prvorepublikovej tanečnice a symbolu modernej ženy, ktorá svojou vizuálnou reprezentáciou a publikačnou činnosťou reflektovala meniace sa dobové požiadavky. Kľúčové slová (slovenský) Telo, modernita, feminita, nová žena, vizuálna kultúra, vizuálna reprezentácia, výtvarné umenie, zdravé telo, Sokol, výrazový tanec, Milča Mayerová
Současná praxe umisťování výtvarných děl do veřejného prostoru
Bláha, David ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice současného způsobu osazování děl do veřejného prostoru v České republice s cílem zjistit, jak jsou a mohou být nastaveny podmínky vyjednávání, výběru i vzniku daných děl. Pozornost je věnována městu v roli vykonavatele a speciálně komisím dohlížejícím na výběr památníku či finančním otázkám soutěží. Je řešena otázka, zda je možné vysledovat kauzalitu mezi způsobem nastavení podmínek osazení a následnou kvalitou uměleckých děl. Práce se soustředí na konkrétní příklady výtvarných děl, které byly umístěny do veřejného prostoru, a na nich se snaží danou problematiku co nejjasněji ilustrovat.
Umění Majdanu
Kolotusha, Tetiana ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Diplomová práce "Umění během revoluce na Ukrajině 2013-2014" si klade za cíl shrnout výtvarnou tvorbu, která vznikla v průběhu tzv. revoluce Důstojnosti. Práci lze rozdělit do tří hlavních částí. První část je věnovaná dějinám současného ukrajinského umění, jeho vzniku a proměnám vztahu mezi umělci a politikou. Další část zahrnuje předrevoluční uměleckou scénu, u které se zprvu soustředíme na problémy cenzury v roce 2013 a později na předrevoluční uměleckou tvorbu. Poslední část diplomové práce je věnována revoluci samotné a výtvarným prvkům, které v průběhu vznikly. Práce se pokouší o vytvoření kompletního souboru uměleckých děl, které vznikly v období mezi listopadem 2013 a únorem 2014, a o tvorbu analýzy vlivů mezi uměním a politikou na Ukrajině.
Writing History in the Future Tense: Methodological Approaches to Contemporary Roma Art
Beličáková, Viktória ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Viktória Beličáková 6. decembra 2018 Táto diplomová práca skúma vybrané tematické okruhy a prístupy v rámci súčasného rómskeho umenia, a zároveň sa zaoberá možnosťami písania o ňom z pozície dejín umenia. Prvá časť práce sa sústreďuje predovšetkým na metodologické východiská práce, ktoré sa zakladajú na teóriách postš- trukturalizmu a postkolonializmu. Jej cieľom je poskytnúť relevantný rozbor tradičných rámcov dejín umenia a načrtnúť možné nové perspektívy v sú- vislosti s analyzovanou témou. V druhej časti práce budú tieto artikulované závery ďalej rozšírené a rozpracované na príkladoch vybraných diel súčasných umelcov. Zámerom je predstaviť tri štúdie postavené na okruhoch týkajúcich sa času, priestoru a tela. Dôraz je pritom kladený na umelecké stratégie, ktoré využívajú princíp liminality, ambivalencie a ďalšie príbuzné taktiky za úče- lom dekonštrukcie a následnej rekonštrukcie reprezentácie Rómov v umení aj v ďalších oblastiach.
Videomapping
Hrdličková, Tereza ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Malečková, Dita (oponent)
V této bakalářské práci podrobuji vzrůstající fenomén nejčastěji zvaný videomapping pohledu historika umění, což je v současném diskurzu nové; teoretická reflexe přichází spíše od samotných tvůrců nebo různými díly z jiných odvětví. Práce se zabývá téměř výhradně promítaným obrazem a v menších tematických okruzích představuje různé typy přístupů. Cílem bude podat kritickou analýzu možností této relativně nové formy, a přispět k vyjasňování hranic mezi uměleckou intervencí a komerčním produktem. Klíčová slova: promítaný obraz pohyblivý obraz video projekce mapping veřejný prostor scénografie muzeologie současné umění nová media spektákl festival světel videoart instalace videoteatro současné umění aktivismus efekty objektově orientovaná filosofie ontologie postinternet
Videomapping
Hrdličková, Tereza ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Malečková, Dita (oponent)
V této bakalářské práci podrobuji vzrůstající fenomén nejčastěji zvaný videomapping pohledu historika umění, což je v současném diskurzu nové; teoretická reflexe přichází spíše od samotných tvůrců nebo různými díly z jiných odvětví. Práce se zabývá téměř výhradně video projekcemi (digitálními, výjimečně i analogovými), tedy nikoli světelným designem, a v menších tématických okruzích představuje různé typy přístupů. Cílem bude podat kritickou analýzu možností tohoto relativně nového media a pozitivně, skrze příklady, přispět k vyjasňování hranic mezi uměleckou intervencí a ryze komerčním produktem. Součástí této práce je syntetický přehled různých realizací a technických milníků. Speciální pozornost se věnuje realizacím v České republice a v Itálii, odkud o fenoménu pochází nejvíce literatury. Tento fenomén se nezdá být lokálně vymezitelný; kvůli velké zakořeněnosti na internetové síti je silná mezinárodní výměna a obchod. Klíčová slova: video projekce mapping veřejný prostor scénografie muzeologie současné umění nová media spektákl festival světel videoart instalace videoteatro archeologie současné umění aktivismus digitální práva efekty popularizace vědy
Vztah českého filmu 60. let k výtvarnému umění
Crhová, Anna ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce Vztah českého filmu 60. let k výtvarnému umění se věnuje mimořádně plodnému desetiletí české kinematografie, které se mimo jiné vyznačovalo intenzivní mezioborovou spoluprací. Práce na příkladech čtyř filmů zkoumá možnosti propojení filmu s výtvarným uměním. V Automatu svět hraje sám sebe umělec, Vladimír Boudník, film jej také zachycuje při tvorbě. U filmu Křik si práce všímá bytových interiérů a uměleckých děl v nich umístěných. Film …a pátý jezdec je Strach pracuje s principem hromadění předmětů, který se objevuje i v tvorbě výtvarných umělců (Běla Kolářová, Arman). Ovoce stromů rajských jíme se vyznačuje především výtvarně výrazným prologem, k výtvarnému umění ale odkazuje celý film svou scénografií, kostýmy oproti tomu úzce souvisí s dobovou módou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.