Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 98 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prožívání schizofrenní poruchy a pobytu na psychiatrickém oddělení
Podstavková, Cecílie ; Goldmann, Petr (vedoucí práce) ; Soukupová, Tereza (oponent)
Tématem této bakalářské práce je subjektivní prožívání psychózy a pobytu na psychiatrickém oddělení. Cílem práce je jak poskytnutí náhledu na psychózy z prizmatu pacientů, tak i snaha jejich prožitky určitým způsobem zmapovat v rámci života jednotlivců či hledáním společných rysů. Teoretická část práce nastiňuje pojetí psychózy, resp. hlavně schizofrenie, z několika úhlů pohledů - psychiatrického, psychologických teorií S. Freuda a C. G. Junga, ze sociálně vývojového hlediska, kognitivního, konstruktivistického i alternativního. Dále pojednává krátce o problematice prožívání s ohledem na patologii psychózy, a o možnostech léčby. Empirická část práce, založená na vlastním výzkumu autorky pomocí zakotvené teorie přibližuje zvlášť prožitky pěti respondentů na psychiatrickém oddělení a prožívání psychózy se zaměřením na psychotickou epizodu. Výzkumné otázky se zaměřují i na důvody hospitalizace, vlastní chápaní situace jedincem, vliv psychózy na okolí, přínos / nepříznivost hospitalizace / léčby. Klíčová slova: Psychóza, schizofrenie, prožívání, prožitek, subjektivita, psychiatrické oddělení, hospitalizace, léčba.
Závislost na alkoholu a její léčba - protektivní a oslabující faktory
Marková, Nikola ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
NÁZEV: Závislost na alkoholu a její léčba- protektivní a oslabující faktory ANOTACE: Alkohol je v naší zemi nejrozšířenější společensky tolerovanou drogou. Je považován za součást kultury. Důvody, proč se počet jedinců, kteří mají problémy s alkoholem, neustále zvyšuje mohou být téměř jakékoliv. Faktem je, že odbornou péči z důvodu alkoholové závislosti vyhledávají stále častěji nejen ženy, ale i mladiství. Tato práce si klade za cíl vybrat konkrétní faktory, které u člověka vedou k rozvoji závislosti, ale také ty, které mu pomáhají během léčby. Protektivní faktory během léčby jsou prezentovány v souvislosti se smyslem života podle psychoterapeutického směru logoterapie. Práce "Závislost na alkoholu a její léčba- protektivní a oslabující faktory" je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem teoretické části je uceleně představit problematiku alkoholové závislosti. Kapitoly vymezují základní protektivní a oslabující faktory v závislosti a léčbě dle literatury. Představují logoterapii Viktora Emila Frankla se zaměřením na koncept smyslu života. Cílem empirické části je zjistit, zda se oslabující faktory zmiňované v literatuře vyskytují u pacientů léčících se z alkoholové závislosti v Psychiatrické léčebně, v Praze Bohnicích. Protektivní faktory uváděné pacienty jsou dávány do souvislosti se smyslem...
Sebepoškozování u dětí
Tvrdoňová, Anna ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Soukupová, Tereza (oponent)
Předkládaná práce se věnuje problematice sebepoškozování a jejím cílem je analyzovat pojetí sebepoškozování u dětí staršího školního věku, jak definují sebepoškozování a co dle jejich názoru zahrnuje sebepoškozující chování. Práce je rozdělena do dvou stěžejních částí. První část je zaměřena na vymezení pojmu sebepoškozování a zmapování současné zahraniční i české odborné literatury. Pozornost je věnována nejasnostem v terminologii a představení aktuální klasifikace sebepoškozujícího jednání. Druhá část práce je věnována prezentaci výzkumu explorativního charakteru. Data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření od 73 respondentů ve věku 13 až 15 let a analyzována prostřednictvím kategorizování odpovědí a s využitím metody faktorové a shlukové analýzy. Faktorová analýza extrahovala deset faktorů, které tvoří smysluplné celky a lze je interpretovat jako představy, které mají dospívající o sebepoškozování. Výsledky ukázaly, že dospívající chápou sebepoškozování nejen jako přímé narušení těla, ale začleňují mezi sebepoškozující aktivity i dlouhodobé nepříznivé působení na zdraví (poruchy příjmu potravy, kouření, zneužívání alkoholu). Zajímavým zjištěním je, že dospívající mají na sebepoškozování ambivalentní názor. Uvědomují si nejen následné ztráty a možné rizika takového chování, ale připouští i...
Podoba attachmentu u potomků matek se schizofrenií
Schmiedová, Petra ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Cílem práce je nalezení odpovědi na otázku, zda má duševní onemocnění matky, konkrétně schizofrenie, vliv na připoutání dítěte v dospělosti. V teoretické části nejprve přibližuji východiska a základní pojmy teorie attachmentu, popisuji vybrané metody užívané k měření citové vazby a charakterizuji jednotlivé typy attachmentu či stavů mysli ve vztahu k attachmentu. Dále podávám přehled stěžejních informací o schizofrenii a o specifických tématech výchovy dětí matkami se schizofrenií. Zpracovávám také téma attachmentu u dětí těchto žen. V empirické části na základě stanoveného výzkumného cíle zjišťuji podobu a typ připoutání u dětí matek se schizofrenií a jejich vývoj v čase. Zajímaly mě také strategie vyrovnávání se s nemocí matky. Hlavní metodou výzkumu bylo Adult Attachment Interview (AAI), dále jsem administrovala také Škálu prožívání blízkých vztahů (ECR) a Tématicko apercepční test (TAT). Z výsledků výzkumu vyplývá, že u dětí matek se schizofrenií se výrazně častěji vyvíjí úzkostné připoutání, konkrétně úzkostně vyhýbavé a dezorientované/dezorganizované. Matčino onemocnění schizofrenií má negativní vliv na podobu vztahu s jejím dítětem.
