|
Rossini opera festival v Pesaru
Morávek, Jan ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Tuček, René (oponent)
Tato práce se podrobnějším způsobem věnuje Rossiniho opernímu festivalu, každoroční mezinárodní přehlídce jevištních děl italského hudebního skladatele Giachoma Rossiniho. Mapuje cestu vedoucí k jeho vzniku, zkoumá motivaci jeho zakladatelů, zabává se jeho organizační strukturou, způsobem financování, součanou agendou a kapacitami, kterými festival disponuje. V kapitole Chrolologie uvádí faktografický výčet jeho aktivit a umělců, kteří na těchto aktivitách participovali. Hlavní téma je doplněno o umělecký životopis G. Rossiniho a krátkou kapitolou o městě Pesaru, ve kterém festival sídlí.
|
| |
| |
|
B. Martinů - Rozbor kantáty Otvírání studánek
Svoboda, Petr ; Kusnjer, Ivan (vedoucí práce) ; Kusnjer, Ivan (vedoucí práce) ; Podskalský, Miloslav (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na kantátu Bohuslava Martinů Otvírání studánek. Částečně je zde zmíněn i autorův životopis a jeho čtyři kantáty na text Miloslava Bureše. Hlavním bodem a cílem celé práce je kantáta Otvírání studánek. Nejdříve je to rozbor básně M. Bureše, na kterou je kantáta napsaná, poté zhudebnění B.Martinů a nakonec můj vlastní pohled na toto dílo z hlediska posluchače a interpreta.
|
| |
|
Operní tvorba Bohuslava Martinů s přihlédnutím k úlohám pro baryton.
Morávek, Jan ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Hajóssyová, Magdaléna (oponent)
Tato diplomová práce si vytkla za cíl podrobněji zmapovat operní tvorbu velikána české hudby 20. století Bohuslava Martinů. Zvláštní důraz je věnován úlohám pro rozhlasový obor baryton. Zkoumá jejich interpretační problematiku a vykresluje charaktery jednotlivých postav. Zvláštní péče je věnována analýze vokální linky a typologii pěveckých frází. Diplomová práce je doplněna skladatelovým životopisem a statí, přibližující východiska a jednotící tvůrčí principy Martinů operní tvorby.
|
|
Richard Wágner: Bludný Holanďan
Vaňáč, David ; Bárta, Martin (vedoucí práce) ; Podskalský, Miloslav (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává na straně jedné o životě, filozofii, náboženství a práci Richarda Wagnera, na straně druhé o mezníku jeho tvůrčího vývoje, který představuje jeho v pořadí čtvrtá opera Bludný Holanďan.
V této práci je časově zohledněn Wagnerův život pro možné porovnání s časovým intervalem postavy Bludného Holanďana, který je sedm let. Dále je zde vyzdvižena jeho životní filosofie pro snazší pochopení jeho osoby i hudby samé.
Na samotnou operu Bludný Holanďan se práce zaměřuje ze tří pohledů - z pohledu dějového obsahu, z pohledu formy a rozborem všech postav z hlediska pochopení role a scénického zasazení.
V závěru této práce jsou vylíčeny skutečnosti a domněnky, které obě dvě postavy, tj. Richarda Wagnera a Bludného Holanďana z pohledu životních zkušeností a možného vysvobození ztotožňují.
|
|
Smetanova Litomyšl
Krejčí, Leoš ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Hajóssyová, Magdaléna (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se rozhodl zachytit vznik a vývoj Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. První část textu je věnována městu Litomyšl. Zabývám se zde významnými památkami města a bohatou jeho historií. V další kapitole nazvané Bedřich Smetana a Litomyšl popisuji složitou cestu otce malého Bedřicha, která po nemalých útrapách končí v rodném městě jeho jediného syna. Dále se zde zmiňuji o prvních hudebních krůčcích malého skladatele, o jeho prvních skladbách, o prvních uměleckých úspěších. Kapitola končí vyprávěním o návštěvě mistra v Litomyšli, kde se jeho osoba stává předmětem okázalých oslav. Poslední nejdelší kapitola pojednává o Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl, který vznikl na památku nejslavnějšího litomyšlského rodáka.
|