National Repository of Grey Literature 16 records found  previous11 - 16  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Interaction of the Metrical and Phonological Aspects of Language Constituting the Rhytm in Poetry
Zindulková, Klára ; Binar, Vladimír (advisor) ; Wiendl, Jan (referee)
The chief subject of this work is a detailed description of rhytmical structure of two versifications - accentual-syllabic verse and quantitative verse. Their rhytmical principles are compared to the rhytm of music, in order to find the analogies and differences. The task of the vocalic quantity is closely analyzed and the hypothetic interconnection of both versifications is explained in the next part of the work. Then I return to the theories of J. Král and O. Hostinský, comparing them with the modern metrical theories and mention the possible contribution of these theories to vocal music lyrics creation. Further in the work I concentrate on the connexion of textual and musical element in the vocal music, examining the rhytmical aspects of their interaction, especially the rhytmical effect of word and music accent. The task of pauses in three described rhytmical systems is examined afterwards.
Bedřich Fučík: literary critic (1900-1984)
Jürgens, Zuzana ; Brabec, Jiří (advisor) ; Binar, Vladimír (referee) ; Zizler, Jiří (referee)
The dissertation called "Bedřich Fučík: "Literary Critic (1900 - 1984)" deals with Bedřich Fučík's approach to a literary work of art and to the literary tradition, analyzing his point of departure (in the works of Otokar Březina, Jakub Deml, and F. X. Šalda) and the basic concepts of the critic, putting them into the context and chronological order. Single chapters introduce Fučík's notions of "tradition", "native region", "land", "struggle" and "love"; as extra-literary criteria (except for "tradition"), the notions are adapted en passant by the critic so that they could fit in with his concept. In doing so, Fučík creates his "own" line of Czech literature, based on the motif of the "land", "the song of the land". He sees the line run through such authors as Otokar Březina and Jakub Deml; out of his contemporaries, he emphasizes the works of Jan Zahradníček, Jan Čep and Vladimír Vokolek. The chapters about his treatment of their works exemplify his art of interpretation of a literary text. From the very beginning of Fučík's writing, there is an obvious awareness of the value crisis in the contemporary world; that crisis is, in his opinion, to be seen in contemporary art, as shown in his polemics with pragmatism and constructivism. To him, it is art that may and must face the crisis: not only does art...
Vanutí of Holan - between mimesis and maniera
Koryntová, Lucie ; Binar, Vladimír (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
In the thesis, the author tries to answer the question, "How to read the poetry of Vanutí by Vladimír Holan?" she tries to decide whether it should be considered with respect to mimesis or maniera. After a theoretic introduction which outlines the meaning of these terms, the author aims at retracing the hesitation between mimesis and maniera that can be seen in the reception of this collection during the 1930's. The following part of the thesis contains interpretations of some of the poems - these focus on the analysis of language deformations and the imagination of the collection. The hesitation between mimesis and maniera, i.e. between an independent aesthetic structure and a new enunciation of the world, is finally revealed as one of the constitutive traits of the collection.