Projektivní interview u onkologicky nemocných dětí
Klasová, Karolína ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na zmapování sociální oblasti, konkrétně zjištění sociální kognice a objektní vztahy, u dětí s onkologickým onemocněním ve věku 10 až 12 let pomocí zadání testu Projektivní interview hodnoceného škálou SCORS. Teoretická část práce pojednává o problematice onkologického onemocnění a s tím spojných aspektech psychosociální oblasti jedince, popisu období časné adolescence dle poznatků vývojové psychologie, charakteristice testu Projektivní interview a interpretačním systému Westena - Škála sociální kognice a objektních vztahů neboli SCORS. Cílem výzkumné části práce je ověřit hypotézu, zda děti s onkologickým onemocněním dosahují odlišných výsledků oproti zdravým dětem, případně v jakých konkrétních dimenzích škály SCORS je deficit největší. Výsledky kvantitativní statistické analýzy poukazují na skutečnost, že mezi výzkumnou skupinou dětí s onkologickou chorobou a kontrolní skupinou zdravých dětí není. Výsledky nejsou v pólech patologie a je možné považovat je za normu pro dané věkové rozpětí. Při kvalitativní analýze byly zjištěny rozdíly v pojetí oblasti rodiny, školního prostředí a kamarádů a vnímání nemoci. Klíčová slova: Onkologické onemocnění u dětí, psychoonkologie, Projektivní interview, SCORS, deficit sociální oblasti u osob se somatickým onemocněním
Slyšící rodiče - neslyšící dítě
Čechová, Lucie ; Goldmann, Petr (vedoucí práce) ; Soukupová, Tereza (oponent)
Resumé Diplomová práce Slyšící rodiče - neslyšící dítě je, jak už z názvu vyplývá, zaměřena na problematiku situace narození neslyšícího dítěte slyšícím rodičům. Mapuje hlavní oblasti, které ovlivňují prožívání rodiče v této situaci. Práce vymezuje teoreticky i prakticky na podkladě využití české i zahraniční literatury oblasti, které zasahují do prožívání rodičů. Jsou představeny ty, které ovlivňují prožívání rodiče u každého typu postižení dítěte se zaměřením na mapování specifické situace v případě sluchového postižení. Dále jsou popsány čistě specifické oblasti, se kterými je rodič konfrontován jen v případě narození dítěte se sluchovým postižením. Teoretická část se věnuje problematice etiologie sluchového postižení a zvláštnostem vývoje dítěte s důrazem na zvláštnosti v oblasti komunikace. Zabývá se problematikou vzdělávání a tématem kochleární implantace. Rozebíráno je téma prožívání rodiny dítěte se sluchovým postižením. Je mapován systém péče o děti se sluchovým postižením a jejich rodiny. V nepolední řadě je součástí teoretické části drobný exkurz do světa neslyšících. V praktické části jsou prezentovány výsledky, které vzešly z analýz šesti rozhovorů s rodiči neslyšících dětí. Tato část je věnována snaze zachytit, jak rodiče vnímají jednotlivé oblasti, se kterými jsou konfrontováni. Jaké jim...
Řešení testu Rey-Osterriethovy figury u dvanáctiletých dětí
Šplíchalová, Markéta ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Předkládaná práce se zabývá zejména ústředním tématem, testem Rey-Osterriethovy figury, jeho podobou, administrací i způsoby hodnocení. Blíže se orientuje na způsob administrace i hodnocení testu v jediném českém manuálu M. Košče a J. Nováka, ale i na další používané způsoby skórování. Detailněji také představuje, některými českými psychology rovněž využívaný, způsob skórování popsaný v manuálu J. E. Meyers a K. R. Meyers. Zabývá se také psychometrickými vlastnostmi testu, s důrazem na podobu aktuálně dostupných norem. Část práce je také věnována popisu vývoje některých psychických funkcí ve věku dvanácti let, a to zejména ve vztahu k schopnostem zjišťovaným Rey-Osterriethovou figurou. V praktické části práce je představen vlastní výzkum zaměřující se na zpracování testu dvanáctiletým dítětem. Testy byly vyhodnoceny oběma výše zmíněnými systémy, s interpretací a analýzou jejich výsledků. Součástí práce jsou také nové orientační normy testu pro tuto věkovou skupinu. Test byl rovněž porovnán s výsledky jedinců v testu Číselný čtverec.
Test Rey-Osterriethovy komplexní figury u desetiletých dětí
Ondřejková, Žaneta ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Diplomová práce pojednává o psychologickém testu s názvem Rey-Osterriethova komplexní figura (TKF) a zaměřuje se na možnosti jeho použití u desetiletých dětí. Cílem této práce bylo postihnout, jak desetileté děti zpracovávají TKF ve všech jeho složkách (kopie, reprodukce, oddálené reprodukce) z hlediska kvantitativního i kvalitativního. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Část teoretickou tvoří psychologická charakteristika vývojového období desetiletého dítěte s důrazem na kognitivní vývoj, dále pak test TKF a jeho aplikace u dětí a významnou složkou teoretické části je i využití TKF u dětí se specifickou poruchou učení. V části empirické je představena vlastní studie, která je založena na výzkumném zpracování TKF u desetiletých dětí. Vzhledem k povaze získaných dat bylo zvoleno kvantitativní zpracování. Byly navrženy orientační normy pro tuto věkovou skupinu, rozšířena administrace testu u dětí a výsledky porovnány se skupinou dětí se specifickou poruchou učení a s psychologickým testem s názvem Trail Making Test.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 98 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
21 Soukupová, Tereza
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.