The first and last word. The genesis of style of Jakub Deml in the initial critical, editorial and poetic works from the years 1896-1907
Iwashita, Daniela ; Binar, Vladimír (advisor) ; Merhaut, Luboš (referee) ; Vojvodík, Josef (referee)
Zorientovat se v díle Jakuba Demla (1878-1961), které zahrnuje asi sto třicet původních knih a tisků, překlady, časopisecké publikace a obrovskou, z velké části nezpracovanou a rozptýlenou rukopisnou pozůstalost, není snadné. Od 20. let 20. století dodnes vzniklo několik studií či "orientačních popisů" tohoto díla, které ho otevřely a umožnily vidět jako celek vnitřně sjednocený, vrostlý do kulturní tradice a zároveň korespondující s poezií a myšlením současníků i následovníků. Po Vítězslavu Nezvalovi, Bedřichu Fučíkovi a Miloši Dvořákovi to byly zejména studie Vladimíra Binara, později Josefa Normona Rostinského. V době, kdy dokončuji tuto práci, se připravuje do tisku rozsáhlá monografie od německého slavisty Alexandra Wolla. Bezprostřední neodborný i odborný ohlas, který vyjadřují recenze či posudky, však dokládá, že orientaci často postrádali i čtenáři jednotlivých Demlových knih. Obtíže, které při četbě zakoušeli, se stávaly příčinou dlouhodobého odsudku, marginalizace a nepřijetí. Tyto obtíže však mohou posloužit také jako ukazatel Demlova specifického způsobu budování jednoty vlastní výpovědi. Zkoumání překážek i pozitivních ukazatelů významového sjednocení Demlova díla (a tím základních vodítek k četbě) je vlastním úkolem této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Šlépěje by Jakub Deml
Plátová, Martina ; Binar, Vladimír (advisor) ; Wiendl, Jan (referee)
Tématem této práce jsou Šlépěje Jakuba Demla. Jedná se o podrobnější pohled na dvacet šest svazků Šlépějí, které vyšly v rozmezí let 1917-1941. Primárním úkolem je postihnout specifika tohoto ojedinělého díla v české literatuře. Nejprve bude potřeba zabývat se vznikem Šlépějí a zjistit, zda jim předcházela díla podobného charakteru. Předpoklad je, že taková díla existují, pak je nutno najít styčné body a také určit, v čem se naopak liší. Následně se budeme zabývat komplexním popisem Šlépějí, který bude zahrnovat jak pohled na stránku praktického vydávání, tak pohled na stránku vnitřní, tedy otázky žánrové charakteristiky, naplňování, či rušení žánrových struktur, případně problém žánrové nazařaditelnosti. Nevyhneme se ani hypotéze o novém specifickém žánru. Chceme přehodnotit vnímání Šlépějí jako chaotického a nesouvislého periodika, a proto se pokusíme najít nějakou spojovací linii, která z dvaceti šesti svazků činí jeden celek. Další problematika se týká možností členění Šlépějí na subtilnější kompaktní celky, se zohledněním klíčových okamžiků Demlova života, které zanechaly v jeho díle výraznou stopu. V tomto okruhu otázek budeme vycházet především z koncepce Vladimíra Binara a Bedřicha Fučíka, jak je navržena ve Zprávě o uspořádání Díla Jakuba Demla.
Poetry of Karel Hlaváček
Loučková, Tereza ; Kořená, Markéta (advisor) ; Binar, Vladimír (referee)
Moje diplomová práce má přiblížit poetiku Karla Hlaváčka ve všech čtyřechjeho sbírkách. Pod slovo poetika jsem zahrnula versologii (metrum, rytmus, rýmy ... ), eufonii, básnické figury, tropiku, slovník, motivy a kompozici. Pokusím se o podrobný rozbor všech složek Hlaváčkovy poezie, zcela ponechávám stranou interpretaci, kteráje dalším, velmi specifickým stupněm rozboru básnického díla a vyžadovala by samostatné bádání. Diplomová práce je tedy členěna na čtyři základní oddíly, z nichž každý patří jedné Hlaváčkově sbírce. Každý má svůj vlastní krátký úvod, ve kterém uvádím kdy ajak daná sbírka vznikla. Následuje vlastní rozbor, ten má ukázat především Hlaváčkovy přednosti a tvárné prostředky, které se vyskytují ve všech sbírkách, tedy to, co je typicky hlaváčkovské. Analýza sbírek je prováděna krok za krokem podle běžného schématu: rytmický rozboreufonický rozbor - sémantický rozbor - motivicko-kompoziční rozbor. Těžiště mé práce je však ve výběru a uvádění dostatečného množství příkladů ve všech oddílech, protože především díky nim se ozřejmí všechny zvláštnosti Hlaváčkova básnického jazyka; často je i popis zbytečný, úryvky básní hovoří samy za sebe a není třeba je dále rozebírat. Navíc se tak každému čtenáři naskýtá možnost najít mezi uváděnými příklady další a další zajímavé zvukové (a jiné) souhry a...

National Repository of Grey Literature : 16 records found   previous11 - 16  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.